به گزارش لنجانا به نقل از ایکنا مرتضی ساداتسرکی، فرزند مرحوم حاجاکبر ناظم از مشاهیر مداحی اهل بیت(ع)، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) گفت: عشق به امامحسین(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت در وجود مرحوم ابوی از دوران کودکی و به واسطه مرحومه مادر ایشان نهادینه شده بود؛ نقل از خود حاجاکبر است که در دوران کودکی مادرم پیش چشم ما در انجام امور روزانه خانه مرثیهخوانی میکرد، من و دیگر اعضای خانواده را هر روز برای قرائت قرآن گردهم میآورد، مادرم اهل شب زندهداری و نماز شب بود و ما با این فرهنگ و با این سبک زندگی دینی بزرگ شدیم.
وی ادامه داد: بعدها مرحوم ابوی متأثر از تربیت دینی والده خود، تزهد را پیشه خود ساخت و از محضر علمای معاصر همچون مرحوم آیتالله شاهآبادی استفاده شایانی برای تکامل شخصیت دینی خود به عمل آورد و با حضور در هیئت و حسینیه قناتآباد، گاهی در غیبت مداح اصلی هیئت یعنی حاج حسن ناظم، از آنجا که صدای خوشی داشت به مداحی و ذاکری اهل بیت(ع) پرداخت.
حاجاکبر جانشین حاج حسن ناظم، مداح هیئت مسجد بازار میشود
ساداتسرکی تصریح کرد: این روند ادامه پیدا کرد تا روزی که حاجحسن ناظم بنا به دلایلی که در اصل اختلاف با بانیان آن هیئت بود ارتباطش را با آن هیئت قطع میکند و گردانندگان هیئت قناتآباد، حاجاکبر را جانشین مناسبی برای حاجحسن تشخیص میدهند و ایشان رسماً مداحی آن هیئت را به عهده میگیرد و به حاجاکبر ناظم ملقب میشود.
فرزند مرحوم حاجاکبر ناظم در ادامه گفت: اخلاص و محبت اهلبیت(ع) دو ویژگی بارز مرحوم ابوی بود؛ دو خصلتی که به نظر من اگر در نهاد انسان نباشد، قادر نخواهد بود در دستگاه امامحسین(ع) تأثیر عمیق خود را بر روی عزاداران حضرت سیدالشهداء(ع) بگذارد؛ حتماً شنیدهاید که هر هنرمندی پیش از اینکه روی سکو برای اجرای برنامه حاضر شود باید خود را به لحاظ حسی آماده کند؛ حاجاکبر دلسوخته بود، نمیدانم چگونه حس میگرفت اما در مجلس سیدالشهداء سینهاش شراره آتش عشق به امامحسین(ع) میشد و وقتی روی چارپایه قرار میگرفت قبل از آنکه روضهخوانی کند و اصطلاحاً دم بدهد، همینکه نام ابیعبدالله(ع) را به زبان میآورد، جماعت از گریه و ضجه منفجر میشد.
ولایتپذیری موجب شد تا حاجاکبر ناظم به ندای امام خمینی(ره) لبیک گوید
وی به ارتباط مرحوم ناظم با مرجعیت اشاره کرد و گفت: ایشان انسانی متشرع و مذهبی بود و مقید به همه فرایض شرعی و دینی به همین دلیل ارتباطش با مراجع مستمراً برقرار بود، در زمان حیات آیتاللهالعظمی بروجردی، رفت و آمدی به بیت شریف ایشان داشت و وجوهات شرعی خود را به موقع پرداخت میکرد و خصلت ولایتپذیری ایشان تا بدانجا پیش رفت که به ندای حضرتامام (ره) همزمان با قیام خونین ۱۵ خرداد ۴۲ لبیک گفت.
ساداتسرکی افزود: مرحوم ناظم بینش و بصیرت سیاسی عمیقی داشت، ارتباط تنگاتنگ ایشان با آیتالله کاشانی مؤید این نکته است، مرحوم ابوی عضویت در گروه چریکی داشت که مأمور به قتل رساندن نیروهای روسی اشغالگر به عنوان کافر حربی بودند، برای این کار اجازه و دستور داشتند.
فرزند مرحوم حاجاکبر ناظم تأکید کرد: زمانی که حضرتامام(ره) تصمیم به قیام تاریخی خود در خرداد ۴۲ میگیرند، پیش از آن امر میکنند که برای هماهنگی بیشتر با مردم، نمایندگانی از حسینیه و تکایای تهران به ایشان معرفی شوند، سه نفر به حضرت امامخمینی(ره) معرفی میشوند که یکی از آنها مرحوم ابوی بود و از آن به بعد بود که جلسات سری با حضور این افراد برگزار میشد و نتیجه آنکه از تاریخی به بعد در اجتماعات هیئات حسینی شاهد سردادن شعار مرگ بر شاه برای نخستینبار بودیم، ساواک برای سرکوب این تجمعات سیاسی که در حاشیه عزاداری ایام محرم و صفر به انجام میرسید، به سراغ عامل اصلی آن یعنی مرحوم ابوی آمد تا ایشان را دستگیر کند که البته پیشتر ایشان در خانه یکی از دوستان نزدیک خود به نام سرهنگ صدفپور مخفی شدند و به همین دلیل مرتب به سراغ این حقیر میآمدند تا برای ارائه پارهای توضیحات به سازمان اطلاعات و امنیت کشور بروم.
حضور دو هیئت قناتآباد و آذربایجانیها در مسجد بازار برای اقامه عزای حسینی بلامانع بود
سادات سرکی گفت: جمعیت عزادار مسجد جامع بازار را معمولاً افرادی از اصناف گوناگون آن تشکیل میدادند و رسم بر این بود که عزاداران هیئات و حسینیههای محلات دیگر در این مجلس عزا مشارکت نکنند، با این وجود ورود عزاداران دو حسینیه یکی، قناتآباد به دلیل نفوذی که بانیان آن بر متعمدین بازار داشتند و دیگری هیئت آذربایجانیها به دلیل شیوه خاص عزاداریشان و با توجه به اینکه بسیاری از حجرهداران بازار، ترکزبان بودند بلامانع بود، مرحوم ابوی هم که از اعضای هیئت قناتآباد بود توانست پس از مدت کوتاهی، به عنوان پای ثابت مداحی مسجد بازار معرفی شود.
وی به جریان بیماری لاعلاج خواهر خود در دوران کودکی اشاره کرد و گفت: همشیره به بیماری مبتلا شد که کسی به بازگشت وی به سلامتی امید نداشت اما توسل مرحوم ابوی به عنوان یک ذاکر حسینی دلسوخته در روز تاسوعا به قمر بنیهاشم(ع) موجب شد که پس از دقایقی برای ما خبر بازگشت سلامتی وی را از خانه به مسجد بیاورند.
حاجاکبر ناظم به تنوع و نوآوری در مداحی معتقد بود
ساداتسرکی ادامه داد: مرحوم ابوی به تنوع و نوآوری در الحان مداحی و نوحهسرایی اعتقاد داشت و میگفت مردم باید هر شب با لحن و اصطلاحاً دمی جدید در جریان عزاداری و سینهزنی در عزای سیدالشهداء(ع) مواجه شوند که با روز قبل فرق زیادی داشته باشد، در جریان سفرهای داخلی به شهرستانها و یا سفرهای خارجی که عمدتاً زیارتی بود و بیشتر به عتبات عالیات مشرف شد، مترصد دریافت نوا و نغمه جدیدی در نوحهخوانی بود که آن را سریع دریافت کند و در جریان مداحی خود در هیئت به کار بندد.
وی در پایان در پاسخ به این پرسش ایکنا که چرا جریان مداحی و عزاداری محرم و صفر به ویژه در زمینه نوحهخوانی دچار تحریف و دگرگونی غیرمتعارفی شده است گفت: دلیل اصلی آن است که ما بیشتر از اینکه بخواهیم به اصل قضیه یعنی تمرکز بر روی الحان نوحه، نوا و نغمه آن بپردازیم، به فکر آراستن حسینیهها و هیئات خود هستیم و تجملات را وارد مراسم عزای حسینی کردهایم، آراستن تکایا به زیورآلات پر زرق و برق، تأکید بر افزودن آرایههای غیرمرسوم در مجالس حسینی و به طور مثال بیشتر از اینکه به فکر تربیت مداح باشیم و استعدادهای جوان را در این زمینه کشف کنیم، به فکر خرید دستگاهای صوتی و اکوهای پیشرفته و مواردی از این دست هستیم، همه اینها دست به دست هم داده است تا اصالت و معنویت و تأثیرات معنوی آن تا حدود زیادی از مجالس عزا کمرنگ شود.
یادآور میشود، چندی پیش مستند «ناظم قلبها» پیرامون شخصیت حاجاکبر ناظم، مداح فقید اهل بیت(ع) از رسانه ملی پخش شد.