به گزارش لنجانا به نقل از ایکنا حمیدرضا کفاش، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره طرح نهضت ملی حفظ قرآن که اجرای آن چهار سال گذشته و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری آغاز شد، گفت: این طرح در نخستین سال اجرای خود به این دلیل که اعتبارات لازم اختصاص پیدا کرده بود با موفقیت دنبال شد اما برای سالهای بعد به دلیل مشکلات اعتباری با مشکل روبرو و متوقف شد.
عدم پرداخت پاداشهای نقدی دورههای گذشته به دلیل کمبود اعتبارات
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در ابتدای اجرای طرح نهضت ملی حفظ قرآن، وعده پاداش به دانشآموزان حافظ قرآن داده شده بود که بخشی از پاداشها در نخستین سال اجرای طرح پرداخت شد اما در سالهای بعد اعتباری نبود که از طریق آن، جوایز دانشآموزان پرداخت شود.
وی با بیان اینکه طرح نهضت ملی حفظ قرآن همزمان با سال تحصیلی جاری مجددا در مدارس اجرا میشود، عنوان کرد: دانشآموزانی که امسال در طرح نهضت ملی حفظ قرآن شرکت کرده و به حفظ اجزاء قرآن بپردازند در صورت موفقیت از پاداشهای نقدی که برای آنها پیشبینی شده است نیز برخوردار میشوند.
کفاش گفت: برنامههای قرآنی و اعتبارات مورد نیاز برای این برنامهها از طریق کمیسیون آموزش عمومی قرآن به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه شده که امیدواریم این اعتبارات هر چه زودتر به کمیسیون آموزش عمومی قرآن اختصاص پیدا کند تا مشکلی برای اجرای برنامهها نداشته باشیم.
حفظ موضوعی آیات قرآن در مقاطع متوسطه تحصیلی
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امسال طرح حفظ موضوعی آیات قرآن را نیز در دستور کار داریم، گفت: با توجه به مطالبات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم، امسال علاوه بر حفظ اجزاء قرآن، حفظ موضوعی را نیز دنبال میکنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: اجرای طرح حفظ موضوعی قرآن برای مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم آغاز شده و برای هر یک از این مقاطع تحصیلی، کتابهای حفظ موضوعی نیز تألیف شده است که این کتابها طی هفته جاری در قالب برگزاری مراسمی رونمایی و در مدارس متوسطه سراسر کشور در حال توزیع است.
وی در ادامه گفت: در تهیه بستههای حفظ موضوعی قرآن برای دو مقطع تحصیلی متوسطه سعی شده است علاوه بر در نظر گرفتن گروه سنی دانشآموزان، مطالبی ارائه شود که با توان علمی و کتابهای درسی آنها نیز برابری داشته باشد تا دانشآموزان با انگیزه بیشتری به حفظ موضوعی آیات قرآن بپردازند.
انتشار کتابهای حفظ موضوعی برای هر یک از پایههای تحصیلی متوسطه
کفاش ادامه داد: در مجموع برای هر یک از شش پایه تحصیلی مقطع متوسطه اول و دوم، یک کتاب طراحی شده است و این منابع شامل آیاتی است که با سنین دانشآموزان و معارفی که باید بیاموزند هماهنگی دارد تا دانشآموزان بتوانند ارتباط بیشتری با آیات قرآن برقرار کنند.
وی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر ارائه آیات موضوعی در قالب منابع آموزشی مختلف، ترجمه و خلاصه تفسیر ساده و روانی نیز ارائه شده است؛ همچنین یک داستان و شأن نزول آیه و موضوعات مرتبط با آیه نیز در کنار هر یک از آیات موضوعی قرار داده شده است.
کفاش با بیان اینکه پرداختن به حفظ موضوعی آیات قرآن در قالب فوقبرنامه دنبال میشود، افزود: شرکت دانشآموزان در این طرح به صورت داوطلبانه بوده و هیچ اجباری در این زمینه وجود ندارد. برای هر یک از پایههای تحصیلی ۴۰ آیه موضوعی قرآن انتخاب شده است.