به گزارش پایگاه خبری تحلیلی لنجانا، چندین دهه است که عظیم ترین عملیات ترافیکی کشور چند روز مانده به تعطیلات نوروزی آغاز می شود و تا دو روز پس از سیزدهمین روز از فروردین ادامه می یابد، افزایش سفرها و تردد خودروها، افزایش تصادفات رانندگی را هم درپی دارد، تصادفاتی که بسته به شدت حادثه، گاهی صفت مرگبار در کنار برخی از آنها می نشیند.
بر اساس آماری که سازمان پزشکی قانونی در اختیار خبرنگار ایسنا قرار داده است، در مدت اجرای ۲۰ روزه طرح نوروزی پلیس راهور در سال ۹۰، ۱۳۱۸ تن در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادهاند. در مدت مشابه سال ۹۱ این آمار به عدد ۱۱۴۱ جانباخته رسیده است و در طول ۲۱ روز اجرای طرح نوروزی راهور در سال ۹۲ نیز ۱۲۲۷ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.
در سال ۹۳ نیز علیرغم اقدامات انجام شده از سوی پلیس و دستگاههای دولتی در طول مدت ۲۰ روز از اجرای طرح نوروزی، ۱۰۸۴ نفر جان خود را از دست دادند و این آمار برای نخستین بار در یک دهه گذشته در طرح ۲۰ روزه نوروز ۹۴ سه رقمی شد و شمار جانباختگان حوادث رانندگی به ۹۶۸ تن رسید، در عین حال تقسیم شمار کشته شدگان بر تعداد روزهای اجرای طرح به عدد میانگین قابل توجهی میرسد، بر این اساس در سالهای ۹۰ ، ۹۱ ، ۹۲ ،۹۳ و ۹۴ به ترتیب به طور متوسط روزانه ۶۵٫۹ ، ۵۷٫۱ ، ۵۸٫۴ ، ۵۴٫۲ و ۴۸٫۴ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادهاند.
آماری که گرچه در عین افزایش تعداد خودرو سواری و شمار رانندگان رو به کاهش بوده اما همچنان مسئولان پلیس راهور و دیگر دستگاه ها آن را بالا می دانند و به دنبال راهکارهایی برای کاهش آن هستند، راهکارهایی که شاه کلید آن در دست مردم است.
در طرح نوروزی سال ۹۴ که از ۲۵ اسفند ۹۳ آغاز و تا ۱۵ فروردین ۹۴ ادامه داشت، ۹۶۸ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، این آمار نسبت به متوسط روزانه مشابه در سال گذشته ۱۰٫۷ درصد کاهش یافته است. در این ایام ۶۹۳ نفر معادل ۷۱٫۶ درصد از کل کشته های حوادث رانندگی طرح نوروزی در جادههای برون شهری، ۲۱۱ نفرمعادل ۲۱٫۸ درصد از کل جانباختگان در جادههای درون شهری، ۶۰ نفر معادل ۶٫۲ درصد از کل جانباختگان نیز در جادههای خاکی- روستایی جان خود را از دست دادهاند و در این بین محل فوت چهار نفر یعنی چهار دهم درصد نامعلوم بوده است.
بررسی این آمارها با مدت مشابه سال قبل نشان می دهد که تعداد متوفیان تصادف در جاده های برون شهری ۱۰ درصد، درون شهری ۱٫۴ درصد و جادههای خاکی روستایی ۳۷٫۵ درصد کاهش یافته است.
مهم ترین علل حوادث رانندگی مرگبار
سردار تقی مهری، رییس پلیس راهور ناجا عمده علت تصادفات نوروزی را عدم توجه به جلو، عدم رعایت سرعت مطمئنه، سبقت غیرمجاز و از همه مهم تر خستگی خواب آلودگی می داند و به ایسنا می گوید: توصیه به رانندگان این است که به ازای هر دو ساعت رانندگی با توقف در حاشیه امن جاده و توقفگاههای بین راهی، حداقل ۱۵ دقیقه استراحت کرده و سپس ادامه مسیر دهند.
مهری یک توصیه دیگر هم به رانندگان می کند و از آنها می خواهد که حتما تمامی سرنشینان خودرو کمربند ایمنی خود را ببندند؛ چرا که بستن کمربند ایمنی برای تمامی سرنشینان اجباری است و در صورت رویت نبستن کمربند توسط مأموران پلیس راهور، راننده متخلف جریمه می شود.
سرهنگ محمد حسین حمیدی، فرمانده پلیس راه کشور نیز خواب آلودگی را عامل مهمی در بروز حوادث رانندگی می داند و به ایسنا می گوید: رانندگی در شرایط خواب آلودگی کنترل راننده بر وسیله نقلیه را کاهش می دهد، در این شرایط ممکن است راننده توجهی به سرعت خودرو و همچنین مسیر مقابلش نداشته باشد و همین امر حادثه ای تلخ را رقم بزند. آمارهای ما نشان می دهد که در نوروز سال گذشته ۴۰ درصد از تصادفات منجر به واژگونی شده است و این یعنی راننده در اکثر موارد با خودرویی دیگر برخورد نداشته و به دلیل خواب آلودگی کنترل وسیله نقلیه را از دست داده و واژگون شده است.
او به آماری دیگر نیز اشاره می کند و می گوید: آنالیز تصادفات رانندگی نشان می دهد که ۶۲ درصد تصادفات در فاصله ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می دهد، این یعنی رانندگان در نزدیکی شهرها توجه کمتری به رانندگی خود دارند، در واقع برخی از رانندگان با این تصور که به شهری نزدیک شده اند به خواب آلودگی خود توجهی ندارند و با سرعت مسیر را ادامه می دهند و به تراکم بیشتر خودروها در نزدیکی شهرها نیز بی توجه هستند.
به گزارش ایسنا، سال جدید آغاز شد، شش روز از طرح نوروزی گذشت و تعدادی از شهروندان در آستانه سال جدید جان خود را از دست دادند، تعدادی دیگر نوروز را روی تخت بیمارستان گذراندند و خانواده های زیادی با نگرانی ناشی از این تصادفات سال جدید را آغاز کردند، از همین امروز اگر هر کدام از رانندگان حتی یک عادت بد خود در حین رانندگی را کنار بگذارند، شمار کشته شدگان حوادث رانندگی کاهش بیشتری پیدا میکند. رانندگی در شرایط خواب آلودگی و خستگی نتیجهای جز وقوع حادثهای جبران ناپذیر به دنبال نخواهد داشت. سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم رعایت فاصله طولی مناسب، صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی و نبستن کمربند ایمنی، حرکت در خلاف مسیر جاده، انجام حرکات نمایشی و مارپیچ و … از جمله دیگر تخلفات حادثه سازی است که قطعا رانندگان باید از انجام آن پرهیز کنند، نوروز سال آینده عددی که به این آمار اضافه می شود قطعا از میان کسانی است که همین توصیه های ساده را جدی نگرفتند.
دانا
انتهای پیام/