به گزارش لنجانا محسن اسماعیلی در گفت وگو با تسنیم درباره ابعاد شخصیتی استاد سیداکبر پرورش اظهار کرد: استاد بسیار اهل شعر و ادبیات بودند و بسیاری از اشعار شاعران بزرگ را از حفظ بودند و بر تفسیر آنها تسلط داشتند و تعابیر بسیار خاصی را از اشعار حافظ، سعدی و دیوان پروین اعتصامی داشتند و اکثر صحبت های خود را مستند به این اشعار می کردند.
وی افزود: استاد پرورش جمع اضداد بودند و این کلمه را به سختی می توان در مورد کسی به کار برد و این نام مختص به حضرت امیرالمومنین(ع) است و اما برداشت من از شخصیت استاد پرورش این است که استاد جمع اضداد بودند.
برداشت های ناب پرورش از آیات اللهی
عضو حقوقدان شورای نگهبان بیان کرد: استاد، بسیار اهل عرفان ناب و علمی بودند و نه عرفان نظری صرف و عرفان غیر علمی، و هم چنین استاد اهل تفسیرها ناب از قرآن کریم و نهج البلاغه بودند که زمانی که استاد وارد جلسات مرحوم دولابی می شودند، آقای دولابی از استاد می خواستند که رشته سخن را در دست بگیرند و من جلسات مختلفی رو دیده بودم که حاج آقا در خدمت مرحوم دولاب می رفتند و خلوتی عارفانه ای داشتند.
اطاعت محض پرورش از مقام معظم رهبری
وی تصریح کرد: استاد پرورش ارتباط خاص و ویژه ای با مقام معظم رهبری داشتند و استاد یک نگاه عاشقانه و رابطه ای استاد و شاگردی با حضرت آقا داشتند، که البته دوستی و رفاقت استاد با مقام معظم رهبری از قبل از انقلاب بود و اوایل انقلاب در زمان نمایندگی مجلس شورای عالی دفاع با حضرت آقا رابطه ای عارفانه و عجیبی داشتند و بعد از اتمام جلسات شورای عالی دفاع در خلوتی که با ایشان داشتند مباحث ذوقی و عرفانی مطرح می شود و استاد یک رابطه مرید و مرادی با مقام معظم رهبری داشتند که این رابطه تا آخرین لحظات زندگیشان پایدار بود.
اسماعیلی افزود: یکی از نکات خیلی خاص استاد پرورش این بود که نسبت به بحث اطاعت از مقام معظم رهبری، تبعیت محض از ولایت فقیه داشتند و نگاه استاد به مقام معظم رهبری، یک نگاه متعبدانه و عاشقانه بود؛ مانند همان نگاهی که به حضرت امام(ره) داشتند.
دفاع قاطع پرورش از اصل ولایت فقیه
وی خاطرنشان کرد: استاد پرورش در حین این که یک فرد سیاسی و اهل مبارزه در قبل و زمان انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بودند، هیچ گاه از این موضع کوتاه نیامدند، یکی از شاخصه های مهم استاد پرورش در بحث نخستین دوره مجلس خبرگان و تدوین قانون اساسی بود که به شدت به بحث ولایت فقیه و از مدافعان قوی آن در مجلس بودند که می توان به اسناد و سخنرانی های قوی استاد اشاره کرد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان اظهار کرد: استاد پرورش علاوه بر این که اهل سیاست بودند که اهل علم نیز بودند و تاکید فراوانی بر افزایش علم و آگاهی مردم داشتند که در وزارت آموزش و پرورش تلاش های بسیار انجام دادند و در نهضت سوادآموزی تاکید بسیاری بر ریشه کن شدن بی سوادی داشتند که آقای قرائتی و حدادعادل به خوبی می توانند بر تلاش های استاد شهادت بدهند.
انسان سازی، برزرگترین دست آورد استاد پرورش
وی با اشاره به این که استاد پرورش به مدنظر قرار دادن تربیت اسلامی در آموزش و پرورش تاکید ویژه ای داشتند، بیان کرد: استاد پرورش تاکید بسیار بالایی بر بحث پرورش در آموزش و پرورش داشتند و معتقد بودند که آموزش و پرورش 2 بال پرواز هستند و باید در کنار آموزش علم به پرورش و فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ دینی پرداخت.
اسماعیلی با اشاره مدیریت استاد پرورش تصریح کرد: استاد پرورش در زمان وزارت خود، مدیری مدبر بودند و همیشه با برنامه بودند و هیچ لحظه ای از استاد بدون حساب و برنامه ریزی نبود و با توجه به این که در آن زمان مسئولان کشور نخستین با سمت وزیر را تجربه می کردند، استاد پرورش بسیار با دقت و درایت و مطالعه، انجام مسئولیت و کارآفرینی می کرد.
وزارت 2 ریالی از نگاه استاد پرورش
وی درباره سادهزیستی استاد پرورش با بیان خاطره ای افزود: استاد در زمان وزارت همیشه می گفتند که وزارت ما 2 ریال می ارزد، 2 ریال زنگ می زنند که آقای پرورش بیا و وزیر شوید و 2 ریال هم زنگ نمی زنند که آقای پرورش برو بلکه یک شخص دیگر را منصوب می کنند، پس وزارت ما 2 ریال هم نمی ارزد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان بیان کرد: از نکات ساده زیستی ایشان باید اشاره کنم که زمانی آقای قرائتی، معاون استاد پرورش در وزارت آموزش و پرورش و نهضت سوادآموزی بود و زمانی که مجلس سوم به وزارت استاد در آموزش و پرورش رای نداد، آقای قرائتی از استاد دعوت کرد که معاون خودش در نهضت سوادآموزی شوند، یعنی در فاصله چند روز استاد پرورش وزیر و مسئول قرائتی بود و بعد معاون وی در نهضت سوادآموزی شد.
توجه ویژه پرورش به کرامت انسانی
وی افزود: استاد پرورش روح بسیار بزرگ و مقید به بحث انسان سازی بود و نگاهش به انسان، نگاه کرامت بود و هیچ گاه کسی را ذلیل نمی کرد و در بحث مدیریتی در زمان وزارت یک کار بی سابقه و زیبایی را انجام دادند و دستور داد که دوشنبه های هر هفته، از 8 صبح تا 12 ظهر، زمانی را برای ملاقات های عمومی قرار دهند و همیشه در دفتر ایشان به روی مردم باز بود و هرمعلمی و کارمند آموزش و پرورشی که با مشکل مواجه بود، شخصاً به دفتر استاد مراجعه می کرد و مشکلش را مطرح می کرد.
اسماعیلی با بیان این که پرورش بسیار سهل الوصول و همیشه در دسترس بودند، اظهار کرد: در آن زمان من شاهد بودم که معلمان و یا کارمندان آموزش و پرورش از نقاط مختلف ایران به دفتر استاد پرورش می آمدند و مشکلاتشان را مطرح می کردنند و زمانی که به شهرستان ها سفر می کردیم، استاد خیلی راحت و بدون تشریفاتی با مردم می نشستند و به صحبت های آنان توجه می کردند.
زندگی بدون تشریفات پرورش، الگویی برای مسئولان امروزی
وی بیان کرد: در سال 61 و در اوج ترورها، روزی آقای پرورش به من گفتند که می خواهیم با موتورسیکلت به جلسه مرحوم دولابی برویم و استاد همیشه با ساده ترین امکانات و بی تکلف در انجام وظیفه و مسئولیت خود نقش ایفا می کرد زیرا روح بزرگ استاد به دنبال مقاصد دنیایی نبود و تنها برای رضای خدا و برای انسان سازی مسئولیت می پذیرفت.
یار استاد پرورش افزود: در زمانی که ما به خدمت استاد پرورش و علامه طباطبائی می رفتیم، به دوستان می گفتیم که چقدر استاد پرورش متواضع هستند و دوستان من می گفتند که تنها نسیمی از تواضع علامه طباطبائی به پرورش رسیده و استاد پرورش در خدمت چنین استادانی تربیت شده بود.
اخلاص در عمل خاص ترین ویژگی استاد پرورش
وی با اشاره به ویژه ترین جنبه شخصیتی استاد پرورش تصریح کرد: اخلاص در عمل و خلوص نیت استاد پرورش از خاص ترین و ویژه ترین جنبه های شخصیتی استاد بود که هرکاری را تنها برای خدا انجام می داد و از خدا می خواست که راه را به او نشان دهد، خاطرم هست که یک روز برای معلمان پرورشی کشور در جلسه ای صحبت می کردند و فرمودند که زمانی که نمی توانید تربیت کنید، همه چیز را به خدا بسپارید و از او بخواهید که راه و چگونه تربیت کردند را به شما نشان دهد زیرا مربی و تربیت کننده اصلی خداوند است.
اسماعیلی با اشاره به این که استاد پرورش بسیار اهل راز و نیاز و مناجات در شب بودند، افزود: از نکات مهم استاد پرورش، دعای ابوحمزه ثمالی و دعای کیمل قبل از سحر استاد بود که ایشان حالاتی خاص در هنگام مناجات داشتند و هم چنین نسبت به امام حسین(ع) ارادت عجیبی داشتند و زمانی که اسم حضرت می آمد، استاد اشک می ریختند و درباره فضائل و کرامات و احیاگری امام حسین(ع) در بحث دین داری و دین مداری صحبت می کردند و من این اردات را کمتر در کسی دیدم.
پرورش به گردن همه ما حق استادی دارند
وی با بیان این که استاد پرورش به گردن همه ما حق استادی و مربی دارند، خاطرنشان کرد: ما اگر به تعابیر، درس های اخلاق، تفاسیر قرآن استاد مراجعه کنیم، در می یابیم که چگونه برداشت هایی جدید، به روز و دقیقی داشتند و همه ما را به هدایت و راهنمایی در مسیر اللهی تربیت می کردند.