به گزارش لنجانا، جنس زیارت اربعین، با زیارتهای دیگر ابا عبدالله الحسین(ع) متفاوت است. زیارت اربعین را باید چشید، اصلا نمیتوان آن را در قالب الفاظ و یا حتی شاتهای دوربین عکاسی یا فریمهای دوربین تصویر برداری به تصویر کشید.
بگذارید حرف آخر را همین اول بگویم: کسی که زیارت اربعین را درک نکرده باشد، بخشی از معارف ناب حسینی را هیچگاه درک نمیکند. اصلا اگر بخواهی بدانی حسین(ع) چه کاره هستی است، باید کولهبارت را ببندی و سه روز مسیر نجف تا کربلا را پیاده طی کنی…
پرداختن به همه جنبههای این حرکت منحصر به فرد تاریخ بشریت، که همه ساله در ایام نزدیک به اربعین در مسیرهای منتهی به کربلا، به ویژه مسیر نجف تا کربلا، شکل میگیرد، از توان نگارنده و ظرفیت این وجیزه خارج است ولی به قول معروف «آب دریا را اگر نتوان کشید، هم به قدر تشنگی بایدچشید».
شاید برای کسانی که تجربه حضور در سیل خروشان جمعیت پیاده اربعین را نداشته باشند، تصور اینکه میلیونها نفر در طول مدت چند روز، همه با یک هدف، با یک انگیزه، با یک ذکر و به سمت یک مقصد حرکت کنند، کار سادهای نباشد. برای اینکه بتوانی کمی این فضای نورانی را درک کنی، کافی است، عاشورای شهر خودت را تصور کنی. فضای روز عاشورای شهرت را در نظر بگیر، حالا جمعیت را ضرب در یک عدد بزرگ مثل یکصد هزار یا حتی چند صد هزار کن. این کار تنها سیل خروشان جمعیت را برایت مجسم میکند. حالا اگر میخواهی شور و حال حاکم بر این جمعیت چند میلیونی را درک کنی، شورو عشق مردم را در روز عاشورای شهرت، ضرب در یک عدد بسیار بزرگتر، نزدیک به بینهایت کن! باور کنید اغراق نمیکنم.
اگر پا در مسیر پیاده روی اربعین بگذاری، خیلی زود متوجه میشوی که تمام اجتماعات شیعیان در سراسر دنیا، نسبت به این اجتماع عظیم، مانند قطرهای در میان دریاست. البته این به معنای کوچک بودن اجتماعات میلیونی مردم در ایام عاشورا نیست، بلکه به معنای عظمت این اجتماع در ایام اربعین است(هم از نظر کمیت و میزان افراد، و هم از نظر نورانیت، معنویت و شور و حال حاکم بر فضا). اصلا گویا خود اهلبیت(علیهم السلام) چنین طراحی کردهاند که در ایام اربعین نبض زمین و زمان در مسیر نجف تا کربلا بزند. و تو به روشنی میبینی که اینجا قلب زمین زیر پای زائرانی که بیشترشان به دلیل گرفتگی یاکوفتگی عضلات به سختی گام بر میدارند، با تواضع و احترام میطپد.
به راستی که اربعین میعاد گاه است. باید حداقل یکبار در این میعادگاه بزرگ حضور بیابی تا معنای ایمان را درک کنی و مصداق ایمان را متجلی(علامات المومن خمس… و زیارت الاربعین…). باور کنید اگر فرصت حضور در این میعادگاه را بیابید، به راحتی متوجه میشوید که چرا باید تنها به زائرین اربعین گفت «مومن». اصلا ایمان یعنی چه؟ ایمان یعنی باور عمیق خدا و اولیای او. و کجا بهتر از اربعین میتوانی خدا را احساس کنی و عظمت کشتی نجات او (حسین) را درک کنی؟
این ها بخشی از حرفای دلنشین یک طلبه بود، طلبه ای که با عشق این زیارت را به جان نوش کرده بود و با حرف هایش دل های همان ها که لذت پای پیاده تا حرم ارباب را نچشیده اند را به لرزه در می آورد.
«سوگوارۀ هنر و حماسه» که از سال ۱۳۸۳ به همت دانشجویان و فارغ التحصیلان هنر و رسانه و با محوریت سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان و برنامههای متنوع و هنری دیگر در ایام محرم و در ساعات پایانی روز برگزار شده و در طول ده سال گذشته با استقبال خوبی مواجه بوده است، امسال یازدهمین دورۀ خود را تجربه میکند.
دو سال قبل به همین اسم و نام و نشانی در جریان پیاده روی اربعین قرار گرفتم ولی سال گذشته حماسه پیاده روی اربعین سراسری شد و دل های عاشقانش را به سهولت و به شوق زیارت راهی کربلا کرد.
سال گذشته و همزمان با مراسم اربعین حسینی(ع) عزیمت حدود ۲۰ میلیون زائر به شهر کربلا دوست و دشمن را حیرت زده کرد تا عملا اتفاق بی سابقه ای در دنیای اسلام رخ داده باشد.
نظر رهبری درباره حماسه اربعین سال گذشته
رهبر انقلاب درباره خلق حماسه عظیم مسلمانان در اربعین سال گذشته، گفتند: “امسال شما ملاحظه کردید در اربعین حسینی میلیونها انسان در کنار هم قرار گرفتند؛ خود این حرکت عظیم یک جمعی از مسلمانها – البتّه مخصوص شیعه نبود، سنّیها هم بودند – که در دنیا انعکاس پیدا کرد، تعظیم کردند؛ تجلیل کردند؛ آن را بزرگترین گردهمایی عالم به حساب آوردند؛ چه کسانی؟ آنهایی که دارند مسائل اسلامی را رصد میکنند.
من همینجا مناسب می دانم و لازم می دانم بهمناسبت یاد از آن اجتماع عظیم، از دولت عراق، ملّت عراق، عشایر عراق که در این آزمون بسیار مهم فداکاری کردند، خدمت کردند، کَرم و بزرگواری نشان دادند، تشکّر کنم. حادثهی عجیبی بود حادثهی امسالِ اربعین کربلا. این راه را دشمنان اسلام و دشمنان اهلبیت به خیال خود مسدود کرده بودند. ببینید چه حرکت عظیمی اتّفاق افتاد! وقتی حتّی جسمها در کنار هم قرار میگیرد، اینجور انعکاس پیدا می کند. اگر ما با هم باشیم، کشورهای اسلامی، ملّتهای مسلمان – سنّی و شیعه و فِرَق مختلف تسنّن و تشیّع – با یکدیگر دلهایشان صاف باشد، نسبت به یکدیگر سوءظن نداشته باشند، سوءنیّت نداشته باشند، به یکدیگر اهانت نکنند، ببینید در دنیا چه اتّفاقی خواهد افتاد؛ چه عزّتی برای اسلام درست خواهد شد! وحدت؛ وحدت.
دولت تدبیر و امید پیاده روی باشکوه اربعین امسال را جدی بگیرد
به نظر می رسد دولت یازدهم شکوه این پیاده روی را هنوز بعد از گذشت یک سال و حماسه ای که در تاریخ جاودانه شد جدی نگرفته است! راه اندازی سامانه سماح یکی از تدبیرهای دولت برای ساماندهی اعزام زائرین و شرکت آنها در پیاده روی باشکوه اربعین بود.
تاکید مقام معظم رهبری و خواسته آحاد مردم برای ارزان شدن سفر به کربلا و افزایش جمعیت زائرین نباید دور از ذهن مسوولین مربوطه قرار بگیرد.
دولت فرصت یک ساله ای برای تدبیری در خور رقم خوردن این حماسه داشت تا چند ماه مانده به زمان آغاز حماسه به فکر ایجاد یک سامانه نباشد و اعلام نکند تا ایرانی ها فقط یک ماه فرصت دارند تا در این سامانه برای پیاده روی ثبت نام نمایند!
دولت نباید فقط بحث ساماندهی را در صدور ویزا و گذرنامه و فقط ثبت نام زائران در یک سامانه اینترنتی که ممکن است اطلاع رسانی آن نیز درست صورت نگرفته باشد و عده ی زیادی نیز در جریان قرار نگیرند و حتی دسترسی هم نداشته باشند، محدود می کرد، کمااینکه این تدبیر یعنی محدود کردن تعداد مشتاقان و زائران دیار اباعبدالله.
مراقب اختلاف افکنی های دشمنان داخلی باشیم
به خاطر دارید که سال گذشته نزدیک به اربعین بسیاری از زائرین به مرزها رفته و همانجا بدون در دست داشتن ویزا و گذرنامه به عتبات عالیات مشرف شدند، اگر هم امسال همین اتفاق بیافتد و زائران به مرزها بروند ولی توسط مسوولین اجازه گذر به آنها داده نشود، هرج و مرج رخ خواهد داد و باید مسوولین برای این زمان ها نیز اقدامات و تدابیر مورد نظر را داشته باشند.
دشمن به دنبال از بین بردن وحدتی است که به عشق اباعبدالله الحسین و محبت ارباب در دل های مشتاقان جا گرفته است، دشمن این وحدت را نشانه گرفته است.
باید مراقب بود تا وحدت مسلمانان در سایه وحشی گری های امثال داعش و حمایت های دشمنان اسلام از آنها تحت الشعاع قرار نگیرد تا مبادا دشمن با در دست داشتن یک سناریو برای اختلافات داخلی کام شیرین زیارت اربعین را برای مشتاقان تلخ نماید.
خلاصهای از سخرانی حجت الاسلام پناهیان در هفتمین مجلسِ یازدهمین دوره «سوگوارۀ هنر و حماسه» را در ادامه میخوانید:
تکلیف حقطلبان در زمان اقتدار، پیچیدهتر و دشوارترست/گاهی افشاگری بیصبرانه از باطل، موجب تأخیر در ظهور میشود
- وقتی حقطلبان در مظلومیت قرار دارند، تکلیفشان روشنتر و کارشان راحتتر است؛ ولی وقتیکه در اقتدار قرار گرفتند، تکالیف پیچیدهتری دارند و کارشان دشوارتر خواهد شد. همینکه ما در موقعیت اقتدار قرار گرفتیم، اگر بخواهیم حماسه بیافرینیم، باید توجه بیشتری داشته باشیم به برخی عناصری که اغلب در قبال آنها غفلت میکنیم. مثلاً ما اگر حرف حقی برای گفتن داشته باشیم و در مقابل ما جریان باطلی باشد، چقدر حق داریم طرف مقابل خودمان را لِه کنیم؟ این، کار ما را دشوار میکند.
- آدم تا با حق شد یا حق با او شد، نباید بیصبرانه حرف بزند و افشاگری کند؛ حتی افشاگری از باطل؛ آنهم برنامه دارد؛ زمان و مکان دارد و ما باید به این رشد برسیم. اگر ما نتوانیم شُکر حق را بهجا بیاوریم که شکر حق، همینگونه صبرهاست، مولای ما تشریففرما نخواهند شد و ظهور را به تأخیر میاندازیم. شُکر حق گاهی مظلومیت در اوج اقتدار است و اگر ما ظرفیت حقخواهی را نداشته باشیم، طبیعتاً موجب تأخیر در ظهور میشویم.
- همه فکر میکنند که قیمت «صبر در بلا» از «شکر در نعمت» بالاتر است. میگویند شاکر کاری نکرده، چون بهاندازۀ کافی نعمت دارد. نه، قصه بالاتر از این حرفهاست. در روایت داریم که قیمت «شُکر در نعمت» از «صبر در بلا» بالاتر است.(امام سجاد(ع): الشُّکْرَ عَلَى الْعَافِیَهِ خَیْرٌ مِنَ الصَّبْرِ عَلَى الْبَلَاء؛ مشکات الانوار/۲۵۸) نعمت حقطلبی و اقتدار حق، صبر میخواهد. صبر در دوران اقتدار را بهمثابه شکر میتوان تلقی کرد.
مؤمنان آخرالزمان در عین اقتدار، مظلومند/ باید بسیار باظرفیت شویم
- در روایات هست که مؤمن تا دم ظهور مظلوم است. مظلومیت جریان حزبالله به این حرفهایی است که به او میزنند. مظلومیت جریان حزبالله به این است که یا فراوان متّهمش میکنند، یا از آن قدردانی نمیکنند. مظلومیت حزبالله به این است که نهتنها قدردانی نمیشود، بلکه تمسخر، توهین و استهزاء هم میشود. خب این مظلومیت تا ظهور ادامه خواهد داشت.
- ولی الآن شما میبینید که در کنار این مظلومیت، قدرتی هم فراهم آمده. ضدّانقلاب هم وقتی میشنود که سردار ایرانی در منطقه به تن همۀ ظالمان و مزدورانشان لرزه میاندازد، لذت میبرد. خب این قدرت حق را نشان میدهد، ولی قدرتی که همین الآن هم درنهایت مظلومیت است. هردوی آنها در کنار همدیگر هستند. ما باید دورهای را سپری بکنیم که این دوره ما را مجهّز کند برای ورود به عرصۀ اقتدار یعنی باید آدمهای بسیار باظرفیتی بشویم.
اگر «سعۀ صدر» کافی برای جذب نداشته باشیم، شایسته دوران اقتدار نیستیم
- اقتدار منطقهای ما که قطعی است، و ما الآن در آستانۀ اقتدار جهانی هستیم. در این شرایط، چه تکالیف جدیدی پیدا میکنیم؟ صرفاً معتقد بودن کافی نیست. ما اگر این سعۀصدر و حوصله و ولع را نداشته باشیم که غافلها را از غفلت بیدار بکنیم و جذب حق کنیم، شایستۀ مسیر حق و شایسته دوران اقتدار نیستیم. هرکدام از ما در دوران اکثریت حق از یک منظر باید بهصورتی رفتار بکنیم که اقلّیتها در اوج غربت رفتار میکنند.
- این نقش در آخرالزمان خیلی حساس میشود. چون حماسهگران، حق را در اوج اقتدار میبینند، خودشان هم در اوج اقتدارند. این ترکیب، ترکیب فوقالعادهای است. مردم میفهمند. پیامبر گرامی اسلام میفرماید: یعنی میخواهید شما را از کسی که آتش جهنم بر او حرام است خبر کنم؟ هرکسی که صمیمی، سهلالوصول، نرم و انعطافپذیر است. خدا این آدمها را جهنم نمیبرد.(لاُخْبِرَنَّکُمْ عَلى مَنْ تَحْرِمُ النّارُ عَلَیْهِ غَداً، عَلى کُلِّ هَیِّنٌ لَیِّنٌ قَریبٍ سَهْلٍ؛ ارشاد القوب/ ۱/۱۹۵)
یاران باصلابت حضرت اگر غیرمنصفانه دربارهاش صحبت کنید، غیرمنصفانه دربارۀ شما حرف نخواهد زد/این را باید تمرین کنیم
- یعنی ما در آخرالزمان هرچه جلوتر میرویم، با یاران باصلابت حضرت مواجه میشویم، با آدمهای بسیار با ظرفیت. ظرفیت یعنی چه؟ آدم نرمی است. نیش هم به او بزنید، به شما نیش نمیزند. غیرمنصفانه دربارۀ او صحبت کنید، غیرمنصفانه دربارۀ شما حرف نخواهد زد. مقتدرِ مظلوم است. او ظرفیت پذیرش مظلومیت در اوج اقتدار را دارد. این را باید تمرین کنیم. این را باید به دست بیاوریم و این را باید به دیگران بهعنوان یک فرهنگ ثابت کنیم. پس صلابت چه میشود؟ باید باهم جمع شود، کار سختی است. حماسههای آخرالزمان را چه کسانی میسازند؟ کسانی که حماسهشان، ترکیبی از ایندو باشد.
امتحانات الان همین است که در نفی و پذیرش افراد، مطلقگویی و زیادهروی نکنیم
- واقعاً آقا امام زمان(عج) دنبال چه کسی است؟ یعنی ما ۳۱۳ آدم نداریم به آقا تحویل بدهیم؟ معلوم است که قصه این نیست. از ما یک ظرفیتهای فوقالعاده میخواهند و امتحانات الآن هم همین است؛ ظرفیتهایی که موجب میشود یک کلمه هم خلاف تقوا صحبت نکنیم، زیادتر نگوییم، متهم نکنیم، در نفی افراد مطلقگویی نکنیم، در پذیرش افراد مطلقگویی نکنیم.
- تمدن غرب، ظواهر جذابی دارد. این ظواهر جذاب، بشریت را فریب داده است. این ظواهر جذاب مثل آزادمنشی، مثل میداندادن به دیگران و … در حال فروریختن است؛ چون دیگر این ظواهر را هم نمیتوانند رعایت کنند. حالا نوبت ماست که حقایقی را که در رفتارهای مؤمنین وجود دارد، نشان بدهیم. این قدرت ماست. اقتدار ما از همینجاست. مردم جهان ما را نمیشناسند. الآن ببینید کاریکاتور ما را بخواهند غربیها نشان بدهند، داعشیها را درست میکنند. میخواهند بگویند اینها این گونهاند. درحالیکه ما اینگونه نیستیم، ما خیلی فاصله داریم. ما این را نشان ندادیم.
در پیادهروی اربعین سعۀصدر داشته باشید/بدترین توطئۀ برای اربعین، حملۀ داعش نیست، دعوای داخلیست/میخواهند فتنههایی درست کنند
- در مسیر اربعین امام حسین(ع) ممکن است افرادی ببینید که با عقاید و افکار شما مخالف باشند و حتی به شما توهین هم بکنند. حتی شما ممکن است بدانید که اینها چه وابستگیهای سیاسی، یا چهبسا به سرویسهای جاسوسی داشته باشند. مواظب باشید! زمان اربعین، زمان اوج صبوری و انعطافپذیری است. ممکن است فتنههایی در این زمینه درست کنند. پارسال هم زمینههایش بود که بیجهت دعوا راه بیندازند. حملۀ داعشیها و تروریستها به اربعین، بهترین کاری نیست که آنها میتوانند انجام دهند. بهترین کاری که میتوانند انجام دهند، این است که دعوای داخلی راه بیندازند.
هر چه جلوتر بروید، سختتر میشود و باید تحملتان بیشتر شود
- اگر شما با یک منحرف یا گناهکار طوری صحبت کنید که دیگر اینطرف نیاید، شیطان خوشحال میشود. شما باید حال شیطان را بگیرید نه اینکه خوشحالش کنید؛ کار دشواری است. بالأخره طبیعتِ رشد و تکامل هم همین است. معنا ندارد که بگوییم رشد و تکامل برای بشر بینهایت است و یکمقدار که جلو رفت، آسان شود؛ خیر، هر چه جلوتر بروید، سختتر میشود. قطعاً همینطور است. «هر که در این بزم مقرّبتر است، جام بلا بیشترش میدهند.» هرکسی جلوتر آمد، تحمل او باید بیشتر شود.
منبع:دانا
انتهای پیام/