به گزارش صدای لنجان؛ طبق اسناد تاریخی، سابقه آشنایی بشر با مواد مخدر به ۴ هزار سال قبل از میلاد برمیگردد و انسانها از این نوع مواد برای تسکین دردها و آلام خود و گاهی ایجاد لذت و یا فرار از ناراحتیها که به تجربه با آنها آشنا شده بودند، استفاده میکردند.
یکی از مشکلاتی که این روزها جامعه با ما با آن گریبانگیر است، روی آوردن دانشآموزان و دانشجویان به مواد مخدر است.
دانشآموزان کدام خانوادهها به سمت مصرف مواد مخدر میروند؟
یک روانشناس با اشاره به رابطه معنادار جو عاطفی خانواده با گرایش فرزند به اعتیاد گفت: دانشآموزانی به سمت مواد گرایش پیدا میکنند که در منزل پایگاه عاطفی قوی و محکم ندارند.
دکتر اصغر کیهاننیا گفت: یکی از اشکالات مهمی که امروزه در دانشآموزان مد شده است، مصرف گل و گراس است که مهمترین علت آن، در دسترس بودن و آسانی آن است، باید دید دانشآموزانی که به سمت مواد مخدر میروند از چه خانوادههایی هستند.
وی افزود: خانواده متشنج، خانواده چند همسری، خانوادهای با اختلافات خانوادگی، اعتیاد والدین، شرایط بد اقتصادی، حاشیهنشینی و خانواده پرجمعیت از جمله خانوادههایی هستند که در آنها به کودکان رسیدگی کامل نمیشود و تربیت لازم به درستی انجام نمیشود.
این روانشناس بیان کرد: احتیاجات اولیه فرزندان همچون لباس و خوراک امری ضروری است و اگر تامین نشود فرزندان دچار سرخوردگی میشوند و احساس بیپناهی و قربانی بودن میکنند، فکر می کنند کسی حامی آنان نیست، لذا مستعد مصرف مواد مخدر برای انصراف از دردی که دارند، میشوند.
کیهاننیا ادامه داد: وظیفه خانواده است که به فرزندش برسد، اوقات فراغتشان را پر کند، همسالان و دوستانی که فرزندش با آنان در ارتباط است، بشناسد. پول تو جیبی او را کنترل کند و بداند برای چه کاری هزینه کرده است و مدیریت کند. اگر در رابطه با تحصیل بر فرزند فشاری وارد میکنند حتما این فشار را کم کنند و خانه را مبدل به مرکز محبت کنند.
وی اضافه کرد: خانواده باید با هم غذا بخورند، دورهمی داشته باشند، والدین بچهها را به اصطلاح از سر خود باز نکنند که به کارهای خود برسند تا بچه با فضای مجازی و بازیهای اینترنتی صرفا سرگرم شود.
این مشاور خانواده اشاره کرد: معتقدم دانشآموزانی به سمت مواد گرایش پیدا میکنند که در منزل پایگاه عاطفی قوی و محکم ندارند؛ بنایراین به سمت همسالان میروند و برای اینکه همسالان آنان را در جمع خودشان بپذیرند مجبورند خواستههای آنان را اجرا کنند و هرگونه تفریحات خوب، بد و مضر را قبول کنند که این عامل از عوامل مهم گرایش به اعتیاد است.
کیهاننیا گفت: یکی از کارهای خیلی خوب این است که برای نوجوان و جوان مشاوران همسن و سال آنها بگذارند، زیرا بچهها بیشتر از همسالان خود حرف شنوی دارند و پذیرای نصیحت و راهنمایی هستند. تجربه ثابت کرده کسانی که سن بالایی دارند متکی به نصیحت هستند و کار منطقی انجام میدهند و قادر نیستند پای درد و دل این بچهها بنشینند که بینند از چه ناحیهای رنج میبرند اما جوانان و نوجوانان چون درد هم را بهتر میفهمند و نصیحت نسبت به هم کم میکنند و کار زشت کسی را تقبیح نمیکنند و درگیر مقایسه نمیشوند، بهتر میتوانند به جوان یا نوجوان آسیبدیده کمک کنند، بنابراین مسئولان هم میتوانند کمک کنند و مربیان جوان تربیت کنند که بتوانند با نوجوان سنخیت فکری و سنی بیشتری داشته باشند.
آگاهسازی جوانان نسبت به اثرات مخرب مواد افیونی از مدارس آغاز شود
سیدعلی اسد فرماندار بابلسر طی گفتوگویی بر ضرورت استفاده از تمام ظرفیتهای دستگاههای اجرایی برای پیشگیری و مبارزه با معضل اعتیاد تاکید کرد.
وی بر توسعه ورزشهای همگانی و ایجاد نشاط در بین جوانان تاکید کرد و افزود: مواد مخدر یک تهدید بزرگ برای جامعه، بهویژه قشر جوان است و وظیفه مسئولان در برابر این تهدید، توانمندسازی خانواده و اقدامات پیشگیرانه است.
فرماندار بابلسر عملکرد دستگاههای قضایی، امنیتی و نظامی را در حوزه مقابله با مواد مخدر مثبت ارزیابی کرد و بر کنترل و نظارت بیشتر اماکن عمومی، باشگاهها، مدارس و محیطهای آموزشی تاکید کرد و گفت: برای بهبود معتادان، عدم مصرف مواد اعتیادآور به تنهایی کافی نیست، بلکه باید آموزش صحیح زندگی کردن در جامعه نیز به این افراد داده شود.
اسد با اشاره به نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از مواد مخدر و آسیبهای اجتماعی، گفت: اولین و مهمترین تجربه برای پیشگیری و جلوگیری از اعتیاد به مواد مخدر، آموزش و آگاهسازی جوانان نسبت به اثرات مخرب مواد افیونی است که این موضوع را باید از مدارس که مهمترین نقش را در تربیت و آموزش دانشآموزان دارند، شروع کرد.
شروع اعتیاد دانش آموزان با سیگار، حشیش و حضور در محافل نامناسب دوستانه
روحالله فیضبخش فعال اجتماعی با اشاره به مراحل مختلف ایجاد اعتیاد در دانشآموزان، بیان کرد: در حالت کلی اولین قدمهای اعتیاد در دانشآموز از حضور در محفلهای نامناسب دوستانه و استعمال سیگار و حشیش شروع میشود.
وی افزود: استعمال دخانیات و حشیش همواره ترس از مصرف مواد گوناگون را در ذهن دانشآموز کم رنگ میکند، بهطوری که این کاهش ترس استقبال از مواد مخدر را به همراه دارد.
این فعال اجتماعی با اشاره به تغییر رفتار دانشآموزان معتاد، اظهار کرد: دروغگویی و دزدی از خانه و خانواده از جمله اولین و مهمترین رفتارهای نامناسبی هستند که دانشآموز بلافاصله پس از مصرف مواد به آنها روی میآورد.
فیضبخش اضافه کرد: مصرف مواد مخدر به صورت روزانه و مرتب به تدریج تمام رفتار و کردار دانشآموز را تحتالشعاع قرار میدهد، در حالی که مصرف منظم مواد در یک بازه زمانی میانمدت احساس لذت ناشی از مصرف مواد را در فرد کاهش میدهد، به طوری که این فرد برای درمان این موضوع علاوه بر افزایش دفعات مصرف، نوع مواد مصرفی را تغییر میدهد.
وی با اشاره به این که بستر بروز اعتیاد در دانشآموز همواره میتواند ریشه در مسائل فردی، خانوادگی و محیطی داشته باشد، خاطرنشان کرد: مسائل فردی دانشآموز مهمترین عامل در گرایش فرد به سمت مصرف مواد مخدر به شمار میآید و اشتیاق و درخواست فرد، اصلیترین علت در بروز اعتیاد محسوب میشود.
این فعال اجتماعی با بیان اینکه بسیاری از دانشآموزان کشور از عوارض مخرب ناشی از مواد مخدر بیاطلاع هستند، تصریح کرد: متاسفانه امروزه مهارتهای لازم برای مقابله با اعتیاد به دانشآموزان کشور آموزش داده نشده است.
به گزارش مشهدسر، تقلید از بزرگترها و همسالانی که سیگار یا مواد مخدر مصرف میکنند و همچنین خودنمایی در جمع دوستان، از مهمترین عوامل گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف مواد دخانی و مخدر است.
لازم است افرادی که فرصتهایی جهت آموزش دارند، برنامههای کلان آموزشی را در فرهنگسراها، دانشگاهها و مدارس ایجاد کنند، همچنین امروزه در جامعه ما مردم از رسانه به خصوص تلویزیون به عنوان یک منبع اطلاعاتی و آموزشی استفاده میکنند، بنابراین صدا و سیما برای ارتقای سطح آگاهی و فرهنگ مردم رسالت بزرگی به دوش دارد.