به گزارش صدای لنجان؛ اخیرا موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی (متا) دو جلد کتاب به عناوین «نظریۀ پولطلا- نظام پولی تمدن نوین اسلامی» (۲۷۴ صفحه) و «احیای پولطلا- راهبرد خروج از پول اعتباری» (۱۶۲ صفحه) منتشر نموده است.
در کتاب نظریۀ پولطلا از منظر فقهی، کارشناسی و عملیاتی به موضوع نظام پولی و گذار به پولطلا پرداخته شده است و تاکید میکند که با ادامۀ روند فعلی، هر روز با مشکلات اقتصادی بیشتری مواجه خواهیم شد.
نویسندگان کتاب آقایان حجت الاسلام دکتر سید محمدحسین متولی امامی و همچنین مهندس محمدحسن غلامی هستند که در سالهای اخیر به پیگیری راهبرد پولطلا در مجامع مختلف می پردازند.
این کتاب در دفتر نمایندگان مجلس شهر اصفهان و با حضور حجت الاسلام حسین میرزایی رونمایی شد.(اینجا)
علاقه مندان می توانند سفارش هر دو کتاب «نظریۀ پولطلا» و «احیای پولطلا» (با تخفیف ویژۀ موسسۀ متا) را از سایت پاتوق کتاب فردا انجام دهند یا برای خرید با تعداد بالاتر با روابط عمومی پولطلا تماس حاصل فرمایند.
۰۹۱۶۵۷۱۴۳۶۹
https://bookroom.ir/fb/14525
در مقدمۀ کتاب نظریۀ پولطلا چنین آمده است:
وصف «اسلامی» برای تمدن نوینی که امیدواریم در تداوم انقلاب اسلامی شکل بگیرد، نمیتواند شعاری، صوری و نمایشی باشد. اسلامیبودن یک تمدن، ناظر به تأمین مبانی، اهداف و آموزههای اسلامی در بستر آن تمدن است. در چهل سالگی انقلاب اسلامی و در آغازین سالهای گام دوم انقلاب، بخشهای مختلفی از جامعه ایرانی، دچار معضلات بزرگ اقتصادی و معیشتی است و این بحران، بخشهای دیگر فرهنگ، اخلاق، خانواده، سینما، شهرسازی و… را نیز دچار تأثیرات منفی خود گردانیده است. برداشتن گام دوم انقلاب اسلامی، در مسیر دینیتر شدن جامعه ایرانی و تأمین اهداف انبیای الهی، متوقف بر تأسیس نظام معیشت اسلامی در بستر امروز جامعه ایران است.
اما پرسش آن است که این اتفاق، چگونه ممکن میشود و تحقق آن بستگی به چه عواملی دارد؟ باید دانست که مهمترین پیشزمینهها برای حرکت به سوی نظام معیشتی کارآمد و اسلامی، جسارت و امید است. به همین دلیل مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم و در اغلب پیامهایی که خطاب به جوانان داشتهاند، بر ایندو نکته اصرار و تأکید دارند. با این همه، جسارت و امید، بدون داشتن دانش کارآمد و ورود نخبگانی به عرصه اقتصاد و معیشت، ممکن نخواهد بود. بنابراین، تولید علم و تأملات نظری و عملی، با پرهیز از جوزدگی و شعارزدگی، لازمه دیگر نیل به نظام معیشتی اسلام و برداشتن گام دوم انقلاب است.
پولطلا قدرتمندترین عامل فروپاشی سیستم ربوی و نظام بانکی ظالمانه است و به بهرهکشی امریکا از طریق دلار پایان میبخشد. نظام پولی مبتنی بر طلا، قرنها در زندگی بشریت تجربه شده؛ اما انسان مدرن از روی طمع و زیادهخواهی، از آن عدول کرد. امروزه قدرت سیاسی و اقتصادی امریکا در جهان، از طریق جهانیشدن دلار بازتولید میشود و فرهنگ و سبک زندگی امریکایی را به الگویی عالمگیر تبدیل کرده است.
اگر انقلاب اسلامی، واکنشی در برابر تمدن غرب است، نمیتواند نسبت به اقتدار سیاسی و فرهنگی امریکا از طریق نظام پول اعتباری بیتفاوت بماند و مواجهه خود با امریکا را به تقابل سیاسی و نظامی تقلیل دهد. در پایان تنها به این جمله عمران نزار حسین اشاره میکنم که میگوید: «تنها جمهوری اسلامی و شخص آیتالله خامنهای است که میتواند این وضعیت بانکی و پولی ظالمانه را تغییر دهد و زمینه بازگشت به پول اسلام را فراهم کند، چراکه ابزار و زمینههای سیاسی چنین تغییری فقط در ایران وجود دارد».
در فصل اول کتاب به مفاهیم و کلیات پول پرداخته شده است.
این فصل از کتاب این نکته را مورد توجه قرار می دهد که نوع پول خنثی نیست و میتواند موجب ظلم و فساد و سلطۀ کفار گردد. در صفحۀ ۳۰ کتاب آمده است:
پول مانند خون در پیکره اقتصادی و معیشتی جامعه عمل میکند [به نقل از عبدالله جوادی آملی، (۱۳۸۹)، انتظار بشر از دین، قم، اسراء، ص۲۲۱ و ۲۲۲] و ثروت را به تناسب بستری که «پول» فراهم نموده، به تمامی بخشها و طبقات اجتماعی میرساند. گاهی نوع پول، بستر عادلانه تقسیم ثروت و امکانات را ایجاد میکند و گاهی، بستر ظلم، شکاف طبقاتی و ویژهخواری را ایجاد کرده و امکان تمرکز ثروت و تشکیل نظام سرمایهداری میشود.
فصل دوم کتاب به بررسی فقهی نظریۀ پولطلا می پردازد.
در ابتدای این فصل آمده است:
پول اعتباری، ذاتاً دارای نوسان و مبتنی بر خلق پول است و بدون آنکه ثروت تولید کند، حجم نقدینگی را در نسبت خاصی افزایش میدهد. این بستر پولی، ماهیتی از روابط اقتصادی و معادلات مالی را شکل میدهد که نه انسانی است و نه اسلامی. کارنامه پول اعتباری در صد سال گذشته، بسیار تاریک و ظالمانه است و از اساس، نمیتواند مورد تأیید دستگاه فقاهت قرار گیرد.
مقام معظم رهبری (۲۲/۲/۱۳۷۷) درباره ضرورت توجه فقیهان به ماهیت پولهای اعتباری و بانکها میفرمایند:
«یکی از کمبودهای اساسی فقه ما، ضعف معرفت به موضوعات است؛ چون حکم فقهی، حکمی کلّی است که بر روی موضوع سوار میشود؛ به یک موضوع تعلّق پیدا میکند. اگر فقیه موضوع را نشناسد، در شناخت حکم و در تطبیق، اشتباه خواهد کرد؛ کما اینکه مثلاً در زمینه مسائل مالی، بعضیها پول را نمیشناسند، اعتبار بانکی را نمیشناسند، بانک را نمیشناسند؛ در نتیجه حکم ربای قرآنی را درست نمیفهمند و ممکن است طور دیگری فتوا بدهند. این یک مثال است؛ مثالهای فراوان دیگری هم وجود دارد. موضوعشناسی، خیلی خوب است؛ من استقبال میکنم. این کار خوبی است؛ البته راهش ارتباط با حوزه قم است. خوب است جناب آقای ابوترابی این زحمت را هم بکشند و این برادران را که به این کار علاقهمند هستند، با حوزه قم و مدیریت قم آشنا کنند».
در تبیین ادلۀ رد پول اعتباری و تائید پولطلا آمده است :
۱- پول اعتباری، بستر ظلم است.
۲- امکان سرقت سیستمی ارزش پول اعتباری فراهم است
۳- بستر ایجاد شکاف طبقاتی را ایجاد میکند.
۴- موجب نقض تعهد سیستمی در متر ارزش میگردد.
۵- اکل مال به باطل بانکی را موجب شده است.
۶- ربا را جزو ذاتی سیستم پولی کرده است.
۷- موجب جهالت در ثمن معامله میگردد.
۸- عدم امکان اجرای احکام اسلامی در قرض، دیه ، مهریه، مضاربه و خمس
۹- منع قرآنی تمرکز سرمایه با پولطلا میسر است.
۱۰- استظهار ثبات پول از منابع دینی منجر به تائید پولطلا میگردد.
۱۱- ویژگیهای خلقتی طلا، پولطلا را تائید میکند.
۱۲- تحلیل روایات ذیل باب زکات موید پولطلا به عنوان بستر تحقق معیشت اسلامی میگردد.
تحلیل تاریخ ریال در شرایط دولت های مختلف مؤید ضعف ذاتی و سیستمی این ابزار در کشور ما می باشد.
در فصل سوم کتاب به واقعیت میدان و نحوۀ حرکت به سمت پولطلا در شرایط امروز حمهوری اسلامی ایران پرداخته است.
در ابتدای این فصل آمده:
هرچند ظالمانهبودن بستر پول اعتباری بیان گردید و ادله فقهی پولطلا به عنوان پول اسلامی بیان شد، اما ممکن است برخی به دلیل الزامات و موانع اجتماعی و شرایط پیچیده اقتصاد امروز جهان، تحقق پولطلا و تغییر نظام پولی جمهوری اسلامی را ناممکن فرض کرده و بنا بر ضرورت و نبودن راه چاره دیگر، به تداوم سلطه نظام بانکی و پول اعتباری بر اقتصاد جمهوری اسلامی رضایت دهند. ادعای این نوشتار آن است که جمهوری اسلامی، برای تداوم آرمانها و تحکیم اصول اخلاقی و انسانی خود، چارهای جز پذیرش پولطلا ندارد و برای هماهنگی میان دستگاه سیاسی و اقتصادی ایران، لازم است نظام پولی ایران به پولکالایی مبتنی بر پولطلا تغییر موضع دهد؛ چراکه تنها بستر تحقق آرمانهای عدالتطلبانه انقلاب اسلامی، چنین بستری است.
در کتاب نظریۀ پولطلا با رویکرد عملیاتی به پرسش هایی چون مقدار طلای لازم برای گذار از ریال به پولطلا، صادرات و واردات بر بستر پولطلا ، نحوۀ گردش پولطلا بر بستر دیجیتال، عملیات گام به گام تحقق پولطلا و پرسش های متداول اینچنینی پرداخته شده است.
این کتاب توسط انتشارات کتاب فردا چاپ و نشر شده و به قیمت ۳۰ سوت طلای ۱۸ عیار به فروش میرسد.
انتهای پیام/ندای اصفهان