به گزارش لنجانا به نقل از پارسینه، چشم بادامیها طي يک دهه گذشته و با استفاده از فرصتي که به واسطه تحریمهای بینالمللی به دست آوردند، تا حد امکان در بازار ايران نفوذ کرده تا این بازار نیز همچون صنایع دیگر کشور از دست چینیها در امان نماند.
در ابتدا کار خودروسازان چینی با تولید خودروهای کوچک و کم مصرف و البته ارزان شروع شد. استارت این کار به دلیل عدم توفیق آنها برای اخذ مجوز ورود به حریم خودروسازان با همکاری بخش خصوصی زده شد.
به طوری بر طبق آمار منتشر شده، طی سال 90 توليد و واردات خودروهاي چيني در بازار ايران در مقایسه با سال 89 رشدي 140 درصدي داشته و اين ميتواند نشان از استقبال ايرانيها از خودروهاي چيني يا ضعف خودروسازان داخلي دانست.
همچنين در سال 91 چينيها توانستند توليد و واردات خودروهاي خود را به ايران، 105 درصد رشد داده و به یقین این آمار در سال 92 نیز با رشد همراه بوده است.
علاوه بر این به گفته کارشناسان صنعت خودرو ایران چهارمین مقصد ورود این
خودروهاست. براساس جديدترين آمارهاي منتشر شده، در سال 2012 ميلادي الجزاير با 149 هزار و 800 دستگاه بيشترين خودروهاي چيني را در جهان خريداري کرده است و پس از آن دو کشور عراق با خريد 90 هزار و 100 دستگاه خودرو و روسيه با خريد 89 هزار و 700 دستگاه در رتبههاي دوم و سوم اين رده بندي قرار گرفتند. ایران نیز در این میان گوی سبقت از رقبای خود ربود و با وارد کردن 77 هزار و 800 دستگاه خودرو از این کشور مقام چهارم را از آن خود کرد.
کارشناسان بر این اعتقادند که عرضه بیش از پیش این خودروها نه به علت قیمتهای بالای خودروهای تولید داخل بلکه کاهش تولید خودرو در داخل کشور بوده است که زمینه را برای عرض اندام چشم بادامیهادر صنعت خودروی ایران فراهم کرده است.
اما جدا از قبضه شدن بازار خودرو توسط چشم بادامیها، عمده مشکل خودروهای چینی را میتوان به کیفیت بسیار پایین این خودروها نسبت داد. موضوعی که در این مدت بسیار مورد توجه کارشناسان و البته مصرفکنندگان قرار گرفته است.
نگاهي به جدول ردهبندي کيفي خودروهاي سواري توليد داخل نيز اين موضوع را تائيد ميکند، بهگونهاي که در این ردهبندی که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه میشود، خودروهاي چيني توليدی و یا عرضه شده در بازار ايران رتبههاي پایانی جدول ردهبندي کيفي را به خود اختصاص میدهند.
این ادعا را از آنجا میکنیم که بر اساس آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در تیر ماه 1393، ام وی ام 110 (MVM 110) با 84.3 نمره منفی در انتهای جدول قرار گرفت.
علاوه بر خودروهای گروه ام وی ام، خودروی لیفان و جک نیز چند وقتی است به میزان قابل توجهی در بازار ایران توزیع شدهاند. خودروهای با ظاهر شیک و آپشنهای بسیار عالی که چشم هر خریداری را به خود خیره میسازد اما از لحاظ کیفی در وضعیت خوبی قرار نداشته و تفاوت آنچنانی با ام وی ام ندارند.
کیفیت پایین این خودروها آن هم در کنار خدماتدهی نامناسب و سرویس دهی نامطلوب که گاهی اوقات به هزینههای هنگفت در زمان خرابی و یا تصادف منجر میشود باعث شده است تا خریدار این خودرو، خود را صاحب اول و آخر آن دیده و در صورت اضطرار نیز خودروی خود را با ضرر و زیان قابل توجهی به فروش برساند.
اما پرسش اینجاست که چرا با وجود قیمت بالای این خودروها در مقایسه با خودروهای هم کیفیتشان در داخل کشور باز هم هر ساله به آمار واردات و عرضه این محصولات به بازار افزوده میشود؟