به گزارش لنجانا به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دورههای رونق و رکود بازار خودرو براساس فصول مختلف سال متفاوت است.
به طور معمول با آغاز فصل پاییز به دلیل بازگشایی مدارس و کاهش مسافرتهای خانوادگی، بازار آزاد خودرو نیز وارد رکود میشود. این رکود تا اواسط زمستان و نزدیکی به سال جدید ادامه خواهد یافت.
البته نکته قابل توجه در این زمینه آن است که به گفته فعالان بازار در سال جاری بازار خودرو در فصلی که باید رونق را تجربه میکرد (فصل تابستان) به دلایل حواشی شکل گرفته پیرامون تعیین قیمت خودروها، در رکود به سر برد.
بنابراین فرا رسیدن فصل رکود (پاییز) در این بازار، به معنای تشدید رکود و کاهش بیش از پیش معاملات خواهد بود، رکودی که در چند ماه اخیر صدای اعتراض نمایشگاههای اتومبیل را نیز بلند کرده است.
یک فعال بازار خودرو در این زمینه در گفتوگو با ایسنا میگوید: پاییز فرا رسید بدون اینکه معاملات بازار دوره رونق خود را در فصل تابستان تجربه کند.
وی با بیان اینکه به دلیل کاهش حجم معاملات در بازار، درآمد بسیاری از نمایشگاههای اتومبیل در حد تامین هزینهها و پرداخت حقوق پرسنل کاهش بافته است، خاطرنشان میکند: به طور کلی بازار خودرو در بیشتر روزهای امسال در تعطیلات بود.
این فعال بازار خودرو ادامه میدهد: اگر سه ماه پیش قیمت خودرو به صورت اصولی تعیین شده و دعوای تعیین قیمت تا چند ماه ادامه پیدا نمیکرد حجم معاملات خودرو به طور طبیعی در تابستان افزایش پیدا میکرد.
وی خاطرنشان میکند: با این حال امیدواریم ثبات قیمتی در بازار ایجاد شود. در آن صورت میتوان امیدوار بود که در بازار پایان سال بخشی از سود از دست رفته نمایشگاههای اتومبیل جبران شود.