به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لنجانا، عملیات ساخت صحن حضرت زهرا (س) از سال ۹۰ در دو بخش زیارتی و غیر زیارتی با تخریب و خاک برداری قسمت ضلع غربی حرم حضرت علی (ع) آغاز شد. ساخت این پروژه عظیم در نجف اشرف که یکی از دومین صحن بزرگ جهان اسلام به شمار می آید، اهمیت و جایگاه قابل توجهی بین شیعیان دارد.
حسن پلارک، رییس سازمان عتبات عالیات با اشاره به مساحت حرم حضرت علی (ع) بیان کرد: مساحت حرم امیرالمومنین علی (ع) ۱۱ هزارمترمربع است. در صورتی که شاید بسیاری از امامزادههای داخل ایران ابعاد بشتری داشته باشند. این موضوع موجب شد که ستاد بازسازی عتبات عالیات، طرح توسعه حرم علوی را به عنوان نخستین و مهمترین الویت خود در دستور کار قرار دهد.
وی ادامه داد: برای عملیاتی شدن این طرح، محدودیت های تاریخی وجود داشت، بنابراین پشت ایوان نجف و بالای سر حضرت (رواق ابوطالب) به عنوان توسعه محدود انتخاب شد و در مرحله نخست، زمینی به طول ۶۰۰ متر و عرض ۱۰۰ متر تملک شد که با تخریب و سپس گودبرداری ، ساخت صحن حضرت زهرا (س) با همکاری استادان و بزرگان ایرانی در مرحله اجرا قرار گرفت.
پلارک با بیان اینکه در ساخت این پروژه عظیم جهان اسلام از متخصصین و توانایی های ایرانیان استفاده شده است ، بیان داشت: مهندسان ، طراحان ، پیمانکاران و کارگران ایرانی تمام تخصص و مهارت خود را برای ساخت این پروژه به کار گرفتهاند. همچنین تمامی مصالح و مواد ساختمانی از ایران به نجف متقل میشود و کاملا ایرانی است. پیمانکار ایرانی صحن نیز تنها هزینه های صرف شده را دریافت میکند و سودی از ساخت این پروژه نخواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه این صحن در دو بخش زیارتی و غیر زیارتی با انجام کار شبانه روزی در حال تکمیل است، اظهار کرد: این صحن که شامل بخش های فرهنگی، زیارتی، اقامتی، کتابخانه، موزه، رستوران و مضیف و …است ، برای ۳۰ سال آینده پاسخگوی نیازهای رفاهی زائران خواهد بود.
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه با تکمیل پروژه صحن حضرت زهرا (س) فضای زیارتی حرم بیش از ۲۰ برابر افزایش یافته و حدود ۲۲۰ هزار متر زیر بنا رفته است، می افزاید: بخشهای زیادی از مراحل سفت کاری و تاسیساتی به پایان رسیده است و همزمان با میلاد بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) ، نخستین قسمت از بخش زیارتی صحن ،با مساحت ۱۰ هزار متر مربع، درفروردین ماه امسال بهره برداری شده و در اختیار زائران قرار می گیرد.
پلارک با اشاره به مسائل مالی این پروژه می گوید: بیشتر هزینهها مربوط به بخش تاسیساتی است چرا که در این پروژه آسانسورها و رمپهای زیادی وجود دارد و با توجه به دمای بالای شهر نجف، در صورت فعالیت نامناسب و ناکافی سیستم تهویه مشکلاتی به وجود میآید ضمن اینکه با توجه به تاریخ عراق و موقعیت خاص این کشور در منطقه، تاسیسات صحن و امکانات با رعایت تمام جوانب خاص طراحی و ساخته شده است.
وی با اشاره به مشارکت مردم در ساخت صحن حضرت فاطمه زهرا (س) تصریح کرد: همه ایرانیان می توانند از یک متر تا ۵۰ متر در ساخت صحن از طریق پرداخت وجوهات مشارکت داشته باشند که خوشبختانه تا امروز این مشارکت و همراهی چشمگیر بوده است.
*صحن فاطمی از حرم علوی تا بحر نجف
حمیدرضا ترابی نژاد سرپرست کارگاه صحن حضرت زهرا (س) در مورد نحوه ساخت و قسمتهای مختلف این پروژه گفت: کار سازه ها از بخش زیارتی شروع شد که اواسط سال ۹۲ به اتمام رسید و در بخش غیر زیارتی همچنان ادامه دارد. تمام مراحل ساخت و نازک کاری از سمت حرم شروع می شود تا پس از تکمیل برای استفاده زائران، به حرم تحویل داده شود .
وی افزود: هر بخش به صورت کامل به حرم تحویل داده می شود تا آثاری از ساخت و ساز یا تکمیل پروژه مورد توجه زائران قرار نگیرد.
سرپرست کارگاه صحن حضرت زهرا تصریح کرد: صحن حضرت زهرا در ۴ طراز زیارتی تشکیل شده و برای تکمیل از طبقه هم کف که متصل به رواق ابوطالب است ، عملیات آیینه کاری ها و گچ کاری ها ، متناسب با هنر اصیل اسلامی انجام می شود.
ترابی نژاد با اشاره به تاسیسات صحن اظهار کرد: به دلیل آلودگی های صوتی، محل اصلی تاسیسات با حرم علوی ۴۵۰ متر فاصله دارد که از طریق تونل به صحن منتقل می شود.
وی یادآور شد: صحن حضرت زهرا (س) از رواق ابوطالب شروع شده و در ادامه مسیر خود به مقام امام سجاد (ع) منتهی می شود . این ادامه مسیر با توجه به قرار گرفتن بحر نجف، امکان دسترسی زائران و اسکان آن ها را بهتر فراهم می کند.
* روایتی کوتاه از صحن حضرت زهرا (س) / استاد کارانی که لباس کارگری میپوشند
ساعت ۶ صبح؛ هنگامی که آفتاب هنوز بر محوطه چشم نینداخته است، کارگران هر کدامشان روبروی گنبد می ایستند، سلام می دهند و این چنین با چاشتی شیرین، اِذن کار کردن خود را در صحن از امیرالمونین (ع) می گیرند. خورشید هنوز بالا نیامده است که صدای آهن کاری و جوشکاری ها در محوطه وسیع صحن حضرت زهرا (س) گم می شود . طبقه هم کف ، جایی هم سطح رواق ابوطالب و درست روبروی گنبد، قلم و دوربین هم می ایستد و در ورای تاملات کاغذی خود محو لحظه های ناب میشود و برای ثبت این دقایق رنگ می گیرد. هماهنگ شدن اندیشه و قلم و دوربین در این کارزار اعجاب آور، روی سخن را به سمت افرادی میکشد که برای پیمودن این مسیر طولانی، همه چیز را رها نکرده بلکه اندکی “منیّتها” را قربانی کرده اند.
صورتهای برخی از آنها شاید در دمای بالای نجف کمی تفتیده و سرخ شده است اما خنکای نسیمی بهشتی بر روحشان جریان دارد که لبخندهای گاه و بی گاهشان ، تو را به آن سوی قصه میکشاند. کارگرانی که هر کدام برای خود روایت خاصی دارند اما همهشان در یک وجه اشتراک کنار هم جمع شدند.
اینجا صحبت از دل هایی است که خالصانه در جست و جوی گرمای عشقی آسمانی همسفر هم می شوند تا از سفر برون به سفر درونشان جسم خاکی را به افلاک پیوند دهند و روحشان را از تملک دنیا نجات بخشند. هر چقدر هم واژه ها را زیرو رو کنی و تشبیه ها و استعاره ها را کنار هم بچینی باز هم نمی توانی قدرت کلمات را به رخ این همه عشق و اخلاص بکشی.
تقریبا تمام موهایش سفید شده بود و استادانه میله ای را به دیگری جوش می داد. یکی از چوشکاران با سابقه تهرانی که یک سال و نیم پیش، دعوت شد تا تجربه کاری سی سالهاش در این صحن رنگ و لعاب دیگری به خود بگیرد : “سالیان طولانی است که جوشکاری میکنم و در پروژه های زیادی همکاری داشتم. فقط عشق به مولا توانست پای من را به اینجا باز کند. شاید در تهران موقع کار، کسی من را با لباس کار ندیده باشد اما اینجا لباس کارگری حضرت زهرا (س) را به تن کرده ام .”
وی ادامه داد: هم اکنون شاسی کشی پنجره فولاد حضرت علی (ع) در حال انجام است که از بین حدود ۷۰۰ جوشکار صحن، تنها اکیپ چندنفره ما افتخار این کار نصیبش شده است.
اینجا کار به معنای کلمه وجود ندارد بلکه تجلی یک ارادت عمیق به ساحت حضرت عشق است که زبان باز کرده و اکنون در مرحله ظهور به چشم می آید. ساعت کاری تمام می شود اما خستگی در مقابل ذوق و اراده رنگ می بازد. شروع کار در این صحن و سرا برای خود حکایت های بی شماری دارد . کارگران تمام قرارهایشان را با هم از صحن حضرت زهرا (س) جمع و پنجشنبه شب ها بساط عشق را در بین الحرمین پهن می کنند . کارگران ساخت صحن حضرت زهرا (س) به تعطیلات آخر هفته خود در کنار حضرت سید الشهدا (ع) طعم دیگری می بخشند.
شب از دیوارههای صحن بالا می رود و در این تاریکی تنها نور چراغ های حرم حضرت علی (ع) است که راهنمای راه در بین سازه های نیمه کاره است. کارگاه به ظاهر تعطیل به نظر می رسد اما هنوز در برخی قسمت ها کارگرانی مشغول کارند.
زمزمه های کارگر تاسیساتی شیرازی که ماه هاست تنها فرزند خود را در آغوش نگرفته ، روایت پایانی این گزارش است:”آن کس که تو را شناخت جان را چه کند ، فرزند و عیال و خانمان را چه کند ، دیوانه کنی هر دو جهانش بخشی، دیوانه تو هر دو جهان را چه کند … دلیل این همه سرگشتگی و حیرانی وجود حضرت علی (ع) است و غیر از آن هیچ بهانه ای برای ماندن نیست .”
و اینچنین، ایرانیان در جوار حرم حضرت علی (ع) به نام بانوی بی نشان حضرت فاطمه زهرا(س) ، نشانی بزرگ کنار همسر مهربانش می گذارند و این تنها گوشه ای از اردات شیعیان به خاندان اهل بیت (ع) است.
باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/