اسلام دینی است که هر خداجویی اگر خوب درکش کند ندایش را لبیک می گوید. فرقی نمی کند از کجای دنیا برخواسته و سر در چه کشکولی از مشغله فرو برده باشد؛ تنها دلش که خداجو باشد کافی است.
چندی پیش شان استون پسر الیور استون کارگردان هالیودی معروف در منزل آیت الله ناصری در اصفهان به دین اسلام گروید؛ و حتی شهادت در راه خدا را هم بر خود شایسته دانست و آمادگی اش را اعلام کرد.
اما چندی پیش هم کارگردان فیلم ضد اسلامی فتنه مسلمان شد. کارگردان هلندی طی اظهار نظر جالبی دلیل مسلمان شدنش را اینگونه عنوان کرد که؛ پس از کارگردانی فیلم ضد اسلامی و واکنش گسترده مسلمانان جهان به این فیلم تصمصم گرفتم تا درباره شخصیت پیامبر اکرم تحقیق کنم و پس از مدتی به این حقیقت پی بردم که حزب راست گرای ضد اسلامی هلند بسیاری از جوانان این کشور را گمراه کرده و هیچکدام از عقاید ضد اسلامی آنان مطابق با واقعیت نبوده است.
و حالا این دو کارگردان معروف درصدند فیلم هایی برای تبلیغ دین اسلامی بسازند تا جبران مافات کرده باشند.
و این نشانه های خوبی است تا کارگردان ها و چهره های معروف دنیا وسیله ای برای تبلیغ این دین آسمانی شوند.
اما حالا نوبت به یک تاجر رسید تا در منزل آایت الله بروجردی در قم مسلمان شود.
و به مانند شان علی استون که نام اسلامی علی را برگزیند تا نشان وفادای خود را به ولایت امیرالمومنین نشان دهد.
اما ریچارد چینی که در جاهای مختلف ایران و چین سرمایه گذاری کرده بود در ایام ولادت حضرت علی (علیه السلام) شهادتین را گفت و مذهب تشیع را برگزید.
علی تازه به تشیع گرویده از احساسش راجع به زمان شهادتین گفتنش گفت که گویا انرژی مضاعفی از خداوند می گرفته است.
اما سخن اینجاست که این تاجر چینی بدون شک ارتباط تنگاتنگی با تاجران ایرانی داشته است و باز هم بدون شک رفتارها و منش های رفقای تاجر ایرانی اش به گونه ای بوده است که باعث شده تا منش های الگوگرفته از امیرالمومنین را در رفتار آنها ببیند و به دین اسلام علاقمند شود.
پس با این وجود می توان به این نتیجه رسید که نقش تجار در تبلیغ دین اسلام بسیار مورد اهمیت است. وقتی تاجری در گوشه ای از این دنیا پول و سرمایه اش را برمی دارد و سمت کشوری می رود برای کار و سود، انتظار دارد بهترین رفتارهای انسانی متوجه او و سرمایه اش باشد؛ چه بسا اگر در این میان، عده ای تجار خارجی را سرکیسه کنند و به راه و اهداف او احترام نگذارند، از هر چه کار رو به توسعه که برای دیگران هم خیری داشته باشد، بیزار شود و اگر چنانچه این رفتارها از جانب مسلمانان باشد، به دین اسلام هم بدبین می شوند و این خود یک ضد تبلیغ علیه اسلام است.
اما حالا با وجود مسلمان شدن تاجری در چین که در قم شهادتین را گفت؛ بدون شک منش های دین اسلام را در رفتار رفقایش دیده است و این جای بسی خوشحالی دارد.
این تاجر چینی بدون شک ارتباطات گسترده ای در جاهای مختلف دنیا دارد؛ و بدون شک زیردستان زیادی هم دارد که ممکن است با تأسی از وی حداقل راجع به دین اسلام و ولایت امیرالمومنین تحقیق کنند که این خود بسیار حائز اهمیت است.
بنابراین می شود به این نتیجه رسید که تجار می توانند نقش بسیار زیادی در تبلیغ دین اسلام داشته باشند کما اینکه در صدر اسلام نیز بسیاری از کشورها از راه تجارت با اسلام آشنا گشتند.
ایجاد یک برند به نام هر کدام از اهل بیت به این شرط که منش اهل بیت هم در کار و تولید خود جاری کنند نقش موثری در تبلیغ دین اسلام خواهند داشت.
چندی پیش بود که صدای اعتراض عده ای از متدینین درآمده بود که قرض الحسنه ها را به اسم اهل بیت نگذارید؛ چرا که بهره زیادی از مردم می گرفتند و در مواقعی دیگر به اسم اهل بیت پول مردم را برمی داشتند و فرار می کردند و این باعث می شد که مردم به نام موسسه ای که اسم اهل بیت باشد اعتماد نکنند؛ اما برعکس آن را هم می توان تصور کرد؛ تبلیغ کالاها در سطح دنیا به وسیله تجار در جای جای دنیا با برند و کیفیت اسلامی در تبلیغ دین اسلام بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
منبع: دانا