پس از ماهها بحث و گفتوگو میان خودروسازان و شورای رقابت، فرمول نهایی بهای خودرو با افزایش قیمت 49/3 تا 9/ 6 بستگی به نوع خودرو اعلام شد.
به گزارش لنجانا به نقل از «تابناک»، به گفته رئیس شورای رقابت، اعمال قیمتهای جدید مبنی بر پذیرش شروط از سوی این شورا نهایی شده بود و چنانچه خودروسازها، شروط شورای رقابت را نمیپذیرفتند، نمیتوانستند افزایش قیمتها را اعمال کنند. حذف بازار حاشیهای، اختیاری شدن آپشنها و اصلاح طرح فروش خودرو از جمله شروط تعیین شده از سوی شورا بود.
اما این پایان ماجرا نبود، زیرا نمایندگان روند تعیین بهای خودرو را خلاف دانسته و خواستار تجدیدنظر در قیمتگذاری خودرو شدند. پس از کش و قوسهای فراوان دوباره شورای رقابت قیمتهای جدید خودرو را با کاهش بسیار کم اعلام کرد، ولی باز هم نمایندگان قیمتهای جدید را خلاف دانستند و خواستار شفافسازی قیمتها برای مردم شدند؛ کاریی که هنوز توسط هیچ یک از خودروسازان اجرایی نشده است و شورای رقابت نیز همچنان در ارائه قیمتهای جدید طفره میرود.
در این میان، موضوع مهمی که کمتر به آن پرداخته شده، سود به دست آمده از فاصلهٔ عمیق میان قیمت برخی مدلهای خودرو در کارخانه و بازار است. این فاصله که برای برخی مدلهای پرتیراژ گاهی به بیش از پنج میلیون تومان میرسد، در مجموع باعث میشود که حتی برای آمار تولید پنج ماهه تولید خودرو، مجموع اختلاف قیمتی نزدیک به هزار میلیارد تومان ایجاد شود که شناسایی سهم پنهان خودروسازان، دلالان و عامه مردم از آن نیازمند تحقیق و بررسی نهادهای مسئول است.
در همین رابطه عزت الله یوسفیان ملا، نماینده مردم آمل و عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در گفتوگو با «تابناک» به موضوع قیمت خودرو پرداخت.
وی در آغاز گفت، من پیشتر هم گفتهام که تقریباً تعداد حدود ۸۰۰۰ خودرو فروخته نشده است تا با قیمت جدید فروخته شود که باید توسط دستگاههای مسئول از جمله کمیته حمایت از مصرف کننده و تعزیرات حکومتی رسیدگی شود. این نماینده مجلس در مورد فاصله قیمت خودرو در بازار و کارخانه و سود آن گفت؛ تا شفافسازی در قیمت خودرو نباشد، از این قبیل موضوعات بسیار خواهد بود و همیشه تخلف وجود خواهد داشت.
یوسفیان ملا در مورد مکانیزم کاهش بهای خودرو عنوان داشت: مجلس نمیگوید قیمت خودرو پایین بیاید، بلکه گفتیم آقایان خودروساز بگویند، قیمت تمام شده خودرو چند است و چند درصد میخواهند سود بگیرند. چون در این کشور قیمت کالاها و سودی که گرفته میشود، مشخص است. مردم باید بدانند که قیمت اصلی خودرو چند است و چند درصد سود میدهند.
وی ادامه داد: اگر مردم قیمت را بدانند و با شفافیت با مردم برخورد شود، خودروسازان دیگر نمیخواهد به مردم تخفیف بدهند! اینکه روی هوا بگویند فلان خودرو سی و پنج میلیون هشتصد و پنجاه هزار تومان، این عدد از کجا آمده است؟ شاید اصلا خودروسازان بگویند که اگر قیمت اصلی را بگوییم، قیمت بالاتر هم میرود. اشکال ندارد مردم باید بدانند که خودروسازان چقدر سود میگیرند.
مردم میگویند، شاید برخی از هزینهها ربطی به خودرو نداشته باشد، ولی از خریدار خودرو دریافت شود. این را مردم نمیتوانند بپذیرند و پذیرفته نیست. هر کالایی یک ارزش و یک درصد سود معقولی دارد که در مورد خودرو نیز باید این روند مشخص شود.
نماینده مردم آمل افزود: وقتی خودروسازان قیمت تمام شده و سود را اعلام نکنند، همه نوع حرف و حدیث وجود دارد. ما همین جا از شورای رقابت میخواهیم، همان فرمولی که بنا بر آن قیمت گذاری شده، اعلام کند. مردم باید بدانند قیمت واقعی خودرو چند است. نمیشود بنا بر یک فرمول مرموز که کسی از آن چیزی نمیداند، قیمت خودرو را تعیین کرد. باید در قیمت گذاری خودرو شفافسازی شود.
وی در پایان گفت: مردم حق دارند بدانند این کارخانهها که با سرمایه ملی ساخته شده است، چقدر درآمد داشته و سود کردهاند. جالب اینکه سازمانهای بازرسی و تعزیرات به مغازههای کوچک برای گران فروشی گیر میدهند، ولی به کار خودروسازان رسیدگی نمیکنند و هیچکس هم حق ندارد، بگوید بالای چشم خودروسازان ابروست. اگر نمایندگان در ارتباط با قیمت خودرو به نتیجه نرسند، یک طرح دو فوریتی به مجلس ارائه میکنند تا قیمتگذاری بر پایه یک معیار مشخص شکل بگیرد.