به گزارش لنجانا به نقل از مهر، مسعود کرباسیان در جمع خبرنگاران در مورد وضعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی از گمرک گفت: در حال حاضر تعدادی خودروی با حجم موتور بالای 2500 سی سی در گمرک موجود است و متروکه محسوب می شود و این خودروها اجازه ورود ندارند و مرجوع خواهند شد.
رئیس کل گمرک ایران در ادامه در مورد وادرکنندگان این خودروها عنوان کرد: واردکنندگان این خودروها افراد حقیقی است و تعداد افراد حقوقی این خودروها بسیار کم است. واردکنندگان این خودروها مطرح می کنند که خودروهای مذکور قبل از ممنوعیت وارد شده است اما مصوبه مربوط به واردات خودروهای لوکس نسبت به ممنوعیت آن صراحت دارد.
وی در پاسخ به واردکنندگان خودروهای لوکس مذکور خاطرنشان کرد: کاری برای واردات این خودروها از دست گمرک بر نمی آید و هر کاری که می خواهند انجام دهند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در موردگمرک تخصصی نفت اظهارداشت: گمرک اجازه ایجاد انبار اختصاصی برای تولیدکنندگان و واردکنندگان را می دهد و تولیدکنندگان می توانند به جای هزینه های انبارداری یک گمرک و انبار اختصاصی داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه بخش نفت هم می تواند گمرک تخصصی داشته باشد، کما اینکه نفت دارای یک گمرک اختصاصی در تهران است، افزود: اگر تولیدکنندگان بخش نفت کشور بخواهند در مناطق دیگری گمرک اختصاصی داشته باشند می توانند طبق روال درخواست دهند و گمرک پس از بررسی ضوابط در صورت امکان به آن عمل خواهد کرد.
کرباسیان پاسخ به سئوال دیگر مهر درباره ایجاد گمرک تخصصی دارو عنوان کرد: در حال حاضر گمرک تخصصی دارو نداریم و دلیل آن متعدد بودن واردکنندگان آن است. برای ایجاد گمرک تخصصی لازم است که تمام دستگاه های همجوار که مجوز آنها برای واردات کالا نیاز است باید در ان حضور داشته باشند، به عنوان مثال کانون پرورش فکری کودکان اعلام می کند در مناطق و گمرکات خاص امکان ارزیابی اسباب بازی را دارد، بنابراین اسباب بازی از طریق همان گمرکات وارد می شود.
رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه بنابراین گمرک تخصصی گمرکی است که توان ارزیابی در آن وجود داشته باشد، افزود: واردات خودرو از هر گمرکی امکانپذیر نیست و مثلا در مورد خودرو از آنجا که خودرو باید از نظر سی سی موتور و یا موارد دیگر مورد ارزیابی قرار گیرد تنها باید از برخی از گمرکات وارد شود.
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به وجود گمرکات اختصاصی در کشور افزود: به عنوان مثال برخی از کارخانه های تولیدی همانند ایران خودرو اعلام می کنند واردات خود را به جای آنکه در بنادر با هزینه بالا نگهداری کنند، فضایی برای آنها ایجاد تا زیر نظر گمرک پلمپ شود.
وی گفت: 126 کارخانه هم اکنون دارای گمرکات اختصاصی هستند که این امر منجر به کاهش هزینه های انبارداری آنها می شود و با حداقل تضمین فعالیت خود را انجام می دهند.