بیژن صادقیمهر، کارشناس مهندسی تکنولوژی خودرو در جهان صنعت نوشت:
لنجانا به نقل از تابناک – در حالی که میزان تولیدات خودروسازان داخلی در چهار ماهه نخست امسال با رشد 170 درصدی همراه بوده و طی این مدت تعداد 327 هزار و 672 دستگاه انواع خودرو تولید شده است، ریاست سازمان توسعه تجارت میزان واردات خودرو در این مدت را 23 هزار و 242 دستگاه اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود دو برابر شده است.
حال این سوال مطرح است که با توجه به شرایط کنونی کشور و ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی از جانب مقام معظم رهبری آیا اساسا واردات خودرو امری صحیح و منطقی است؟
در پاسخ باید این نکته را در نظر گرفت که امروزه با توجه به وجود انبوه ارتباطات و اطلاعات و رشد شتابان تکنولوژی در همه زمینهها، قطع ارتباط با دنیا و دوری از فناوری روز امری عاقلانه به نظر نمیرسد اما نحوه تعامل و برخورد با تکنولوژی و صنعت روز دنیا باید کاملا آگاهانه و دقیق صورت بگیرد. مسلما صنعت خودرو نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در این راستا قرار دارد. حال این مساله مطرح میشود که واردات خودرو چه نقشی در این میان دارد؟
در نگاه اول ممکن است واردات امری کاملا منفی و بیفایده به نظر برسد اما در شرایطی که فاصله خودروسازان بزرگ جهان با خودروسازان داخلی از هر لحاظ معنادار بوده و یک عدم تمایل به تغییر و پیشرفت نیز در خودروسازان داخلی مشهود است که عمدتا به دلیل داشتن نوعی انحصار در این صنعت بهوجود آمده، واردات صحیح و اصولی میتواند زمینهساز ایجاد رقابت و تغییر در این حوزه شود. البته با وجود تعرفههای بالای واردات و وضع قوانین سختگیرانه در مبادی ورودی کشور و همچنین عدم تخصصگرایی این حوزه نیز با چالشهایی روبهرو شده است.
باید به این مساله توجه داشت که واردات خودرو نیز مانند تولید خودرو امری تخصصی و فنی است که متاسفانه درحال حاضر و بالاخص در سالجاری بسیار کمرنگ شده است به طوری که عموم واردکنندگان چه بهصورت حقیقی و چه در قالب شخصیت حقوقی فقط با هدف سود مالی و استفاده از فرصت بهوجود آمده فعلی بدون هیچ تخصص و آموزشی اقدام به خرید خودرو (به طور عمده از کشورهای حوزه خلیج فارس) کرده و اقدام به واردات و ترخیص میکنند که این امر باعث بروز مشکلات عدیدهای برای خریداران و مصرفکنندگان داخلی در زمینههای مختلف از جمله تشخیص صحت و سلامت فنی و ظاهری خودرو، وجود تجهیزات جانبی و ایمنی استاندارد همچنین خدمات پس از فروش شده است.
به نظر میرسد اعمال برخی آییننامهها و بخشنامههای داخلی در هیات دولت مبنی بر واردات خودرو توسط شرکتهای ذیصلاح که متشکل از نیروها و کارشناسان تحصیلکرده و زبده در زمینه خودرو، بازرگانی، گمرک و حقوق باشند، همچنین دادن مجوزهای لازم جهت ثبت شرکتهای تخصصی خدمات پس از فروش در بخش خصوصی برای خودروهای وارداتی بسیار حائز اهمیت و راهگشا میتواند باشد؛ امید است توجه و عنایت مسوولان ذیربط به این نکات باعث ایجاد نظم و کنترل بیشتر در واردات خودرو گردیده و زمینه سودجویی برخی سوداگران را از بین برده و از همه مهمتر با عمل به این تمهیدات زمینه بسیار مناسب اشتغالزایی جوانان تحصیلکرده کشور را فراهم کرده و راه را برای ارتقای سطح کیفی محصولات داخلی نیز مهیا سازند.