به گزارش صدای لنجان؛ مدت زیادی است که شهروندان شهرستان لنجان بهویژه مردم زرینشهر با یک سازه فولادی کمنظیر در زرینشهر مواجه هستند، سازهای که بهنوبه خود و بر اساس اظهارات کارشناسان از بهترین متریال موجود بهره برده و توجه بسیاری از علاقهمندان به سازههای فولادی را به خود جلب کرده است.
این پروژه عظیم ۹ سال پیش و از همان ابتدا باهدف ایجاد یک پارکسوار بنا شد و تاکنون بالغبر۲۰۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده که ارزش تقریبی امروز آن بالغبر۱۵۰۰ میلیارد ریال است و براساس اظهارات کارشناسان و مسؤولان بالغبر۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد تا تکمیل و به بهرهبرداری برسد.
سالهاست که مردم منتظر اتمام این ابر پروژه فولادی در شهرستان هستند اما دانستن برخی حقایق در خصوص زوایای پنهان این پروژه شنیدنی و البته قابل تامل است.
پروژهای با سازهای منحصربهفرد و به وسعت ۹۵۰۰ مترمربع و ارزش تقریبی ۱۵۰۰ میلیارد ریالی که قرار است تنها ۲۵۰۰ مسافر در شبانهروز آنهم در همه بخشهای بیرونی و درونی که شامل تاکسیها، مینیبوس و تنها ۵ اتوبوس در شبانهروز میشود را جابهجا کند!
انجام چنین مطالعات و بررسی نیازهای واقعی مردم برای ترمینال زرینشهر و تعداد واقعی مسافر در پایانهها در دو سال و نیم گذشته صورت گرفته است که در اینجا باید پرسید چرا این مطالعات همان ۹ سال پیش صورت نگرفت که در این صورت شاید هیچگاه سراغ ساخت ترمینال جدیدی نمیرفتیم چراکه با در نظر گرفتن پیوست و آمارهای جمعیتی و نرخ رشد یا کاهش جمعیت در زرینشهر در اصل نیازی برای افزایش ظرفیت وجود نداشت.
چندی پیش با بررسی ابعاد مختلف پروژه پارکسوار و ترمینال فعلی زرینشهر با حضور مسؤولان برگزار شد که مرور آن خالی از لطف نیست و ما را به روشن شدن هرچه بیشتر ابعاد این موضوع کمک میکند.
صحه گذاشتن بر اظهارات کوچهبازاری و غیر کارشناسی ممنوع!
حسین رجایی در حاشیه نشست مشترک اعضای شورا و شهرداری در خصوص پروژه پارکسوار و ترمینال قدیم زرینشهر اظهار کرد: درست است که افکار عمومی مردم منطقه در خصوص این پروژه و ترمینال قدیم زرینشهر آسیبدیده اما این موضوع دلیلی نمیشود که از یک بنبست درآییم و به بنبست بزرگتری دچار شویم.
نماینده مردم لنجان در مجلس با بیان اینکه در پروژه پارکسوار ما ضرر نکردیم، خاطرنشان کرد: امروز با افزایش چشمگیر ارزشافزوده در این سازه فولادی روبهرو هستیم و اگر این هزینه اینجا سرمایهگذاری نمیشد شاید صرف یک هزینه مصرفی میشد که الان در دسترس هم نبود.
وی با اشاره به طرحهایی مبنی بر تغییر کاربری این پروژه عظیم مطرح کرد: باید بررسی کنیم که آیا فرهنگ شهروندی رایج در منطقه کشش چنین کاربریهایی را دارد، خب اینگونه نباشد که الآن تصمیمی بگیریم که چهار سال آینده گوشه رینگ گیر کنیم و نتوانیم پاسخگو افکار عمومی باشیم.
رجایی با تأکید بر اینکه بیتوجهی به افکار عمومی آسیب بزرگی است اما این موضوع دلیلی بر صحه گذاشتن بر اظهارات کوچهبازاری و غیر کارشناسی نباید باشد، متذکر شد: بنده از هر تصمیم کارشناسی شده که در شورا گرفته میشود حمایت میکنم.
از همان ابتدا در تریبون نماز جمعه مخالفت خودم با پروژ پارک سوار را اعلام کردم!
حجت الاسام قاسم باقریان هم در حاشیه این نشست اظهار کرد: ما در طول چند سال گذشته با پدیده فرار جمعیت از زرینشهر روبهرو هستیم، نرخ جمعیت برخلاف برنامهریزیها و پیشبینیها در این شهر با روند نزولی همراه شده است.
امامجمعه زرینشهر بابیان اینکه سیستمهای توزیعی ما به سمت فروشگاههای زنجیرهای بزرگ در حال حرکت است، خاطرنشان کرد: بازارهای زرینشهر چندین سال است که با مشکلات اقتصادی مواجه هستند که بخش عمدهای از آن به کاهش جمعیت برمیگردد.
وی یادآور شد: باید براساس نیاز مردم و فضاهای موجود یک تصمیم درست و در زمان درست اتخاذ شود چراکه ما نمیدانیم در ۱۵ سال آینده چه وضعیتی ازنظر جمعیتی و شهرکهای مسکونی خواهیم داشت و در چنین شرایطی و با توجه به وجود رقبای بزرگ نباید با یک تصمیم عجولانه رقبای کوچک را از میدان بیرون کنیم.
باقریان متذکر شد: اگر بتوانیم در فاز اول مشکل تردد مردم را حل کنیم حال چه در فضای فعلی ترمینال زرینشهر و چه در پروژه پارکسوار، میتوانیم با آرامش بیشتری برای آینده تصمیم بگیریم.
بهترین مکان برای ترمینال زرینشهر همین پایانه فعلی است!
میثم محمدی در این نشست به ابعاد مختلف دو پروژه پارکسوار و ترمینال فعلی زرینشهر از شمان شروع مسؤولیت خود بهعنوان شهردار زرینشهر پرداخت و اظهار کرد: در تحقیقاتی که توسط چند تیم و گروه کارشناسی صورت گرفته مشخص شده است که حجم مسافر روزانه ما در پایانه زرینشهر بالغبر ۲۵۲۶ نفر است که بر پایه ۳۰۰ روز کاری محاسبهشده است که از این مقدار بهصورت میانگین ۲۰۱۵ نفر مسافر مینیبوس، ۱۳۱ نفر تاکسی و تنها ۳۷۹ نفر مربوط به اتوبوس است که البته این آمار مربوط بهپیش از دوران کرونا است.
شهردار زرینشهر افزود: ترمینالهای مختلفی در سراسر دنیا کار جابهجایی مسافر را انجام میدهند که ترمینال زرینشهر جزء ترمینالهای میانی محسوب میشود و با توجه به کارشناسیهای دقیق صورت گرفته و حجم مسافر بهترین مکان برای ترمینال همین مکان فعلی است که در حال خدمترسانی به شهروندان است و براساس مطالعات طرح جامع زرینشهر تا ۲۵ آینده پاسخگو نیاز مسافران خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: ترمینال فعلی زرینشهر ۱۳ هزار متر مربع مساحت دارد که از این مقدار تنها ۶ هزار متر مربع برای ساخت ترمینال کفایت میکند و ۵ هزار متر مربع زمین اضافه هم وجود دارد و هزار متر هم به محل کار افرادی اختصاص مییابد که در ترمینال مشغول هستند، خب با تمام این تفاسیر میتوان با توسعه و یا ساخت جدید همین مکان فعلی پایانه زرینشهر را به ترمینال اختصاص داد.
محمدی با توجه به مذاکرات صورت گرفته با شرکتهای سرمایهگذاری برای فعال کردن پروژه پارکسوار اظهار کرد: در چنین شرایطی کسی حاضر نشد با شرایط بی او تی با شهرداری وارد مذاکره شود بنابراین ما به سراغ سازمان همیاری شهرداریها رفتیم که آنها بتوانند با اعتبارات و تجهیزات خودشان اینجا را تکمیل کنند و بهنوعی شریک ما محسوب شوند که خوب در زمان استانداری آقای مهرعلیزاده و مسؤولان وقت سازمان همیاری و دیگر مسؤولان استان مذاکراتی صورت گرفت که با تغییر مدیریت در استان و بهتبع آن در دیگر بخشها، شرایط تغییر کرد و دیگر حاضر به سرمایهگذاری نشدند و مطرح شد که سازمان همیاریها حاضر است بهعنوان پیمانکاری این پروژه را کامل کند که بعدها به علت شروع پروژه آزادراه شرق توسط سازمان همیاریها، به ما اعلام کردند که دیگر نمیتوانند در پروژه پارکسوار اقدامی را پیش ببرند.
وی افزود: با سازمان عمرانی شهرداریها هم وارد مذاکره شدیم که موافقت کردند در پروژه پارکسوار نقش پیمانکار را داشته باشند و مابه ازای فعالیتی که انجام میدهند از شهرداری پول و زمین تحویل بگیرند که البته با جلسات متعددی که با این سازمان داشتیم آن را تبدیل به یک قرارداد کردیم که در خردادماه سال جاری برای تصمیمگیری به شورای شهر ارجاع دادیم.
شهردار زرینشهر از جلسات مشترک و تفاهم اولیه با مجموعه فروشگاهی هایپرمی برای حضور در پروژه پارکسوار خبرداد و متذکر شد: پس از چندین جلسه با تیمهای حقوقی و سرمایهگذاری به یک پیشنویس قرارداد اولیه رسیدیم که در این پیشنویس مجموعه هایپرمی حاضر به سرمایهگذاری ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد ریال در این پروژه شد.
وی تشریح کرد: در خصوص توسعه و یا ساخت ترمینال زرینشهر در مکان فعلی پایانه که در حال خدمترسانی به مردم است به کمیسیون ماده پنج استان مراجعه کردیم و ازآنجاییکه طرح جامع زرینشهر در این کمیسیون در حال بررسی بود از ما خواستند تا نظر مشاور طرح جامع را بگیریم که هفته گذشته موفق شدیم نظر قطعی مشاور طرح جامع را هم بگیریم که براساس دیدگاه ایشان و براساس مستندات موجود مکان فعلی پایانه زرینشهر بهترین مکان برای ساخت و یا توسعه ترمینال زرینشهر است و پروژه پارکسوار به لحاظ گستردگی فیزیکی سازه باید عملکرد شهرستانی و حتی منطقهای و با کاربری تجاری، تفریحی و فرهنگی داشته باشد.
به ترمینال فعلی در خیابان باهنر اعتقاد داریم!
احمد احمدیان هم در این نشست اظهار کرد: ما به وجود ترمینال در مکان فعلی شهر و در خیابان باهنر اعتقاد داریم، خب الآن یک هزینهای در پروژه پارکسوار صورت گرفته که باید با یک خرد جمعی به تصمیم واحدی در خصوص هر دو پروژه برسیم که ۱۰ سال دیگر نگوییم ایکاش چنین اقدامی انجام نمیدادیم.
رئیس شورای اسلامی زرینشهر تأکید کرد: اعضای شورای اسلامی اتفاق نظر دارند تا در خصوص این دو پروژه هر چه زودتر به یک تصمیم خوب و اجرایی برسند.
حجتالاسلام مجید سبکتکین هم در این نشست اظهار کرد: زمانی محاسبه کردیم که سرمایهگذاری در پروژه پارکسوار ۱۵ سال آینده به شهرداری برمیگردد.
عضو شورای اسلامی زرینشهر افزود: مردمی که در خیابان امام ذوق کرده بودند که شاهد افتتاح پارکسوار در ابتدای شهر باشند اما الآن سخن از تغییر کاربری این پروژه به میان آمده که شکی نیست اعتراضهایی را به دنبال خواهد داشت.
محمد باتوانی هم در این نشست متذکر شد: رها شدن پروژه پارکسوار هم سرمایهگذاران را معطل گذاشته و هم سبب فرسایش ساختمان این مجموعه شده است که باید موردتوجه همگان قرار گیرد.
عضو شورای اسلامی زرینشهر تأکید کرد: دو پروژه پارکسوار و توسعه و ساخت ترمینال جدید زرینشهر در مکان فعلی باید بهصورت همزمان پیش رود تا برای افکار عمومی قابل قبول باشد
.
باز برگشتیم به حرف مردم!
علی سلیمیان هم با اشاره بهضرورت تکمیل و تصمیمگیری صحیح در خصوص پروژه پارکسوار اظهار کرد: جالب است بعد از سالها دوباره برگشتیم به حرف مردم و اما و اگرهایی که در خصوص این پروژه گفته میشد.
عضو شورای اسلامی زرینشهر با تأکید براینکه با سرمایه خام شهر نمیتوان در پروژه پارکسوار ریسک کرد، متذکر شد: طرح ساخت ترمینال جدید در فضای فعلی یعنی همان ترمینال قدیم، منطقیتر به نظر میرسد چراکه با این اقدام هم هزینه ساخت خود ترمینال در این طرح دیده شده و هم مازاد بر آن آورده چشمگیری را برای شهرداری داشته باشد که این مبلغ مازاد را در پروژههای دیگر به کار گرفت.
حال باید دید این کلاف سردرگم پروژه پارکسوار که سالهاست به هم تنیده شده است آیا به یک نظر واحد میرسد و این بار براساس یک نظر کارشناسی شده و براساس نیاز شهروندان منطقه پیش میرود و یا فدای خواستهها و تعاریف عرفی رایج خواهد شد.
باید منتظر ماند و شاهد بود که آیا این پروژه به عمر این دوره از شورای اسلامی زرینشهر وصال خواهد داد و یا کماکان باید منتظر شعارهای دور ششم انتخاباتی شورای شهر در این دیار باشیم.
انتهای پیام/
اگر یک نظرسنجی از کل جمعیت شهر هم بکنین بسیار بعیده کسی راه حلی بتونه ارائه بده همه سعی می کنن با نظریاتشون و اعمال شرایط و منافع شخصی و یا قشری راه حل که ممکن است در آینده ارائه بشه را به گروگان بگیرن بدین مفهوم که نظراتشون شامل شرایطی است که راه حل باید داشته باشد. نه می تونن راه حل ارائه بدن و یا حتی به بخشی از راه حل اشاره کنن.این افراد از همین الان منتقدان هر راه حلی هستن.
آنچه مسلم است هر تصمیمی گرفته بشه تکمیل کننده تصمیم درست یا غلط قبلی است.یعنی اگر کار قبلی غلط باشه شما در بهترین حالت داری ادامه یه کار غلط را درست انجام میدی اگر هم غلط تصمیم بگیری که تکمیل کننده تصمیم قبلی هستی.
البته ماهم راه حل نگفتیم ها
چند سال دیگه هم باید جلسه بگذارند و در رابطه با پارک کوهستان چه کنم چه کنم ؟ کنند
واقعا وقتی کارشناس نیستند ، جو می گیردشان و قول و وعده می دهند و هیچ کاری هم نمی کنند