به گزارشلنجانا به نقل از خبر آنلاین، پروژه ساخت هواپیمای مسافربری از مصوبات هیات وزیران است که مدیریت کلان طرح در سطح ملی بر عهده مهندس منطقی (مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع) است و مسوولیت دستیابی به فناوریهای کلیدی مورد نیاز پروژه از سوی شورای عالی عتف در قالب طرح کلان ملی به دانشگاه ها محول شده است.
این طرح کلان ملی با محوریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همکاری سایر مراکز علمی کشور در حال پیگیری است، به طوریکه طراحی بدنه و بالهای هواپیما با همکاری پارک علم و فناوری فارس در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، طراحی موتور در دانشگاه علم و صنعت و مطالعات اویونیک در دانشگاه صنعتی اصفهان در حال پیگیری است.
این هواپیما که مشابه هواپیماهای ایرباس خواهد بود، برای ظرفیت 168 مسافر و با ابعاد 38.5 متر طول، 12.28 متر ارتفاع، 37.5 متر عرض و مساحت بال 126 متر مربع طراحی شده است. وزن برخاستن این هواپیما 76.7 تن، وزن عملیاتی آن 42.3 تن، وزن بار آن 17.6 تن و بیشینه وزن بار هواپیما 20.5 تن است و برد آن 3850 کیلومتر خواهد بود.
این پروژه کلان از 14 ماه پیش آغاز شده و طبق برنامهریزی قرار است طراحی مفهومی آن تا پایان امسال به پایان برسد. پیشبینی میشود با اتمام این طرح تا سال 94 فناوریهای کلیدی ساخت هواپیماهای مسافربری 100 تا 150 نفره فراهم آید و نخستین پرواز آزمایشی این هواپیما در سال 96 انجام شود.
ساخت چهار نمونه اولیه این هواپیما حدود دو میلیارد دلار هزینه دارد و در صورت تولید انبوه، قیمت هر فروند از این هواپیماهای مسافربری حدود 90 میلیون دلار خواهد بود.
دکتر جهانگیریان که اجرای پروژه طراحی هواپیمای مسافربری را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برعهده دارد، در گردهمایی طرح کلان ملی توسعه فناوریهای کلیدی هواپیمای مسافربری 100 تا 150 نفره که صبح امروز در تالار فارابی این دانشگاه برگزار شد، گفت: «با توجه به ابعاد پیچیدگیها و تنوع فناوریهای مورد استفاده در این طرح و استانداردهای بینالمللی مورد نیاز، به جرات میتوان گفت تنها پروژهای که شاید از لحاظ پیچیدگیها فناوری، سطح استانداردها با این طرح قابل مقایسه باشد، پروژه نیروگاه اتمی بوشهر است. تا کنون هفت رساله دکتری، 24 پایاننامه کارشناسی ارشد و سه پروژه کارشناسی در راستای این طرح در دانشگاه امیرکبیر تعریف شده و 39 نرمافزار استفاده و 9 نرمافزار در پروژه توسعه داده شده است.»