حمید اشراقی در گفتگو با صدای لنجان اظهارکرد: امسال باتوجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس از اول اسفند ماه و قبل از آن آلودگی هوا که باعث تعطیلی مدارس شد، تدریس در فضای مجازی صورت گرفت و از نیمه دوم سال تحصیلی تدریس را به صورت مجازی دنبال کردیم.
وی افزود: تدریس در فضای مجازی به دلیل آماده نبودن زیرساخت ها یکسری مشکلات را برای دانش آموزان به وجود آورد زیرا خیلی از خانواده ها توان خریدن گوشی موبایل هوشمند را نداشتند و بعضی از خانواده ها به دلیل عدم آگاهی لازم نتوانستند این زمینه را فراهم کنند که دانش آموزان به صورت آنلاین در کلاس درس حضور داشته باشند.
سه عاملی که باعث اضطراب در زمان امتحانات میشود
این مشاور تحصیلی اولین و مهمترین مورد از علائم اضطراب را عدم آمادگی درسی لازم در فصل امتحانات دانست و افزود: اگر دانش آموز آمادگی لازم را برای فصل امتحانات نداشته باشد و از مهارت به روز شدن در درس خواندن استفاده نکرده باشد یعنی در طول سال تحصیلی درس همان روز را وقتی که معلم تدریس کرد همان روز مطالعه نکند و برای آمادگی حضور در کلاس درس جلسه بعد را دوره نکند با استرس مواجه می شود.
اشراقی وسواس بیش از حد را از عوامل استرس زا دانست و یادآور شد: بعضی از دانش آموزان وسواس بیش از حد دارند یعنی مطلب را خوانده و خیلی هم روی مطلب مسلط شده ولی باز برگشت به عقب میزند و این باعث کند شدن در روند درس خواندن می شود و نمی تواند وقت کافی برای دوره کردن مطالب جدید داشته باشد.
وی عنوان کرد: آرمانگرایی یکی دیگر از عوامل استرس زا است یعنی دانش آموزان آرمانگرایی بیش از حد در کسب نمره بالا دارد اگر ۲۵صدم از دوست خود عقب می افتد شروع به گریه زاری می کند.
این مشاور تحصیلی خاطرنشان کرد: دانش آموزانی هستند که خودشان را با دیگران مقایسه می کنند و از یک رقابت منفی پیروی میکنند و ابن عامل در افزایش استرس بی تاثیر نیست.
اشراقی با اشاره به شیوع ویروس کرونا افزود: در طول سال تحصیلی امسال ویروس کرونا نقش مهمی در آمادگی دانش آموازان برای امتحان داشت و تدریس در فضای مجازی به گونه ای بود که به دلیل عدم وجود زیرساخت ها دانش آموزان نتوانستند به شکلی که باید در کلاس درس آماده می شدند.
وی عصبی بودن، بی قراری، احساس خستگی، سرگیجه، افزایش ضربان قلب، بی حالی، تنگی نفس، تعریق، لرزش، بی خوابی، دلهره، سردرد، بی اشتهایی و دلشوره را از علائم اضطراب دانست و گفت: دانش آموزان نباید یادگیری تمام مفاهیم درسی را به شب امتحان موکول کنند، بلکه باید در طول سال تحصیلی و در زمان مناسب به مطالعه مفاهیم درسی بپردازند تا شب امتحان با خیالی آسوده تنها درسها را مرور کنند.
راه های پیشگیری از استرس
این مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه برای کاهش استرس و اضطراب عوامل فردی و عوامل خانوادگی دخیل هستند گفت: دانش آموز در طول فصل امتحان یا قبل از فصل امتحان آمادگی درسی لازم را داشته باشد از وسواس مطالعه ای خود را دور کند که نیاز به مراجعه به مشاور را دارد اغلب ما مشاورها میگویم زمانی که فصل امتحان می رسد برنامه امتحانی را جلوی خود بگذارند و از آخرین امتحان به اولین امتحان نگاه کنند اینگونه دانش آموزان, امتحانی که از لحاظ زمانی فرصت کمتری دارد را بیشتر سرمایه گذاری و مطالعه میکند.
اشراقی بیان کرد: خانواده ها به اصل تفاوت های فردی توجه ندارند و بچه هاشان را باهمدیگه مقایسه میکنند این موجب ایجاد اضطراب می شود، بررسی که در سطح مدارس زرینشهر انجام شد خیلی از بچه هایی که رشته تجربی را انتخاب می کنند شاید متناسب با میل شخصیشان نباشد ما در یک کلاس ۳۰ نفره رشته تجربی دیدیم ۱۵ نفرشان استعداد هنری دارند ولی به اصرار خانواده این رشته را انتخاب کردند.
کاهش اضطراب
وی در خصوص راه حل کاهش اضطراب توصیه کرد: دانش آموز با آمادگی کامل سر جلسه امتحان حضور داشته باشد و خانواده ها باید این شرایط را درک کنند و به بچه ها فشار نیاورند.
این مشاور تحصیلی در ادامه افزود: دانش آموز وقتی دچار اضطراب شود خودش بر اضطراب خودش غلبه کند چون وقتی اضطراب ایجاد می شود تنگی نفس اتفاق می افتد و به اندازه کافی اکسیژن به مغز نمی رسد بهترین گزینه این است که دانش آموز در آن لحظه چشمان خودش را ببندد و یک تمرکز روی یک موقعیت خوشایندی
که قبلا داشته انجام بدهد.
تکنیک ۸۴۷ فراموش نشود
وی افزود: دانش آموز ۸ ثانیه ریه های خودش را از هوا پُر کند (نفس گیری) و بعد ۴ ثانیه مکث و بعد ۷ ثانیه خیلی آرام این هوا را خارج کند این عمل میزان استرس و اضطراب را کاهش می دهد، حتی قبل از خواب اگر چنین عملی انجام شود خیلی راحت و زود به خواب می روند.
*نقش والدین در کاهش استرس دانش آموزان*
اشراقی با اشاره به نقش والدین درخصوص کاهش استرس قبل از امتحان اظهار کرد: خانوادهها باید با برقرار کردن حس نزدیکی در میان اهالی خانه فرزندانشان را از هرگونه تنش فکری دور کنند تا کودکان با آرامش خاطر شب امتحان خوبی را سپری کنند.
این مشاور تحصیلی تصریح کرد: تماشای تلویزیون در زمان کوتاه استراحت و خواب کافی یکی از مهمترین مسئلههای موجود در شب قبل از امتحان برای کودکان است و والدین باید به خواب کافی فرزندان خود توجه کنند.
وی افزود: والدین باید با حمایت عاطفی از فرزندان خود آنان را در جهت کاهش استرس و امنیت خاطر بیشتر یاری کنند.
اشراقی درباره نتایج امتحانات دانش آموزان گفت: خانوادهها نباید برای کسب نمره پایین و نتایج نامطلوب در امتحانات فرزندان خود را سرزنش کنند و میتوانند با دلداری دادن به آنها انرژی آنان را در جهت مثبت بودن نتایج امتحان بعدی تقویت کنند.
این مشاور تحصیلی تصریح کرد: امسال با شیوع ویروس کرونا هرچند از بیماری و ناراحتی که برای خیلی از خانواده ها ایجاد شد ما بسیار ناراحتیم ولی کرونا یک ویژگی مثبت دیگری هم داشت اینکه در سال های قبل دانش آموزان سال دوازدهم درخواست کلاس غیرحضوری داشتند الان در حال حاضر همه مقاطع تحصیلی به صورت غیر حضوری در کلاس درس آنلاین شدند و فرصت بیشتری برای مطالعه دارند.
وی در پایان یادآور شد: توصیه من به دانش آموزان سال دوازدهم این هست که روی دروس سال دوازدهم تکیه ویژه کنند و در این فرصت طولانی که دارند دوبار کتاب های سال دهم, یازدهم و دوازدهم مرور کنند و بدانند که با این کار نتیجه خوبی می گیرند همچنین دانش آموزان سال نهم باتوجه به توانمندی و علاقه مندی خود انتخاب رشته کنند.
انتهای پیام/