به گزارش صدای لنجان؛ امیر سرلشکر شهید منصور ستاری فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش بدون شک یکی از نوابغ نظامی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به حساب میآید.
هوش سرشار و تخصص این فرمانده شهید در کنار قدرت ایمان و تعهد وی بود باعث شد تا در طول مدت فرماندهی خود بر نیروی هوایی سرمنشا بسیاری از اقداماتی باشد که امروز نیروی هوایی و نیز پدافند هوایی کشور را به این سطح از آمادگی و توان رزمی رسانده است.
این فرمانده شهید نیروی هوایی خلبان نبود، ولی با تخصص بالایی که در امر پدافند هوایی داشت دست به اقدامات زیر ساختی و زیربنایی زیادی زد به طوری که امروز کمتر کسی است که پیشرفتهای کشور در عرصه پدافند هوایی را مرهون او نداند.
اما این هوش و تخصص ستاری تنها معطوف به صنایع دفاعی کشور نبود و شاید کمتر کسی از طراحی خودرو توسط این شهید بزرگوار خبر داشته باشد.
فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش مدتی قبل از شهادت خود اقدام به طراحی یک دستگاه خودرو کرد که شاید در آن برهه از زمان که هنوز اتومبیل های امروزی وارد بازار نشده بود، یک اقدام ابتکاری و منحصر به فرد محسوب می شد.
وی که همواره تأکید بر استفاده از توان نیروهای خلاق داخلی داشت، یکی از اهداف طراحی و ساخت این خودرو را اثبات عملی ممکن بودن این کار به خودروسازان کشور در آن زمان بیان می داشت.
خودروی طراحی شده توسط شهید ستاری که متاسفانه پس از شهادتش به تولید انبوه نرسید، بعد از شهادت وی به نام “شمس” نامگذاری شد که مخففی از حروف ابتدایی “شهید منصور ستاری” است.
خودروی بنزین سوز “شمس” با طول ۳۳۰ سانتی متر، عرض ۱۴۲ سانتیمتر، و ارتفاع ۱۵۰ سانتیمتر، دارای یک موتور ۴ سیلندر با حجم ۱۲۰۰ سی سی بوده و ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد.
فاصله ۲۲۰ سانتیمتری دو محور، گنجایش ۴۷ لیتری باک، قطر ۸ متری دایره دورزدن و حدفاصل ۱۶ سانتی متری کف تا زمین از دیگر مشخصات این خودروی ۴ نفره بود که توسط فرمانده شهید نیروی هوایی ارتش طراحی شد.
انتهای پیام/مشرق