به گزارش لنجانا به نقل از ایکناحجتالاسلام والمسلمین محمد محمدیپیام، مدیر قرآن و عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش(آجا) در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با تأکید بر اینکه امام حسین(ع) شهید قرآن است، اظهار کرد: به دلیل اینکه ایشان به عنوان امام این مکتب مقدس تمام اهدافشان برافراشته نگهداشتن پرچم قرآن و اسلام بوده است.
وی ادامه داد: هر سخنی که حضرت داشتند و در هر مقامی که قرار میگرفتند اولاً به قرآن و آیات قرآن استناد میکردند و بیشتر کلامات ایشان و نامههایشان به ویژه در ایام قیام و حرکتشان از مدینه به بعد با قرآن شروع شده و با قرآن تکمیل شده است که این نیاز به توضیح ندارد که شخصیت امام(ع) به عنوان یکی از دو پیام ارزشمندی که پیامبر(ص) فرمودند ثقلین در حقیقت همان عدل قرآن و همراه با قرآن است.
محمدیپیام اظهار کرد: اما در جلوه عمومی هم حضرت در تمامی فرصتهای از قرآن استفاده میکردند و به آن استناد میکردند. هرچند در دورانهای قبل از اینها هم نقش پشتیبانی حضرت از تعلیم قرآن در رابطه با آن فرزندشان که معروف است که حضرت یکی از فرزندانشان را نزد معلم قرآنی گذاشتند و آن معلم که آیاتی از قرآن را به فرزندشان تعلیم دادند آن حضرت، معلم را با هدایای گرانبهایی مورد تجلیل و تقدیر قرار داند که با اعتراض مردم روبهرو شد که ایشان فرمودند «در برابر قرآن این چیزی نیست».
فراخوان سالار شهیدان به «أنا اَدْعُوکُمْ إلی کتابِ اللهِ و سُنَّهِ نَبِیه»
مدیر قرآن و عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی آجا بیان کرد: اما درباره استمرار جریان قیام و نهضتشان، حضرت در تمام این مسیر و حتی دعوتنامههایی که داشتند مردم را به قرآن امر کردند و در نامهشان به مردم بصره در جریان قیام فرمودهاند « أنا اَدْعُوکُمْ إلی کتابِ اللهِ و سُنَّهِ نَبِیه» من شما را به کتاب خدا و سنت نبی الله دعوت میکند.
وی تصریح کرد: روز تاسوعا لشکر کوفه در کربلا مجتمع شدند و تصمیمشان قطعی شد و اقداماتی را برای حمله به امام حسین(ع) و لشکریان ایشان شروع کردند.
محمدیپیام ادامه داد: در تاریخ ثبت شده است که حضرت فردی را فرستادند تا از عمربنسعد مهلت یک روز و یک شب را بخواهد و حضرت فرمودند «فَهُوَ یَعْلَمُ أَنّی کُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاهَ لَهُ وَتِلاوَهَ کِتابِهِ؛ خداوند میداند که من بسیار دوست دارم که نماز بگزارم و کتاب او را تلاوت کنم» که این شب به عنوان آخرین شب من حسین و یارانم از این فرصت بهرهبرداری کنیم.
مدیر قرآن و عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی آجا عنوان کرد: به هر حال به این توافق دست پیدا کردن با این مخالفتهایی داشتند اما مهلت به امام حسین(ع) دادند و حضرت از این شب بیشترین استفاده را کردند به گونهای که در تاریخ نقل شده است که از پشت خیمهها امام حسین(ع) و یارانشان، زمزمههای تلاوت قرآن تا به صبح به گوش میرسید و این علاوه بر خطبهای است که حضرت با یارنشان داشتند.
وجود حافظان و قاریان در میان یاران امام حسین(ع)
وی تأکید کرد: کما اینکه در میان اصحاب حضرت غیر از اهلبیت(ع) حافظان و قاریان قرآن بنامی بودند که اینها به عنوان قاریان شهید، الگویی برای اهل قرآن هستند؛ افرادی مثل بریر بن خضیر، حنظله بن أسعد شبامی، نافع بن هلال که اینها از قاریان معروف کوفه و بین شیعیان هستند که در کربلا به شهادت رسیدند.
محمدیپیام تصریح کرد: نهضت اباعبدالله الحسین(ع) دو رکن دارد در بحث عملیاش که یکی نماز است و دیگری قرآن است به این موضوع به صورت حداکثر پرداخته شود در بحث احیای نماز و احیای تلاوت قرآن در کنار سایر اهداف ایشان که شامل امر به معروف و نهی از منکر و سایر معارف دین است، باید در کنار عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) توجه و اهتمام جدی شود.
وی با تأکید بر اقامه نماز ظهر در اول وقت که قطعاً مورد رضایت حضرت سیدالشهدا(ع) و در حد اعلی مورد رضایت باریتعالی است، بیان کرد: در ضمن خطبه امام حسین(ع) در شب عاشورا امام(ع) فرمودند « اللهم انی احمدک علی ان کرمتنا بالنبوه و علمتنا بالقران…» این تأکیدها را حتی در لفظ امام حسین(ع) و جدای از تلاوت قرآن ایشان میبینیم و میخوانیم.
مدیر قرآن و عترت و نماز سازمان عقیدتی ـ سیاسی آجا یادآور شد: همانطور که در کتب شیعه و سنی نیز آمده است امام حسین(ع) حتی بعد از شهادتشان، سربریدشان بالای نیزه تلاوت قرآن کرده است که مورد تعجب واقع شد که حرکت امام حسین(ع) با قرآن خواندن سربریده ایشان چه در محفل یزید (لعنهالله علیه) و چه بر سر نیزه در بازار کوفه و شام اشاره بر این دارد که این شهید فدایی قرآن است و در راه ترویج قرآن اینگونه به شهادت رسیده است و باید برای دریافت قرآن به این خاندان رجوع کرد.