به گزارش لنجانا ،به نقل از حرف ما،امام خامنهای (مدظلهالعالی) در خصوص الزامات سلامت انتخابات فرمودند:
«تمکین همه دستگاههای دست اندرکار انتخابات به قانون و رعایت مُرّ قانون، اهانت نکردن به نهادهای قانونی، مشوش نکردن اذهان عمومی، اهانت نکردن نامزدهای انتخاباتی به یکدیگر و حتی پرهیز از غیبت، ندادنِ و عدههای غیرعملی و غیرقانونی، و برخورد صادقانه با مردم از جمله معیارها و آداب لازم برای یک رقابت سالم انتخاباتی است». [۱]
۱: عمل به مُرّ قانون: انسان موجودی اجتماعی است، برای این که بتواند زندگی سالمی داشته باشد نیازمند بایدها و نبایدهایی است که به آن قانون میگویند، قانون زمانی برای جامعه نجات بخش است که به آن عمل شود، عمل به قانون که بخشی از آن حدود الهی است آنقدر مهم و اساسی است که خداوند برای انجام دهندگانش ثواب مشخص کرده است، رسول خدا میفرماید:
«خیر و برکت اجرای یک حدّ از حدود الهی که برای خدا در روی زمین اجرا میشود، برتر از باریدن چهل روز باران است». [۲]
قطعا یکی از دغدغههای امام خامنهای (مدظلهالعالی) در همه مسائل عمل طبق قانون بوده است و در برگزاری انتخابات نیز این نکته را به همه دستگاها تذکر داد است.
۲: تشویش اذهان: از خطراتی که هر جامعهای را تهدید میکند تهمت زدن به دیگران است که باعث تشویش اذهان نسبت به آن شخص میشود، که گناهی بسیار بزرگ است و حتی باعث از بین رفتن ایمان در قلب شخص تهمت زننده میشود، امام صادق (علیهالسلام) میفرماید:
«هرگاه مؤمن به برادر دینى خود تهمت بزند، ایمان در قلب او از میان مىرود، همچنان که نمک در آب، ذوب مىشود». [۳]
تهمت به دیگران، او را به کلمات نامناسب خطاب کردن، باعث خدشه دار شدن شخصیت آن فرد یا آن تفکر خواهد شد، امام خامنهای (مدظلهالعالی) در این خصوص خطاب به کاندیداها میفرماید:
«برخی دائماً کلمه تندروها را تکرار میکنند که منظور آنها جریان مومن و حزب اللهی است، در حالیکه نباید جوانان انقلابی و حزب اللهی را متهم به تندروی کرد زیرا این جوانان با اخلاصِ تمام و با همه وجود در میدان حاضرند و هرگاه که دفاع از مرزها و دفاع از هویت ملی لازم باشد، وسط میدان هستند». [۴]
۲: اهانت نکردن به یکدیگر و نهادهای قانونی: از جمله روشهای افراد ضعیف، بیمنطق، بیدین، اهانت کردن به دیگران است، مسلمان هرگز توهین نمیکند حتی اگر طرف مقابل دشمن خونی و سرسختش باشد، همان گونه که امیر المومنین خطاب به فرماندهان و سربازانش میفرماید:
«من خوش ندارم که شما فحاش باشید، اگر شما به جای دشنام، اعمال آنها را برشمرید و حالات آنها را متذکر شوید و روی اعمالشان تجزیه و تحلیل نمائید به حق و راستی نزدیکتر است و برای اتمام حجت بهتر است». [۵]
کسی که میخواهد بر کرسیهای بسیار مهم جمهوری اسلامی ایران تکیه بزند باید به اخلاق اسلامی مزین باشد و در صدد تخریب رقیبش نباشد تا بخواهد به گناهی چون توهین و ناسزا مبتلا شود و برای فرونشاندن خشمش از کلماتی مانند: خوک مقدس، تندرو، نادان، و ..استفاده کند.
۳: پرهیز از وعدههای غیر عملی: منافقین خطرناکترین افراد روی زمین هستند، یکی از نشانههای آنها وعدههای تو خالی و دروغ است، رسول خدا میفرماید:
«سه چیز است که در هر کس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمره کند و بگوید من مسلمانم، کسى که هنگام سخن گفتن دروغ بگوید و وقتى که وعده دهد تخلف نماید و چون امانت بگیرد، خیانت نماید». [۶]
کسانی که قرار است در سرزمینی حکومت کنند که خون هزاران جوان بی گناه در دفاع از آن ریخته شده است باید صاف و زلال و خالی از هر گونه درویی و فریب باشد.
۴: پرهیز از غیبت: قطعا کاندیدا نیازمند صحبت با مردم است، اما لازم نیست جهت بالا بردن خود رقیبش را پله قرار دهد، لازم نیست درباره رقیبش حرفی بزند، بلکه اگر میخواهد قلوب مردم را به سمت خودش بکشاند از اهداف، سوابق و تواناییهای خودش حرف بزند، نه این که بخواهد با غیبت از دیگران، خود را خوب و با فضیلت و دلسوز معرفی کند، اگر کسی در مقام غیبت از دیگر رقیبانش باشد این علامت ضعف و ناتوانی او میباشد، امام علی علیه السلام میفرماید:
«غیبت کردن، کار شخص ناتوان است». [۷]
امید است همه کسانی که نیت خدمت به مردم را در ذهنشان پرورش میدهند و برای رسیدن به منصب خدمت گزاری هزینه میکنند، سخنرانی میکنند، تبلیغات به راه میاندازند به نکات فوق توجه داشته باشند و مردم نیز این ملاکها را مد نظر داشته باشند تا بتوانند انسان صالح را از غیر صالح تشخیص داده و در انتخاب خود به اصلح رای بدهند.
…………………………..
پی نوشتها:
[۱]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری.
[۲]. «إقامهُ حدٍّ مِن حدودِ اللّهِ خیرٌ مِن مطرٍ اربعینَ لیلهٍ فی بلادِ اللّه» خرمشاهی، بهاء الدین، پیام پیامبر، متن عربى، ص: ۷۲۶.
[۳]. «إِذَا اتَّهَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ انْمَاثَ الْإِیمَانُ مِنْ قَلْبِهِ کَمَا یَنْمَاثُ الْمِلْحُ فِی الْمَاءِ» مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج۷۲، ص: ۱۹۹.
[۴]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری.
[۵]. «انی اکره لکم ان تکونوا سبابین و لکنکم لو وصفتم اعمالهم و ذکرتم حالهم کان اصوب فی القول و ابلغ فی العذر» سید رضی، ابوالحسن محمد بن الحسین، نهج البلاغه، ص: ۳۲۴.
[۶]. «ثَلاثٌ مَن کُنَّ فیهِ فَهُوَ مُنافِقٌ وَ اِن صامَ وَ صَلّى وَحَجَّ وَاعتَمَرَ وَقالَ «اِنّى مُسلِمٌ» مَن اِذا حَدَّثَ کَذِبَ وَ اِذا وَعَدَ اَخلَفَ وَ اِذَا ائتُمِنَ خانَ» سید رضی، ابوالحسن محمد بن الحسین، نهج الفصاحه، ص۴۲۲ ،ح ۱۲۸۰.
[۷]. الغِیبَهُ جُهدُ العاجِزِ . همان مدرک قبلی، حکمه ۴۶۱.