به گزارش لنجانا به نقل از ایسنا منطقه خراسان، تیم طراحی و ساخت خودروی فرمول دانشجویی دانشگاه فردوسی در اولین حضور بین المللی خود در کلاس ۳ این مسابقات با کسب ۲۸۲ امتیاز پس از تیم دانشگاه گلاسکو، موفق به دریافت مقام دوم شد.
در مسابقات طراحی و ساخت خودروی فرمول دانشجویی روسیه که اواسط شهریورماه در شهر مسکو برگزار شد ۲۱ تیم از هشت کشور جهان حضور داشتند.
رضا مختاری، سرپرست تیم خودروی فرمول یک ایرانی «کاسپین» دانشگاه فردوسی مشهد در نشست خبری تیم از رونمایی نخستین نمونه خودروی این تیم در صورت تامین اعتبار لازم در دو ماه آینده خبر داد.
وی هزینه برآورد شده برای ساخت نخستین نمونه این خودرو را حدود 70 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: 50 میلیون تومان از این مقدار را اعضای تیم به کمک اسپانسرها پوشش دادهاند و در صورت تامین مابقی اعتبار مورد نیاز، میتوانیم نخستین خودروی فرمول یک ایرانی کاسپین را رونمایی کنیم.
مختاری گفت: هزینه 70 میلیون تومانی نمونه اولیه خودروی تیم ما در برابر هزینه 300 میلیون تومانی نمونه اولیه دیگر کشورها قابل مقایسه نیست و به همین دلیل رتبه نخست بخش هزینه را در مسابقات طراحی خودروی فرمول در کلاس دانشجویی کسب کردیم.
وی اضافه کرد: مسابقات طراحی خودروی فرمول در کلاس دانشجویی با قدمتی 30 ساله هر سال برگزار میشود که این مسابقات در روزهای سوم تا هفتم سپتامبر سال جاری در شهر موسکوی روسیه با حضور اکثر کشورهای دارای صنعت خودروی قدرتمند برگزار شد.
وی خاطرنشان کرد: مسابقات طراحی خودروی فرمول با توجه به حضور کشورهای صاحب صنعت خودرو مثل BMW ، بنز و پورشه معتبرترین مسابقات طراحی در دنیاست که در راستای استعدادیابی تیمهای خلاق و ارائه طرحهای جدید برگزار میشود و هر ساله 500 دانشگاه از سراسر دنیا در آن شرکت میکنند.
مختاری گفت: این مسابقات در دو کلاس 1 و 3 برگزار میشود که کلاس 1 مربوط به شرکتکنندگانی با خودروی طراحی شده و کامل است و کلاس 3 مربوط به شرکت کنندگانی است که برای ارائه طرح خودرو خود و نیز هزینههای ساخت آن شرکت میکنند.
وی با اشاره به حضور تیم خودروی فرمول یک دانشگاه فردوسی در مسابقات کلاس 3 اظهار کرد: شرکتکنندگان این کلاس در سه بخش طراحی مهندسی، هزینه و تولید انبوه و مسائل مالی سنجیده میشوند که در این دوره از مسابقات که همزمان با نخستین حضور دانشگاه فردوسی در آن بود موفق شدیم رتبه نخست بخشهای طراحی مهندسی و هزینه و تولید انبوه و رتبه پنجم بخش مسائل مالی را در میان ده تیم از شش کشور دنیا به دست آورده و در مجموع رتبه دوم این مسابقات در کلاس سه را کسب کنیم.
وی خاطرنشان کرد: رتبه دوم و سوم بخش هزینه تولید انبوه به ترتیب به کشورهای اسکاتلند و ترکیه رسید.
سرپرست تیم خودروی فرمول یک ایرانی «کاسپین» دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: پیش از این تیمهای صنعتی اصفهان و صنعتی اراک در سال 2007، 2009 و 2010 در این مسابقات شرکت کردهاند.
وی یادآور شد: تیم صنعتی اراک در مسابقات استرالیا در سال 2007 رتبه شانزدهم کلاس یک را کسب کرد و تیم صنعتی اصفهان در سال 2009 رتبه اول کلاس سه را در کشور انگلستان و رتبه 68 جهان در کلاس یک مسابقات آلمان در سال 2010 را کسب کردهاند.
طراحی و تمام قطعات این خودرو داخلی است
وی با اشاره به طراحی از صفر خودروی گروه کاسپین دانشگاه فردوسی گفت: 50 درصد خودروهای ساخت داخل مونتاژی و 50 درصد قطعات آن ساخت داخل بوده است و تفاوت خودروی ما در داخلی بودن تمام قطعات آن به جزء دو قطعه دیفرانسیل و پوسته موتور خودرو است.
مختاری تصریح کرد: تمامی سیستمهای خودروی تیم ما مثل شاسی، بدنه و پیچ و مهره تا موتور و لوازم جانبی و دیگر سیستمهای مربوط به خودرو ساخت اعضای تیم است.
وی از پیشینه کم ایران در حضور در این مسابقات و نیز عدم وجود مقالات داخلی برای کسب اطلاعات بیشتر در ساخت خودروی فرمول یک به عنوان مشکلات پیش رو در طراحی و پیشبرد کار تیمش نام برد.
سرپرست تیم خودروی فرمول یک ایرانی «کاسپین» دانشگاه فردوسی مشهد از گروه مکانیک دانشکده مهندسی برای در اختیار دادن کارگاهها و اتاقهای لازم در طراحی این خودرو، مدیر و معاونت پژوهشی و ریاست دانشگاه که نظارت مستقیم بر پروژه را داشته و انجمنهای علمی دانشجویی به عنوان حامیان دانشگاهی این پروژه یاد کرد.
مختاری گفت: علیرضا حجتخواه، امین فرزانه نیا، فرهاد باغیاری، علی سالارینژاد، کیومرث آریانا، میثم خطیبی، علی خسروآبادی و رضا شریف مقدم اعضای تیم خودروی فرمول یک کاسپین دانشگاه فردوسی مشهد را تشکیل میدهند.
سرپرست تیم خودروی فرمول یک ایرانی «کاسپین» دانشگاه فردوسی مشهد، خواستار حمایت مالی و معنوی مسئولان استانی و کشوری از تیم خود شد و افزود: برای ارائه و رونمایی خودروی طراحی شده نیازمند حمایتهای مالی هستیم و حمایتهای معنوی نیز میتواند با در اختیار گذاشتن امکانات بهتر آزمایشگاهی و امکان دسترسی به تجهیزات و تشویق اعضای تیم صورت بگیرد.
وی درباره برنامه آینده تیمش نیز اظهار کرد: ابتدای تابستان سال آینده به مسابقات کلاس سه انگلیس و در شهریور ماه در مسابقات کلاس یک روسیه شرکت خواهیم کرد که برای حضوری موفق در این مسابقات نیازمند برنامهریزی بلند مدت و حمایت مطلوب هستیم زیرا بحث تجربه در کلاس یک بسیار مهم بوده و تیمهای بزرگی از نظر تجربی و هزینه از کشورهای با سابقه در این مسابقات شرکت میکنند.
مختاری یادآور شد: حمایتها از تیمهای خودروی فرمول یک ایران کافی نیست زیرا مصر که در سال 2007 اولین خودروی فرمولیاش را همراه با اصفهان ساخت و راهی مسابقات کرد اکنون بعد از 7 سال 13 تیم را در سال جاری راهی این مسابقات کرد در حالی که ایران هنوز یک تیم در این مسابقات دارد.
وی ادامه داد: هزینههای مسافرت اعضای تیم برای حضور در مسابقات مسکو توسط خود اعضا فراهم شد که دانشگاه فردوسی قول بازگرداندن این هزینه به اعضا را داده است.
سرپرست تیم خودروی فرمول یک ایرانی «کاسپین» دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: ما با وجود مشکلات بسیار در این مسابقات خود را اثبات کرده و مقام دوم را کسب کردیم و اکنون تقاضا داریم از اعضای این تیم حمایت شده و یا شرایط برای صحبت و مذاکره تیم ما برای تولید این خودرو با مدیرعامل شرکتهای خودروسازی فراهم شود.