به گزارش لنجانا به نقل از خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت شهر تهران با حضور در اردوی توجیهی و آموزشی کاروان اعزامی قاریان وحافظان قرآن به حج تمتع 93 با اشاره به آثار وبرکات این سفرمعنوی گفت: مسأله حج از امور بسیار مرموز است گویی خداوند متعال همه عبادات را به صورت معجونی در فریضه حج جمع کرده است.حج در معنا و کلام به منظور قصد و اهنگ جایی کردن تعبیر می شود، حج یعنی حرکت جهت دار انسان به سوی مقصد و هدف نهایی است.
حجت الاسلام صدیقی عنوان کرد: کسانی که در موسم حج شرکت می کنند بدانند که حقیقت حج همان خدای بی نیاز است ذکر الله اصمد که از سوی بزرگان برای سیر سلوک به سوی پروردگار عالم توصیه شده است.ما وقتی به زیارت ائمه بزرگوار می رویم در واقع مقصدی جز خداوند متعال را جست و جو نمی کنیم و تمام وجود انسان قصد و اراده ذوب شدن در جلال و جمال حضرت حق را دارد.
امام جمعه موقت شهر تهران تصریح کرد: یکی از خاصیت های سفر حج، حرکت انسان به سوی ذات اقدس الهی است از این رو حج ظاهر ندارد و همه اش باطن و روح است.لذا وقتی حاجی از سرزمین وحی بازمی گردد از تمام گناهان پاک شده و فرشته ای همواره مراقب اوست.یعنی مهمان خانه خدا از عالم ماده خداحافظی کرده و این ملک پاسدار او تا لحظه میقات است.
وی افزود: میقات لحظه بسیار حساسی برای حجاج بیت الله الحرام است زیرا آغاز شعله ور شدن وجود آدمی است.در این مکان انسان با تغییر لباس ظاهر گویی حر و آزاده می شود همچون حر که در میقات سید الشهدا هنگام عصرعاشورا، لبیک گو به سوی امام زمان خود رفت.
امام جمعه موقت شهر تهران عنوان کرد: انسان با حضور در سفر معنوی حج هر تعلقی که مانع عروج او است را به در می کند و با پا گذاشتن بر نفس خود به سوی پروردگار عالم رهنمود می شود و گویی انسان در حج همه زشتی ها و بدی ها را از خود دور می کند.سپس برای یافتن حقیقت احرام عمره می بندد و در این لحظه با تمام وجود آتش می گیرد و هرآنچه از رنگ تعلق را دور می کند.
وی افزود: ما انسان ها خیلی گرفتار تعلقات دنیایی هستیم که باید این حجاب های ضخیم را از خود جدا کنیم، وقتی مرده کفن می شود هیچ اراده ای ندارد و با احرام بستن نیز گوی انسان خود را کفن می کند این لحظات باید یادآور حقیقت مرگ باشد و نباید این تعلقات ما را گرفتار کند.
حجت الاسلام صدیقی گفت: اگر انسان در حج با اعماق وجود احساس فقر کند دستی او را از زمین بلند خواهد کرد، وقتی انسان در حج به مقام آزادی رسید سرگردانی او دوچندان شده و سر به بیابان می گذارد و با کشتن نفس در عرفات به مقام عند ربهم می رسد.