به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لنجانا، در آستانه روز خبرنگار موزه هنرهای معاصر تهران جمعی از اهالی رسانه را برای بازدید از گنجینه موزه دعوت کرد.
در ابتدای ورودی موزه، حوضچهای از روغن وجود دارد، حوضچهای که محمدرضا پهلوی در بازدید از موزه هنرهای معاصر به گمان اینکه در این حوضچه آب است، دستش را در آن فرو برده و روغنی میشود.
حوضچه روغن؛ اسم اثر ماده و فکر مربوط به سال ۱۹۷۷؛ کاری از نوریوکی هاراگوچی از ژاپن
احسان الله عباسی مسئول گنجینه موزه هنرهای معاصر در ابتدای بازدید از گفت: گنجینه در حال حاضر ۳ هزار و ۲۶۰ اثر دارد؛ علاوه بر این آثار حدود ۱۰۰ اثر هم در بخشهای خوشنویسی و نقاشی وجود دارد که باید کارشناسان هنرمند آن و زمان خلق اثر را شناسایی کنند.
وی یادآور شد: در بین این آثار حدود ۱۴۰۰ خارجی و ۱۹۰۰ ایرانی هستند. آثار هنرمندان ایرانی همه معاصر هستند جز برگههای شاهنامه شاهطهماسبی.
در ادامه این بازدید «امیر راد» درباره فضای موزه اظهار داشت: این ساختمان قبل از پیروزی انقلاب برای نمایش آثار هنرمندان ایرانی ساخته شد؛ در دهه ۵۰ و بعد از افزایش قیمت نفت و سرازیر شدن پول و ثروت به ایران، بنیاد پهلوی (فرح دیبا) شروع به خرید آثار هنری هنرمندان غرب کرد و این آثار به موزه منتقل شد.
وی افزود: موزه هنرهای معاصر ۲ هزار متر مربع است؛ اگر بخواهیم نمیتوانیم همه آثار را به نمایش بگذاریم؛ معمولاً در نمایشگاههایی که برگزار میشود، با توجه به موضوع نمایشگاه تعدادی از آثار موزه در معرض دید قرار میگیرد. بر خلاف موزه سایر کشورهای جهان، در این موزه نمیتوانیم نمایشگاه دائمی داشته باشیم. چون فضای نمایشگاهی کفایت نمیکند.
مسئول کانون نیومدیا با بیان اینکه مهمترین جنبشهای هنری غرب در این موزه دیده میشود، بیان کرد: آثار موزه هنرهای معاصر بیشتر اکریلیک هستند؛ در ۳ ـ ۴ سال گذشته ۵۲ اثر چاپی از طرف سفارت مکزیک به موزه اهدا شد؛ در یکی دو سال گذشته از دو هنرمند آلمانی ۱۳ اثر به موزه اهدا شده است.
راد در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیدین آغداشلو معتقد است که کمتر از ۱۰ درصد آثار موزه ارزش هنری دارند، گفت: چنین حرفی نمیشود زد؛ چون در موزه هنرهای معاصر بیش از ۳۲۰۰ اثر هنری وجود دارد؛ یعنی فقط ۴۰۰ اثر ارزش هنری دارند؟! با توجه به شناختی که آغداشلو دارم فکر میکنم منظورش به آثار فتورئالیستی است که این آثار، درجه یک نیستند. به نظرم آغداشلو در این رابطه حرف مستندی نزده است.
وی در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که گفته میشود تعداد آثاری خریداری شد، که هرگز وارد ایران نشد، پاسخ داد: اخیرا تعدادی از این آثار که اتودهای معماری بود، وارد ایران شده است. تعدادی هم وارد میشود. بعد از اینکه ارسال تمام آثار اتفاق بیفتد؛ از این آثار رونمایی میشود.
راد درباره فضای نگهداری آثار یادآور شد: این آثار ۴۰ سال در محلی با درهای بسته نگهداری شده و به همین دلیل از آسیبها دور مانده است. البته سیستم تهویه هوا در این موزه برای ۴۰ سال پیش است؛ باید دما و رطوبت به صورت اتوماتیک تنظیم باشد و امیدواریم در آینده نزدیک این سیستم تهویه هوا به روز شود.
وی پیرامون محتوای آثار گفت: کل این مجموعه با در کنار هم قرار گرفتن، اهمیت دارد؛ این مجموعه روایت تاریخی از تاریخ هنر غرب از ۲۰۰ سال گذشته است؛ این آثار مهمترین مجموعه هنر مدرنیسم غرب در شرق جهان است. در واقع در هیچ جای آسیا و خاورمیانه این آثار با این ترتیب دیده نمیشود و بزرگترین مجموعه است. آثار شاخص در این موزه، روایتی یگانه را به همراه دارد.
مسئول کانون نیومدیا درخصوص مجسمههای این موزه خاطرنشان کرد: ۸۰ مجسمه در موزه هنرهای معاصر وجود دارد؛ تمام آثار مربوط به دوره تاریخی نقاشیها است؛ به طور معمول باید باغ مجسمه باشد تا عموم بتوانند این آثار را ببینند. البته تصویر مجسمهها پس از آماده شدن بر روی سایت قرار میگیرد.
اثری از بهمن محصص
در ادامه بازدید از موزه هنرهای معاصر تهران آثاری از غلامحسین نامی، علی محمد حیدریان، آشور نبیپال، دریابیگی، فرامرز پیلآرام، مرتضی ربیعی، مارگریت پروکوایت، فردریک اوانس، منیر فرمانفرمانیان، پری مهنا، طلعت کامران، کریم نصر، ماکس کینگر، روژه اورسکو، دیگو، جمال بخشیپور، خسرو خزایی، علیرضا اسپهبد، حسین خسروجردی، بهرام دبیری، علیاکبر صادقی، گلدان گل، علیرضا منوری، حجت شکیبا، رأفت نگارنده، مجتبی سیادتی، ابوالفضل عالی، رافائل مهدوی، رضا مافی، محسن وزیری، ایران درودی، زمان زمانی، محمدرضا جودت، سونیا بالاسانیان، ناصر عصار، غلامحسین نامی، علی محمد حیدریان، آشور نبیپال، دریابیگی، مرتضی ربیعی، مارگریت پروکوایت، فردریک اوانس، مارکو گیریگوریان، آلن بایاش، شهلا حبیبی، اردشیر محصص، بهمن محصص، نیکزاد نجومی، اندی وارهول، آگوست رئونال، فرانسیس بیگن، ادوارد ویار، ژول یاسین، رئه ماگریت و کلود منه دیده شد.
در این موزه آثاری از «کلود منه» دیده میشود که مربوط به اواخر قرن نوزدهم؛ وی جزو پیشگامان امپرسیونیسم به شمار میرود.
کارهایی از «رابرت راشنبرگ» از جمله اسکلت، آببند، گواهینامه، عدالت زمینی دیگر تابلوهای موجود در موزه است. از «رابرت انیدیانا» نیز تابلوهای طوطی، رویای آمریکایی، سرزمین بایر، ندای برادری، هفت ستاره، یو اس آ، میسیسی که مربوط به سال ۱۹۷۱ است، دیده میشود.
همچنین در بین تابلوها، نقاشیهایی از پیکاسو دیده میشود که این کارها غیر قابل نمایش هستند که طی چند دوره نقاشی شده است.
کار دیگری از «آگوست رئونال» با عنوان گابریل با پیراهن باز در این موزه وجود دارد که این تابلو هم غیرقابل نمایش است که مربوط به سال ۱۹۰۷ است. همچنین کارهایی از پیکر لمیده روی تخت اثر «فرانسیس بیگن» در این موزه دیده شد.
امیر راد در ادامه به سیر تاریخی هنر غرب اشاره کرد که هنرمندان وارد بعد از آن کارهایی از آبستره اکسپرسیونیستها دیده میشود که کاروان خودشیفتگی اثر راشن است. در سیر تاریخی بعد از این دوره هنرمندان وارد پاپ آرت شدند که تا سالها ادامه داشته است.
مجموعه خودکشی
مجموعه «خودکشی» از دیگر آثار این موزه است که به عنوان گرانترین آثار از «اندی وارهول» به شمار میرود؛ در این اثر اندی وارهول، تصویری از سقوط یک فرد از بالای ساختمان و همچنین تصادف را به تصویر کشیده است که این تصاویر را از روزنامه گرفته و تکثیر کرده است. قابل ذکر است که اندی وارهول تصویری از فرح پهلوی را در کارنامه خود دارد.
بر اساس این گزارش، گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران برای اولین بار در معرض بازدید جمعی از خبرنگاران قرار گرفته است. این موزه در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد که از همان ابتدا با مسئولیت آقای شهبازی بود و خاطره حوضچه را وی بازگو کرد. هم اکنون احسانالله عباسی مسئول گنجینه است.
فارس
انتهای پیام/