به گزارش لنجانا، حجتالاسلام علیرضا پناهیان عصر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار کرد: در فضای فکری جامعه فاجعهای در معرفی دین و انقلابیگری رخ داده که بسیاری را دچار سوءتفاهم کرده و سبب شده کسانی از دین سوءاستفاده کنند.
وی افزود: تعبیر ارزشگرایی برای دینداران به غلط در جامعه جا افتاده است که در مقابل دیگران را عقلگرا و منفعتگرا تعریف میکند.
* آرمان مهدویت انتخابی عقلانی است
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه آرمانگرایی یک واقعیت عقلانی است، تصریح کرد: عقل، آرمانی را که بتوان عاشق آن شد و امکان تحقق داشته باشد انتخاب میکند که این دو خصلت در آرمان مهدویت که عین عقلانیت است وجود دارد.
پناهیان با بیان اینکه دینداران افرادی غیرواقعبین نیستند، تأکید کرد: واژه نیروهای ارزشی را غربیها در کشور فراگیر کردند که به نوعی فریب بود در حالی که در دین چنین لفظی نداریم.
وی آرمانگرایی بدون عقلانیت را بیهوده دانست و گفت: ارزشی هم که مطابق با واقعیتها و منافع ما نباشد بیفایده است.
* هیچ امر غیر واقع بینانه ای در دین نیست
پناهیان با بیان اینکه ۴۰ سال است نزاع بین عقل و ارزش را مطرح میکنند، یادآور شد: در دین امر ارزشمندی که غیرواقعبینانه باشد وجود ندارد و دشمن با طرح این مباحث سعی دارد تا نیروهای مؤمن را غیرواقعبین معرفی کند.
وی از جوانان خواست تا ادبیات خود را عوض کنند و به جای استفاده از واژه ارزش، منافع را جایگزین کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه تبیین کرد: قبل از برجام بنده گفتم اگر انرژی هستهای تعطیل شود، هیچ کارخانهای نخواهد چرخید، چرا که اگر استکبار بنا بود به ما کمک کند دیگر نامش استکبار نبود.
* مرگ بر منافق همان مرگ بر حماقت است
پناهیان با اشاره به اینکه از عقلانیت در همه ابعاد دفاع میکنیم، اذعان کرد: آمریکا داعش را ساخته و از او حمایت میکند و از میانهروهای ایرانی هم حمایت میکند، چه نسبتی بین داعش و میانهروها در ایران وجود دارد که آمریکا از هر دو حمایت میکند؟
وی ادامه داد: بعد از رحلت پیامبر احادیثی را جعل کردند تا دین را یک مقوله ارزشی صرف و غیرواقعبین معرفی کنند که دخالتی در زندگی مردم ندارد.
پناهیان با تأکید بر اثبات موضوعات مختلف از طریق عقل خاطر نشان کرد: دین چیزی جز عقلانیت نیست و بر اساس آیات قرآن میتوان اثبات کرد که مرگ بر منافق یعنی مرگ بر حماقت که در قرآن با نام سفها یاد شده است.
* دین عین عقلانیت است
این استاد حوزه و دانشگاه ایمان را نتیجه عقلانیت دانست و گفت: در تبیین مفهوم ایمان و انقلابیگری باید نهضتی به راه انداخته شود که دین را عین عقلانیت و بلکه نتیجه آن را عقلانیت بدانیم.
وی با بیان اینکه امام زمان بعد از ظهور عقل مردم را زیاد میکنند، تصریح کرد: مردم هم دینی که عقلانیت را لحاظ نکند و منافع آنها را تأمین نکند نمیپذیرند.
* نظر یک انقلابی در مورد مذاکرات
پناهیان با اشاره به اینکه عدم اعتماد به دروغگو یک دستور عقلی است، اضافه کرد: نظر یک انقلابی در مورد مذاکرات همان نظر امام علی به نماینده خود است که فرمودند اگر عقل و تجربه را زیر پا بگذاری شقی خواهی بود؛ آمریکا تاکنون کجا راست گفته است؟ بر اساس چه محاسبهای پذیرفتیم که از این پس خوب شده است؟
وی خاطرنشان کرد: در هر عمل عبادی و معنوی، محاسبات عقلانی باید حرف اول را بزند؛ ممکن است کسانی که میخواهند وجدان و عقل خود را کنار بگذارند، خود را با حال و هوای معنوی سرگرم کنند در حالی که برای افزایش معنویت هم باید از طریق عقلانیت اقدام کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با بیان اینکه آرمانگرایی مبنایی عقلانی دارد و عقل باید آن را تأیید کند از دانشجویان خواست تا جریانات سیاسی را هم با عقلانیت بسنجند و کسی را که به عقلانیت بها میدهد انقلابی بدانند.
انتهای پیام/فارس