به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لنجانا، اخیرا خبری مبنی بر تکمیل کریدور ریلی شمال جنوب و انعقاد قراردادهایی مابین کشورهای ایران و آذربایجان به گوش رسید موضوعی که به طور یقین موجب افزایش ترانزیت کالا از مسیر جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان و روسیه خواهد شد.
چنین قراردادی به دلایل مختلفی حائز اهمیت است چراکه زمینه های لازم برای افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و آذربایجان را به دنبال خواهد داشت و از طرف دیگر خطوط ریلی آذربایجان به منطقه قفقاز و اروپا متصل است و این موضوع به خودی خود شرایط خوبی را برای تجارت ایران با این مناطق فراهم می کند.
با تمام این تفاسیر و مزیت چنین همکاری های گسترده ای نباید از نحوه ایجاد زیرساخت برای تحقق این طرح بین المللی غفلت کرد چراکه به طور یقین هزینه هایی زیادی صرف این کار خواهد شد.
با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب در سال های متمادین به مقوله اقتصاد مقاومتی و ضرورت اجرایی محورهای آن توسط آحاد جامعه به ویژه مسئولان پرداخته اند باید دید در اجرایی شدن چنین پروژه عظیمی به چه میزان به واحدهای تولیدی داخلی برای آماده سازی زیر ساخت این طرح توجه شده است.
یکی از اصلی ترین دغدغه های تکمیل زیر ساخت این پروژه عظیم تامین ریل بوده که خوشبختانه ذوب آهن اصفهان چندی پیش موفق شده است به فناوری ساخت ریل ملی دست یابد و امروزه شاهد تولید این محصول با ارزش در خط تولید این مجموعه صنعتی هستیم.
در همین زمینه اردشیر سعدمحمدی مدیر عامل اسبق ذوب آهن اصفهان پیش از این در گفتگو با هفته نامه تجارت فردا مطرح کرده بود که با توجه به توانایی و پتانسیلی که در داخل کشور وجود دارد میتوانیم تولیدکننده ریل باشیم و دیگر نیازی نیست که هزینه کنیم تا ریل وارد کشور شود.
به طور یقین استفاده از ریل ملی تولید شده ذوب آهن در خطوط راه آهن کشور نه تنها از خروج مقادیر زیادی ارز جلوگیری می کند بلکه در توسعه اقتصادی این مجموعه صنعتی و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی هم نقش بسزایی را ایفا می کند.
با این وجود چندی پیش خبری مبنی بر خرید ریل از کشور چین و البته با وجود تولید این محصول در داخل کشور در فضای مجازی منتشر شد، موضوعی که یکی از اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد آن را مطرح و عنوان کرده بود که کارخانه ذوب آهن هزینه زیادی را برای ایجاد خط تولید ریل در این کارخانه انجام داده است. این خط تولید تا یک ماه آینده آماده تولید خواهد بود اما وزارت راه حتی فرصتی هم به این شرکت برای تولید ریل نداده و قرارداد خود را با چینیها اوایل سال آینده اجرایی میکند.
این موضوع انتقادات شدیدی را در جامعه اقتصادی کشور به دنبال داشت تاجایی که به تکذیب این خبر از جانب معاون وزیر راه و شهرسازی انجامید.
البته انتقادات مربوط به قراردادهای ریلی ایران با کشورهای خارجی در سال گذشته تنها به همین جا ختم نشده و در بازه های زمانی مختلف و انتشار برخی اخبار در این زمینه شاهد موج جدیدی از انتقادات بودیم اخباری نظیر خرید ریل از ترکیه از قیمت مناقصه هم ارزانتر است، ایران با “ایدور” فرانسه ۴ قرارداد ریلی امضا کرد و خرید ۲۵۰ هزار تن ریل از هند.
با این وجود یک سوال اساسی مطرح است، اینکه تولید چنین محصول با ارزشی در کشورمان آیا مورد توجه دستگاه های ذیربط قرار گرفته و مسئولان در کنار چرخش چرخ های قراردادهای خارجی به چرخش چرخ های اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی هم توجه کرده اند یا خیر؟!
انتهای پیام/