به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لنجانا، سیدنظامالدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس در نشست تخصصی پژوهشی «وحدت از نگاه حضرت امام خمینی(ره)» که عصر امروز با حضور سیدرمضان موسوی مقدم معاون پارلمانی و امور استانهای صداوسیما در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، اظهار داشت: مسئله وحدت یکی از کلیدواژههای مهم است که در کلام حضرت امام(ره) از ابتدای شروع نهضت تا وصیتنامه ایشان که حرف پایانیشان است، این موضوع بهطور متعدد مطرح شده است.
وی وحدت را یک امر استراتژیک و راهبردی در نگاه امام(ره) عنوان کرد و گفت: اندیشه و نگاه امام(ره) برگرفته از نگاه حاکم بر قرآن کریم و آیین اسلام است. وقتی به قرآن کریم رجوع میکنیم میبینیم مسئله وحدت و اتحاد از مسائل اصلی است و بهشدت نسبت به اختلاف و تفرقه هشدار داده شده است.
دبیرکل انجمن روزنامهنگاران مسلمان محور وحدت را موضوعی مهم و قابل توجه دانست و یادآور شد: هم در قرآن کریم و هم در نگاه قرآنی امام خمینی(ره) بارها به این امر اشاره شده است.
وی بر همین اساس به وحدت فلسفی، وحدت سیاسی و قبیلگی اشاره و تصریح کرد: در همین دنیای مدرن نیز مانند عصبیت جاهلی، عصبیت مدرن وجود دارد که عباراتی همچون پان ترکیسم و پان ایرانیسم از این نمونه است؛ در دوره جاهلیت و زمانی که پیامبر گرامی اسلام(ص) تازه مبعوث شده بودند، خداوند در قرآن کریم میفرمایند: بهصورت قبیلگی و تعصب قبیلگی صرف، کنار یکدیگر نباشید و بر پایه باطل از یکدیگر طرفداری نکنید.
موسوی با تأکید بر اینکه وحدت باید حول فرامین و احکام الهی و درواقع بیّنات شکل بگیرد، افزود: وحدت خود یک هدف بهشمار میرود، اما باید به یک نقطه اشتراک در وحدت رسید و بدانیم که هر وحدتی هم مطلوب نیست و وحدت و تعاون باید برای کار نیک صورت گیرد، نه برای یک هدف پوچ و غیرالهی.
مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه امام خمینی(ره) نیز بر اساس همین نگاه قرآنی، نگاه ویژهای به وحدت دارند، تصریح کرد: امام(ره) مسئله وحدت را به عنوان یک هدف مطرح میکنند و در باب اهمیت آن میفرمایند اگر وحدت نداشته باشیم، دیانتمان از بین میرود و درواقع حفظ دیانت را به حفظ وحدت منوط میکنند و وحدت را عامل پیروزی میدانند.
وی به مقطع شروع نهضت امام(ره) در سالهای ۴۱ و ۴۲ اشاره و تصریح کرد:: در آن زمان برای مبارزه با استبداد و استعمار در بین سیاسیون و افراد نظراتی وجود داشت؛ برخی سیاسیون در این باور بودند که برای شکستن بت شاهنشاهی و بیرون یا مهار کردن استعمار باید از طریق پارلمان نفوذ کرده و از آنجا دولت را در دست گرفت و شاه را محدود و نفت را ملی کنیم؛ برخی دیگر از سیاسیون و فعالانی که هدفشان مبارزه با شاه و امپریالیسم و استعمار بود -که گرایش چپ و مارکسیستی داشتند- معتقد به جنگ مسلحانه بوده و میگفتند باید مبارزه مسلحانه داشته باشیم، اما در عمل هیچ یک از این دیدگاهها به هدف نرسید و در سالهای ۵۴ و ۵۵ تمامی این روشها به بنبست خورد.
موسوی خاطرنشان کرد: حضرت امام(ره) همواره فرمودند که این روشها را قبول ندارند و معتقدند باید با الگوی وحدت به صحنه آمد و برای همین قبل از انقلاب نیز پای هیچ تروری -حتی حسنعلی منصور- را امضا نکردند و وقتی مجاهدین خلق نیز نزد ایشان رفتند تا موافقت امام برای جنگ مسلحانه را بگیرند، ایشان فرمودند که قبول ندارم.
مدیرعامل خبرگزاری فارس با اشاره به اعتقاد امام(ره) به اتحاد ملت و حضور همهجانبه مردم در صحنه، گفت: آنچه که در نهایت انقلاب اسلامی را به پیروزی نهایی رساند، جمع شدن قاطبه مردم حول یک محور به نام اسلام بود.
موسوی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه امام خمینی(ره) هر وحدتی را مقبول و مطلوب نمیدانند، اظهار داشت: وحدت اگر معیار و شاخص نداشته باشد، فایدهای نخواهد داشت و چهبسا به کارهای باطل کشیده شود. وحدت باید با یک شاخص و معیار و برای تحقق امر مطلوبی باشد.
وی در پاسخ به سوالی درباره تفاوت وحدت در زمان فعلی با سالهای ابتدایی انقلاب، تصریح کرد: قبل از انقلاب مبارزه ارجحیت دارد و مطلوب است و همه میگویند شاه و امپریالیسم برود. این یک امر سلبی است، اما بعد از انقلاب باید حرف ایجابی زد. از اینرو تفاوت اساسی وجود ندارد، بلکه برخی از این تفاوتها ناشی از مقتضیات قبل و بعد از انقلاب است.
دبیر کل انجمن روزنامهنگاران مسلمان بر همین اساس یادآور شد: در جامعهشناسی سیاسی، تحولات سیاسی و اجتماعی را به چهره ژائوس تشبیه میکنند که یک روی این سکه مبارزه و روی دیگر آن ثبات است.
موسوی با بیان اینکه بهطور طبیعی نظم جدیدی که شکل میگیرد دشمنانی دارد، گفت: وقتی استعمار از کشور بیرون رانده میشود به طور طبیعی آنها هم بیکار نخواهند نشست؛ زمانی که نظامی شکل میگیرد مخالفانی هم دارد.
وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) معتقد به وحدت بود، افزود: رسول اکرم(ص) اولین کاری که در مدینه انجام داد، ایجاد وحدت بود، بین قبایل آن زمان وحدت ایجاد کرد، مهاجرینی نیز که همراه وی بودند با انصار عهد اخوت بستند و با یهودیان مدینه نیز پیمان صلح امضا کرد، اما عدهای در درون مسلمانان با بهانه و طراحیهای مختلف شروع نفاق کردند.
وی بر همین اساس وحدت را موضوع مهمی عنوان کرد و درعین حال گفت: در برابر کسی که وحدت را بر هم بزند، سکوت جایز نیست.
مدیرعامل خبرگزاری فارس، همچنین به زمان حکومت امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: در آن زمان هم خوارج با دگماندیشی و تحجر گفتند که امام علی(ع) حکمیت را بپذیرد و بعد که ایشان پذیرفتند گفتند چرا پذیرفتهای. در بعد از انقلاب اسلامی نیز این موارد وجود دارد. افراد و جریانهایی بودند که ظاهراً با انقلاب همراه شدند، اما بعد به مجادله برخاستند.
موسوی با بیان اینکه در نظامی که شکل میگیرد و گفته میشود جمهوریت، یک عده اکثریت و یک عده اقلیتاند، گفت: مهم این است که در اصول اساسی اتحاد داشته باشیم و وحدت به معنی یکی شدن در اصول، امنیت ملی، قانون اساسی و شئونات دینی و انقلابی است و در همه جای دنیا باید قانون پذیرفته شود.
وی با تأکید بر اینکه یک عامل که موجب اختلاف میشود فتنهانگیزی است، اظهار داشت: اگر برای حفظ وحدت با عامل تفرقه بجنگیم به معنای تفرقه نیست؛ در چارچوب کلی باید سلایق مختلف را پذیرفت و این به معنای مردمسالاری است.
مدیرعامل خبرگزاری فارس، در بخش دیگری از سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که در خیلی از انقلابهای دنیا این گونه نبوده که قانون اساسی بلافاصله تصویب شود، بلکه نظری که رهبر یک انقلاب میداده، همان باید اجرایی میشده که در ایالات متحده و انقلاب فرانسه به همین شکل بود، اما یکی از اقداماتی که امام خمینی(ره) انجام داد برگزاری رفراندوم بود که کمتر از دو ماه بعد از پیروزی انقلاب این امر صورت گرفت.
موسوی در خصوص نقش رسانه در زمینه ایجاد وحدت تصریح کرد: آنچه در حوزه رسانه مهم است و همه باید به آن پایبند باشند چارچوبهایی است که وحدت و منافع ملی را رقم میزند و رسانهها در این حوزه باید علاوه بر دیدگاههای خاص خود دست به فرهنگسازی بزنند.
وی با تأکید بر اینکه رسانهها باید منافع ملی را تبیین کرده و به مردم آموزش دهند، گفت: آنها باید مفاهیم وحدتبخش و ارکان قوام یک جامعه را آموزش دهند و اگر کسی عامل تفرقه بوده و منافع ملی را زیر سوال میبرد، این وظیفه رسانه است که در این زمینه روشنگری کند.
فارس
انتهای پیام/