به گزارش لنجانا به نقل از خبرگزاری فارس، سال 362 هجری در توابع خوارزم متولد شد، به علت حادثهای به گرگانج و سپس گرگان، خدمت قابوس بن وشمگیر رفت، کتاب «آثار الباقیه» را نگاشت و کتاب را به قابوس هدیه کرد و البته درخواست قابوس را برای پذیرفتن منصب از او، نپذیرفت.
کتاب «تحقیق ماللهند» را زمانی نوشت که به همراه سلطان محمود غزنوی به هند رفت و در نهایت در غزنه سال 440 هجری فوت کرد، وی به زبانهای سانسکریت، فارسی، عبری، عربی و سریانی مسلط بود.
ابوریحان محمد بن احمد بیرونی دانشمند بزرگ ایران زمین در حکمت، ریاضی، تاریخ، جغرافی و اخترشناسی است، وی یک فیلسوف رسمی نبود اما تفکر فلسفی داشت، به همین دلیل سیدامین درباره او میگوید: بیرونی حکیم ریاضی، عالم به نجوم و در فلسفه، طب و جغرافی، ادب و شعر لغت مهارت داشت.
ابن ابی اصیبعه نیز میگوید که ابوریحان به علوم فلسفی اشتغال داشت، او معاصر با ابن سینا بود و بینشان مراسلات و محادثاتی رد و بدل میشد.
از جمله مهمترین فعالیتهای بیرونی، وجوه توافق میان فلسفه فیثاغورثی افلاطونی و حکمت هندی و بسیاری از مذاهب صوفیه است، خاورشناس معروف، سخاو معتقد است که بیرونی بزرگترین شخصیت عقلی است که تاریخ اسلام نظیر او را به خود ندیده است.
*نظر شهید مطهری درباره مقام فلسفی ابوریحان
شهید مطهری درباره مقام فلسفی ابوریحان میگوید که گرچه او اثر فلسفی خاصی ندارد و در فهرستی که از تألیفاتش داده است، اثر خاص فلسفی به چشم نمیخورد و همین امر موجب شد که شهروزی و بیهقی در تثمه صوان الحکمة بگوید که او در مسائل فلسفی ماهر نبوده است، ولی در عصر ما گروهی خلاف این فکر میکنند و از آنجا که پای بند فلسفه ارسطویی نبود، او را پیشرفتهتر از معاصرین خود میدانند.
البته عدهای معتقدند، اینکه ابوریحان در فلسفه مقام والایی نداشته است، از ارزش او نمیکاهد، ارزش او در علم است نه در فلسفه، در ضمن مقایسه بین بوعلی و ابوریحان درست نیست؛ چون به تعبیر مولا علی(ع) که در پاسخ کسانی که نظر ایشان را درباره شعرای جاهلیت پرسیده بودند، فرموده بود: این قوم در یک میدان اسب نراندهاند و هر کدام در نوعی از شعر تخصص دارند. تخصص بوعلی در منطق، حکمت الهی و طب است و در سایر علوم مثل فقه، نجوم و ادبیات نیز متخصص بوده است، ولی تخصص بیرونی در ریاضیات، نجوم، تاریخ، جغرافیا و شناخت ادیان است.
*بیرونی به مبانی اسلام سخت معتقد و پای بند بود
نکته دیگر اینکه ابوریحان به مبانی اسلام سخت معتقد و پای بند بود و در نوشتههایش عموماً مانند یک مؤمن واقعی از اسلام یاد میکند و به تناسب مطلب، آیات کریمه قرآن را میآورد.
بیرونی به لحاظ فلسفی وجوه توافق با فلسفه فیثاغورثی، افلاطونی، حکمت هندی و مذاهب صوفیه دارد و میگوید: آنچه متعقل به آغاز آفرینش و احوال امتهای گذشته است، به سبب دوری عهد و بیاعتنایی به حفظ و ضبط آنها آمیخته به تزویر و هم چنین همراه اساطیر است به حدی که باید گفت آنها را کسی جز خداوند نمیداند.
پرسشهای بیرونی از بوعلی شامل 10 مسأله از اعتراضات بیرونی بر کتاب «اسماء و العالم» ارسطو است که در «آثار الباقیه» موجود است و هشت مسأله دیگر که سؤالات ریاضی و فلسفی اوست که قسمتی از سؤالات را ابوعبدالله معصومی، شاگرد ابن سینا معروف به «فقیه معصومی» از طرف استاد پاسخ گفته است: نظیر چرا فلک بیوزن است، به چه دلیل آسمان، کون و فساد نمیپذیرد، معنی عقل بالقوه چیست؟ آیا عقل فعال، مستقل هم میشود و …
جواب بوعلی درباره این سؤال که معنی عقل بالقوه چیست، این است که دو نوع مجرد داریم: تام و غیر تام. مجرد غیر تام مانند نفس که از قوه و استعداد به چیز دیگر شدن خالی نیست. مرحوم شهید مطهری میفرماید: حقیقت این پاسخ را جز در فلسفه ملاصدرا نمیتوان یافت که میگوید «النفس جسمانیة الحدوث و روحانیة البقاء»
*منابع
-آثارالباقیه ، ابوریحان بیرونی
-مقالات فلسفی ، مرتضی مطهری
-نهج البلاغه
-الکنی و الالقاب، محدث قمی
-تاریخ فلسفه اسلامی ، اسحاق حسینی کوهساری
غیرتولیدی » نقلی » حکیمی که فیلسوف رسمی نبود اما تفکر فلسفی داشت/ «بیرونی» به مبانی اسلام کاملاً معتقد بود
16:10 - پنجشنبه 04 سپتامبر 2014
حکیمی که فیلسوف رسمی نبود اما تفکر فلسفی داشت/ «بیرونی» به مبانی اسلام کاملاً معتقد بود
عدهای معتقدند ابوریحان بیرونی در فلسفه مقام والایی ندارد و این از ارزش او نمیکاهد، ارزش او در علم است نه در فلسفه، در ضمن مقایسه بین بوعلی سینا و ابوریحان بیرونی نیز کار درستی نیست، زیرا این دو در یک میدان اسب نراندهاند.
همچنین بخوانید
دیدگاهتان را بنویسید
اخبار شهرستان
- ضرورت پیش ثبت نام متقاضیان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی/پنجره پیشثبتنام از ۱۶ مرداد گشوده میشود
- زمین جایگزین برای احداث بزرگترین بیمارستان جنوب غرب استان اصفهان در لنجان انتخاب شد
- آیین گلریزان آزادی زندانیان جرائم غیر عمد در شهرستان لنجان برگزار شد
- ترویج محافل قرآنی باعث اعتلاء و رشد روح انسان می شود
- برگزاری روز قدس یک هفته زودتر
- از اشتغال و توانمندسازی مددجویان تا ساخت مسکن برای نیازمندان
- سهم هر دستگاه در تحقق شعار و فرمان مقام معظم رهبری باید مشخص گردد
- اولین جلسه شورای اداری شهرستان لنجان در سال ۱۴۰۲+ تصاویر
- نظارت میدانی بر بازارهای لنجان+ تصاویر
- بازار ، میدان جدید جنگ ترکیبی دشمن
- عزم ذوبآهن اصفهان برای اجرای فرمان مقام معظم رهبری در تحقق شعار سال
- حمایت دادگستری اصفهان از ذوب آهن در راستای حذف موانع تولید
- همیاری در آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد اصفهان
- برگزاری مراسم تکریم ومعارفه مدیرعامل ذوب آهن اصفهان
- تقدیر رئیس قوه قضاییه از ذوب آهن اصفهان
- اهدای بسته های معیشتی با پشتیبانی کارکنان ذوب آهن اصفهان
- آغاز اولین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ذوب آهن اصفهان
- فینال مسابقات والیبال داخلی ذوب آهن با حضور مدیرعامل
- در ساخت قطعات و تجهیزات صنعت فولاد سرآمدیم
- نیروی انسانی متخصص و متعهد؛ نقطه قوت اصلی ذوب آهن اصفهان
- افتتاح و کلنگزنی ۶۶ پروژه همزمان با ایامالله دهه فجر در لنجان
- حمایت از هنرمندان بومی لنجان
- دهه فجر بهترین فرصت برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی است
- صعود گاندوها با انتقام سخت از بیروت
- قهرمانی بانوان ذوب آهن اصفهان در مسابقات آمادگی جسمانی
- برگزاری همایش جهادگران فاطمی و حیدریون تولید
- تشییع پیکر مطهر شهدای گمنام در ذوب آهن اصفهان
- پروژه تصفیه خانه پساب ذوب آهن اصفهان تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد
- ایجاد شبهه، یکی از اهداف دشمن در جنگ ادراکی است
- طبیعت زیبای پاییزی لنجان از قاب دوربین/تصاویر
نظرسنجی
در حال حاضر نظرسنجی نداریم.