به گزارش لنجان نا، مدیر بخش فولادسازی ذوب آهن گفت:به همت متخصـصان ذوب آهن و استفاده از توانمندی شرکت های داخلی،رینگ و قسمتی از مخروطی کنورتور شماره دو فولادسازی که در یکی از کارخانجات همجوار ساخته شده و پس از طی مراحل مختلف تست های فنی، نصب و مورد بهره برداری قرار گرفت.
مهندس خسرو جوادی عنوان کرد: قطعه حساس و مهم رینگ و قسمتی از مخروطی کنورتور شماره دو فولادسازی نیاز به تعویض داشت که ازحدود ده ماه پیش توسط مکانیک کنورتور نقشه آن تهیه و سفارش ساخت آن آغاز شد.
وی افزود: این اقدام در راستای جلوگیری از توقف جداگانه کنورتور ۲ و همزمان با تعمیرات و اجرای طرح زیست محیطی کنورتور شماره دو برنامه ریزی گردیده و قطعه مذکور برای اولین بار در داخل کشور توسط شرکت های توانمند داخلی (شرکت پارسیان سازه ایرانیان) ساخته شد که در مقایسه با موارد مشابه از جنبه هزینه ای کاهش چشمگیری به دنبال داشته است.
جوادی گفت: این قطعه به خاطر محدودیت های ترانزیتی به صورت چهار تکه ساخته می شد که طبیعتاً منجر به کاهش استحکام آن و تبعات ناشی از جوشکاری چهار تکه به یکدیگر می شد،ضمن اینکه کارشناسان خارجی نیز باید در بخش حضور پیدا کرده و این کار با نظارت آنها در ۲۰ روز انجام میشد و همچنین فیت آپ کردن قطعه در محل کار نیز بسیار سخت و زمان بر بود.
وی با بیان اینکه وزن قطعه ۱۳ تن و قطر آن ۵ متر است خاطرنشان کرد:این تعمیرات به صورت کامل با نظارت کارشناسان داخلی و با موفقیت کامل انجام گرفته و صرفه جویی قابل توجهی نیز به همراه داشته است.
مهندس جوادی تعویض قبلی این قطعه در سال ۸۳ را یادآور شد و تصریح کرد: در آن زمان در کل کشور فراخوان ساخت این قطعه داده شد ولی به دلیل عدم توانایی ساخت در داخل کشور مجبور به سفارش و خرید آن از کشور اوکراین شدیم.
جوادی این اقدام را نماد اقتصاد مقاومتی درکشور دانست و افزود: در مورد دو کنورتور دیگر بخش فولادسازی نیز روش مشابه به کار گرفته خواهد شدو با همت و تلاش متخصصین در داخل کشور می توان به طور کامل کنورتور ۱۳۰ تنی بخش فولادسازی را از طریق مهندسی معکوس در ذوب آهن اصفهان طراحی کرد.
انتهای پیام/