به گزارش لنجانا،از خجسته ترین پیامدهای انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه است. طرح مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را می توان از آثار انقلاب فرهنگی دانست که با بهره گیری از رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) در سال ۵۹ آغاز گردید.
از طرفی نقش حوزه ها در حرکت اسلامی و تربیت جامعه بسیار حساس و سرنوشت ساز بوده و از طرف دیگر دانشگاه همواره جایگاه آموزش و کاوش در حوزه اندیشه های علمی بوده است.
با تمام این تفاسیر حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی هاشمی فرد، مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) زرین شهر در گفتگوی تفضیلی با لنجانا به تشریح رسالت های حوزه و دانشگاه و نیز اهمیت وحدت این دو قشر پرداخته که در ادامه به مشروح این گفتگو می پردازیم.
لنجانا:از اینکه وقت خودتون را در اختیار پایگاه خبری تحلیلی لنجانا قرار دادید سپاسگزارم اگر امکان داره خودتون رو معرفی کنید و جایگاه علمی حوزه علمیه زرین شهر را بیان کنید؟
مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) زرین شهر:بنده سید مهدی هاشمی فرد هستم که چند سالی است توفیق پیدا کردم به عنوان خادم طلاب در خدمت این عزیزان باشم.بنده حدود ۴ سال و نیم در مدرسه میرزا حسین اصفهان بودم و ۷ ماهی هم خدا توفیق داده در خدمت طلاب منطقه زرین شهر باشم.
در مدرسه امام خمینی(ره) زرین شهر در حال حاضر ۱۷۰ طلبه از شهرهای زرین شهر فولادشهر،مبارکه و اصفهان مشغول به تحصیل می باشند که این تعداد قبلا حدود ۹۰ نفر بوده که اخیرا با ورودی ها امسال این تعداد افزایش داشته است.
مدرسه امام خمینی(ره) زرین شهر جزء محدود مدرسه هایی در استان اصفهان است که دارای ۱۰پایه تحصیلی و همچنین ارائه و تدریس درس خارج می باشد.از دیگر ویژگی های برجسته این مدرسه این است که اساتید این مدرسه در همین مدرسه تحصیل کرده اند.
این مدرسه در بین مدارس کشور رتبه سوم در خصوص تعداد طلبه های شهید را به خود اختصاص داده که اخیرا هم شاهد عروج ملکوتی شهید اصغر چرقندی (فاطمی تبار ) از طلبه های همین مدرسه بودیم.
این مدرسه به دست آیت الله شریعت ساخته شده و طبق اطلاعات موجود بعد از پایه گذاری، نمود خوبی در شهرستان پیدا می کند،تا جایی که اگر طلبه ای از مدرسه زرین شهر جهت پذیرش حوزه علمیه قم اقدام می کرد ،بدون مصاحبه پذیرش می شد.
لنجانا: شهید فاطمی تبار را چقدر می شناختید و منش و رویه این شهید والامقام در مدرسه به چه صورت بود؟
حجت الاسلام هاشمی فرد :این شهید بزرگوار چندسالی در حوزه رکن الملک اصفهان مشغول به تحصیل بودند و چند ماهی هم بود که به این مدرسه آمده بودند و ورود ایشان به مدرسه امام خمینی (ره) مقارن شده بود با معمم شدن ایشان،درواقع این شهید عزیز به تازگی در همین مدرسه معمم شده بودند.
دارای شخصیت آرام و مهربانی بودند و در منطقه خودشان به لحاظ کار فرهنگی، بسیار فعال و ارتباط خوبش نیز با مردم و اهالی منطقه مثال زدنی بود که مراسم باشکوه تشییع پیکر این شهید گرامی خود گواه این مطلب بود.
از طرفی هم باید عرض کنم کسی که در بحث طلبگی وارد شد باید قید خیلی چیزها رو بزند،چیزهای مادی و دنیوی و بسنده کردن به یک زندگی معمولی با هدف یاری دین خدا وکسی هم که وارد این عرصه شود در هرکجا که ببیند به حضور او نیاز است،بی محابا در همان جا حضور یافته و دین خدا را یاری می کنند.
این بزرگوار از طرف دیگر به دلیل اینکه در صحبت کردن به زبان عربی تسلط داشت برخود حجت شرعی دانست که باید بروند و خداوند هم توفیق داد جزء شهدا مدافع حرم باشند. و انشالله که سر سفره امیر المومنین(ع)،حضرت زینب(س)، امام حسین (ع) و دیگر ائمه مهمان باشند و با اهل بیت (ع) محشور شوند و دست ما را هم بگیرند.
لنجانا:به نظر شما هدف حضرت امام خمینی(ره) از نام گذاری روزی تحت عنوان وحدت حوزه و دانشگاه چه بود و آیا امروزه چنین هدفی محقق شده است؟
حجت الاسلام هاشمی فرد:همان طور که مستحضرید دانشگاه محلی است که در ابتدا غرب سنگ بنای آن را نهادینه کرد و بعد از مطرح کردن مباحث جدایی دین و علم، دین را مختص کلیسا دانستند و خودشان به سراغ علم رفتند و به مرور زمان دانشگاه ها شکل گرفتند و مبانی آن هم مبانی دینی نبود.دانشگاه در بردارنده یک سری مباحث علمی روز بود و اینکه چقدر این مبانی با دین تطبیق دارد نیز اصلا برایشان مفهومی نداشت و مهم نبود.
همین نوع دانشگاه ها در زمان حکومت پهلوی وارد کشور ما شد و با هدف مقابله با حوزه کار خود را آغاز کرد و در بسیاری از اوقات دست به تخریب افراد حوزوی با برچسب سنتی،عقب افتاده و متحجر زدند.
حضرت امام خمینی (ره) با اعلام این روز به عنوان وحدت حوزه و دانشگاه و با ممانعت از ارائه علوم غیر دینی در دانشگاه ها از یک سو و از سوی دیگر با نزدیکی حوزه و دانشگاه به مقابله با این اقدامات پرداختند.
همانطوری که بزرگان ما می فرمایند که اگر شما می خواهید به عالم ملکوت و عالم بالا پرواز کنید باید دو تا بال داشته باشید؛که یک بال علم و بال دیگر دین می باشد. خب این در بحث فردی است،در اجتماع هم علوم حوزوی و هم علوم روز دانشگاهی به عنوان دو بال پرواز مطرح بوده و در واقع این دو بال برای پیشرفت جامعه اسلامی می باشد.
لنجانا:چه چیزی میتواند موجب تحکیم وحدت این دو قشر شود؟
حجت الاسلام هاشمی فرد :برای تحکیم چنین روندی لازم است تا طرح جامع وحدت حوزه و دانشگاه در نهادهای مربوطه کشور تبیین شده و به دانشگاه ها و حوزه ها ابلاغ شود تا از این طریق، نقشه راه این عزیزان به خوبی مشخص گردد.
درواقع این چنین اقدامی میتواند وحدت حوزه و دانشگاه را بیش از پیش تقویت نماید.
لنجانا:برخی فکر می کنند که مصداق وحدت حوزه و دانشگاه،دانشجویانی هستند که حوزوی شده اند یا بالعکس،نظر شما در این خصوص چیست؟
حجت الاسلام هاشمی فرد :اگر بعضیها فکر می کنند که وحدت حوزه و دانشگاه به این معنی است که دانشگاهیان ،حوزوی شوند ویا حوزوی ها دانشگاهی ،چنین فکری اشتباه است و البته نشد.
طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب هدف باید یکی باشد،حوزه باید از علوم روز دانشگاه استفاده کند و دانشگاه نیز باید از علوم حوزه استفاده کند و چنان چه در جهت پیشرفت جامعه اسلامی و تمدن سازی اسلامی، در هر کدام از این دو کم کاری صورت بگیرد،تمدن سازی شکل نخواهد گرفت.
درواقع هر دو قشر باید به موازات یکدیگر پیشرفت داشته باشند تا جامعه اسلامی به هدف مطلوب خود دست یابد و در غیر این صورت رسیدن به مقصود یقینا ناممکن خواهد بود.
و همه ما باید به این موضوع توجه داشته باشیم که صرفا توجه به علوم روز و دور شدن از معنویت و خدا همان چیزی است که غرب به دنبال آنست و خدای نکرده چنین مقوله ای نیاید گریبان گیر جامعه ما باشد.
لنجانا:رسالت طلبه ها و دانشجویان با توجه به تحولات منطقه و شرایط فعلی کشور چیست؟
هر چه این دو قشر به هم نزدیک شوند نقشه استعمار بیشتر برملا خواهد شد.حوزوی ها باید تلاش علمی خود را بالا ببرند و رشد علمی و دینی داشته باشند و هم چنین با جوانان دانشگاهی ارتباط عمیق پیدا کنند و جوانان دانشگاهی نیز در هرعرصه ای که هستند رتبه اول در آن جایگاه را باید به خود اختصاص داده و قله های علمی را فتح کنند.
انتهای پیام/