به گزارش لنجانا به نقل از خبرگزاری مهرسید مجتبی حورایی با تبیین روانشناختی پدیده تبلیغات و تاثیری که پیامهای بازرگانی روی افراد می گذارند، گفت: تبلیغات از باب مبالغه میآید یعنی سازندگان آن محصول خود را بزرگتر نشان می دهند تا مخاطب را ترغیب کنند که به سمت محصول و کالای مورد نظر برود.
ماهیت تبلیغات بیاعتمادی را در جامعه رقم میزند
وی ادامه داد: همین مبالغه در بیان کیفیت محصول و ویژگیهای آن باعث میشود تا مخاطب بعد از تهیه آن پی ببرد که محصول مورد نظر با آنچه تبلیغ میشده است تفاوت دارد و اولین نتیجه چنین امری این است که نوعی فضای بی اعتمادی را در جامعه رقم میزند.
این مشاور و رفتارشناس اجتماعی در ادامه با تحلیل رفتارهایی که با دیدن تبلیغات تلویزیونی و پیامهای بازرگانی منجر به خرید یک کالا میشوند، بیان کرد: بسیاری از خریدهای ما بر اساس هیجانات ماست نه ضرورتها. من زمانی احساس میکنم چیزی را نیاز دارم و بدون تبلیغات هم آن را خریداری می کنم اما زمانی آگهیهای بازرگانی از المانهایی مثل جذابیت، شادی، ریتمیک بودن و … استفاده و این امر هیجانی ایجاد میکند که باعث میشود مرا به خرید کالا و مصرف آن وادارد.
سوء استفاده سازندگان آگهیها از کودکان
حورایی در ادامه با اشاره به سوء استفاده از کودکان در تبلیغات کالاها و پیامهای بازرگانی عنوان کرد: اگر تبلیغ مردانه و در راستای آگاهی بخشی باشد مرد خانواده به راحتی تحت تاثیر آن قرار نمیگیرد و کالای مورد نظر را نمیخرد. همچنین کودک و نوجوان نیز به راحتی با آن ارتباط برقرار نمی کنند. درصورتیکه تبلیغاتی که امروز میبینیم از کودکان استفاده و درواقع سوء استفاده میکند و این باعث میشود که تبلیغات تلطیف شده و فرزند من هم آن را ببیند و از آن لذت ببرد. بنابراین من که خود نمیخواستهام کالای مورد نظر را خریداری کنم حالا در برابر تقاضای فرزندم نمیتوانم بایستم و برای او کالا را تهیه میکنم.
این مشاور خانواده با اشاره به نتایجی که تبلیغات بیش از حد تلویزیون در جامعه به بار میآورد، اظهار کرد: هم اکنون بیشترین تبلیغاتی که در تلویزیون دیده میشود کالاهایی هستند که الزاما نیازی به آنها نیست. کالاهای خوراکی مثل چیپس و پفک که نه تنها مفید نیستند بلکه ضرر هم دارند اما تلویزیون باز هم این کالاها را تبلیغ و شما را به مصرف بیشتر این کالاها وادار میکند.
تلویزیون بیشتر از اعضای خانواده تحویل گرفته میشود
وی ادامه داد: تبلیغات انواع ظروف و وسایل آشپزخانه زنان را ترغیب میکند که به سمت خرید آنها بروند و این امر به تدریج فشار به خانواده، رقابتها و حسرتها را افزایش میدهد و گاهی مرد یا زن در خانواده تلویزیون را بیشتر از همسر خود تحویل میگیرد زیرا در جامعه امروز چندان فرصت نمی شود که شخص با همسر خود صحبت کند یا به سخنانش گوش دهد اما ساعتها به تلویزیون توجه میکند.
این مشاور خانواده بسیاری از کالاهای پرورشی تبلیغ شده در تلویزیون را نیز غیر سودمند دانست و بیان کرد: بسیاری از مراجعان و مادرها از محصولات پرورشی که تلویزیون نمایش میدهد از من سوال میکنند و زمانیکه در جوابشان میگویم بسیاری از اینها مفید نیستند؛ میپرسند اگر خوب نیستند چرا تلویزیون آنها را تبلیغ میکند؟
رویاپردازی است که بگوییم رویکرد تبلیغاتی تلویزیون تغییر خواهد کرد
سردبیر دو هفته نامه «راز» درباره حجم زیاد تبلیغات و پیامهای بازرگانی به دلیل سود و منفعتی که برای تلویزیون دارد، بیان کرد: تلویزیون به دلیل کمبود بودجه و به خاطر منفعتهایی سراغ این تبلیغات میرود اما چون مجبور به پخش تبلیغات است به تدریج خطوط قرمز کمتر میشود. وقتی قرار است برای توسعه سازمان صداوسیما و پرداخت هزینهها پول سنگینی را پرداخت کنیم آگهی ای هم که مجوز ندارد به نحوی مجوز میگیرد زیرا بحث سود و منفعت است. درحالیکه تلویزیون میتواند تعداد شبکهها را کمتر کند و در عوض در همان تعداد شبکه و با ساعتهای محدود کیفیت برنامهها را بالاتر ببرد.
وی در پایان در پاسخ به این که چه پیشنهادی برای تغییر رویکرد تلویزیون در حوزه پخش پیامهای بازرگانی دارد، بیان کرد: تلویزیون در دام رقابت با شبکههای ماهوارهای افتاده است. کدام پزشک است که نگوید چیپس و پفک ضرر ندارد؟ پس چه عاملی باعث میشود که تبلیغات این کالاها پخش شود؟ تنها دلیل این است که سیما برای توسعه کار خود به این تبلیغات نیازمند است و این رویاپردازی است که بگوییم این رویکرد تلویزیون تغییر خواهد کرد.
16:31 - شنبه 06 سپتامبر 2014
انگیزه مالی دلیل پخش آگهی چیپس و پفک است/ کمرنگ شدن خطوط قرمز در تبلیغات
یک مشاور حوزه اجتماعی با تحلیل تبلیغات تلویزیونی از سود و منفعت پخش این آگهیها برای سیما خبر داد و گفت که تلویزیون برای توسعه کار خود به این تبلیغات نیازمند است و این رویاپردازی است که بگوییم این رویکرد تلویزیون تغییر خواهد کرد.
دیدگاهتان را بنویسید
اخبار شهرستان
- ضرورت پیش ثبت نام متقاضیان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی/پنجره پیشثبتنام از ۱۶ مرداد گشوده میشود
- زمین جایگزین برای احداث بزرگترین بیمارستان جنوب غرب استان اصفهان در لنجان انتخاب شد
- آیین گلریزان آزادی زندانیان جرائم غیر عمد در شهرستان لنجان برگزار شد
- ترویج محافل قرآنی باعث اعتلاء و رشد روح انسان می شود
- برگزاری روز قدس یک هفته زودتر
- از اشتغال و توانمندسازی مددجویان تا ساخت مسکن برای نیازمندان
- سهم هر دستگاه در تحقق شعار و فرمان مقام معظم رهبری باید مشخص گردد
- اولین جلسه شورای اداری شهرستان لنجان در سال ۱۴۰۲+ تصاویر
- نظارت میدانی بر بازارهای لنجان+ تصاویر
- بازار ، میدان جدید جنگ ترکیبی دشمن
- عزم ذوبآهن اصفهان برای اجرای فرمان مقام معظم رهبری در تحقق شعار سال
- حمایت دادگستری اصفهان از ذوب آهن در راستای حذف موانع تولید
- همیاری در آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد اصفهان
- برگزاری مراسم تکریم ومعارفه مدیرعامل ذوب آهن اصفهان
- تقدیر رئیس قوه قضاییه از ذوب آهن اصفهان
- اهدای بسته های معیشتی با پشتیبانی کارکنان ذوب آهن اصفهان
- آغاز اولین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ذوب آهن اصفهان
- فینال مسابقات والیبال داخلی ذوب آهن با حضور مدیرعامل
- در ساخت قطعات و تجهیزات صنعت فولاد سرآمدیم
- نیروی انسانی متخصص و متعهد؛ نقطه قوت اصلی ذوب آهن اصفهان
- افتتاح و کلنگزنی ۶۶ پروژه همزمان با ایامالله دهه فجر در لنجان
- حمایت از هنرمندان بومی لنجان
- دهه فجر بهترین فرصت برای تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی است
- صعود گاندوها با انتقام سخت از بیروت
- قهرمانی بانوان ذوب آهن اصفهان در مسابقات آمادگی جسمانی
- برگزاری همایش جهادگران فاطمی و حیدریون تولید
- تشییع پیکر مطهر شهدای گمنام در ذوب آهن اصفهان
- پروژه تصفیه خانه پساب ذوب آهن اصفهان تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد
- ایجاد شبهه، یکی از اهداف دشمن در جنگ ادراکی است
- طبیعت زیبای پاییزی لنجان از قاب دوربین/تصاویر
نظرسنجی
در حال حاضر نظرسنجی نداریم.