به گزارش لنجانا به نقل ازخبرگزاری فارس، این روزها بازار پیامکهای تبلیغاتی در تلفن همراه داغ است، پیامکهای تبلیغی مانند فوتبال، شیوه همسرداری، برگزاری کلاسهای کنکور و حتی پیامکهای برگزاری سیرک، حراج کیف و کفش، تور داخلی و خارجی، خرید و فروش لوازم ورزشی و … به مشترکان تلفن همراه فرستاده میشود.
دو نوع از این پیامکها در نوع خود قابل تأمل است: «با سنگهای زینتی و خواص آنها آشنا شوید و تجربههای جالبی کسب کنید، ارسال عبارت سنگ هر پیام 100 تومان» و «میدونستی اجسام هم انرژی دارن و میتونن به تو منتقل کنن؟! انرژی مثبت با فنگشویی با ارسال فنگ به … هزینه 50 تومان»
این نوع پیامکها اگر چه صرفاً به دنبال درآمدزایی برای صاحبان آن است، اما میتواند در سبک زندگی اسلامیـایرانی خلل ایجاد کند.
در ادامه به بررسی دو موضوع «فنگشویی» و «سنگدرمانی» از زاویه دید کارشناسان میپردازیم.
*امروزه به طور رسمی در چین فنگشویی را خرافات میدانند
فنگشویی را این گونه تعریف کردهاند: به معنای باد و آب است، یک فلسفه و فن باستانی در چین است و برای پیدا کردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیا در ساختمانهای مسکونی، تجاری، باغ و غیره استفاده میشود تا بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و به طور کلی انرژی مثبت چی داشته باشد. مهمترین چیزهایی که باید رعایت کرد، پرهیز از بینظمی و هرگونه انباشتگی، استفاده از رنگهای مناسب، خطوط منحنی، در نظر گرفتن جهتهای مناسب است، البته امروزه به طور رسمی در چین آن را خرافات میدانند.
*فنگشویی دین نیست
حجتالاسلام حمیدرضا مظاهریسیف کارشناس عرفانهای نوظهور معتقد است که «فنگشویی» علم نیست، بلکه تطبیقی برای رویکردهای جهان و پدیدههایی که در جهان و نحوه ارتباطشان با همدیگر است.
او میگوید: فنگشویی تفسیری از جهان، زندگی و جایگاه انسان در عالم و بعد مادی را مدنظر قرار میدهد و با قدمتی چندین هزار ساله جز باورهای چینی است، لذا دین نیست.
وی اضافه میکند: در برخورد با فنگشویی در گام اول باید دید که اگر این کاربری و توصیههای عملی تأیید شد، در گام دوم آن تفاسیری که از آن ارائه میشود، صحیح است یا نه!
مظاهریسیف ادامه میدهد: هرچند که تاکنون از نظر علمی فنگشویی ثابت نشده است، بنابراین اگر به معرفی معارف اصیل اسلام زودتر اقدام نشوند، طبیعی است که موارد دروغین جای آن را پر میکند، پس میتوان گفت فنگشویی از خلال سالهای گذشته به ما رسیده و اینکه چقدر تغییر و تحریف کرده، نمیشود بهآن اعتماد کرد، اما چون نیازی را پاسخ میدهد، مردم از آن استقبال میکنند.
*تأکید اسلام بر پاک بودن محیط زندگی قبل از بروز پدیده فنگشویی
مجید ابهری عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگر آسیبهای اجتماعی با بیان اینکه آثار مثبت محیط منظم، پاک و شاد بر روحیه انسان و رشد تعالی رفتار وی غیرقابل انکار است، ابراز میدارد: مکتب اسلام قبل از بروز پدیده فنگشویی تأکیدات مکرری بر پاک بودن محیط زندگی، سادهزیستی و رعایت تعادل چیدمان در زندگی دستورات مؤکدی داشته است و بر اساس فلسفه موجود در باور ما تمام ذرات حیات به تعالی و تکامل در حرکت هستند.
وی میافزاید: در واقع فنگشویی تکرار باورهای اسلامی در لباس و قالب دیگری است، شادی محیط خانه در پاکی و سادگی اوست، برخی افراد تصور میکنند، فنگشویی یک مکتب جدید است، در حالی که پاک نگه داشتن محیط زندگی و تغییرات چیدمانی و خودداری از خرید و نگهداری از وسایلی که مازاد و احتیاج است، یک هزار سال پیش توسط ائمه(ع) مورد تأکید قرار گرفته است.
*فنگشویی بتپرستی مدرن است
سیدکاظم موسوی مدیر مؤسسه مطالعاتی روشنگر نیز فنگشویی را برخاسته از بطن اعتقادی بودا میداند و میگوید: در واقع فنگشویی بتپرستی مدرن است، در فنگشویی سادهزیستی تبلیغ میشود، در حالی که اسلام به ساده زیستی به عنوان اصلی اساسی نگاه کرده است، به طوری که سادهزیستی در سیره عملی رسول اکرم(ص) و ائمه(ع) به طور نمونه در ساده غذا خوردن، ساده لباس پوشیدن، ساده معاشرت کردن با مردم به وضوح دیده میشود.
* اثرات سنگها در راستای اراده الهی معنا دارد
همچنین با اینکه سنگدرمانی از دیرباز در زمره درمانهای طبیعی بوده و امروزه تحت نام Gem Therapy به عنوان یکی از رشتههای طب مکمل معرفی و طبقهبندی میشود. عدهای اعتقاد دارند، استفاده از خواص درمانی سنگهای نیمهقیمتی و گوهرها برخلاف استقبال گسترده مردم جهان طی سالهای اخیر، موضوع جدیدی نیست، بلکه هزاران سال قدمت دارد، البته توجه به اینکه دین اسلام در استفاده از انگشتر با نگین «عقیق» و «فیروزه» به مؤمنان توصیههایی داشته است، ولی اثرات این سنگها را در راستای اراده الهی معنا میشود.
*چگونه سنگ درمانی خرافه میشود
در این راستا حجتالاسلام مظاهری سیف در خصوص ماهیت سنگ درمانی در جامعه امروز میگوید: ممکن است برخی از اعتقادات در سنگدرمانی از قبایل بدوی مانند منطقه مرکزی آفریقا و یا قبایل سرخپوستی آمریکا در جامعه ما ریشه دوانده باشد که در این صورت خرافه است، اما اینکه افراد بر حسب ذوق و سلیقه خود از سنگها استفاده کنند تا حدی که با مسائل شرعی تعارض پیدا نکنند، اشکالی ندارد.
*نگاه ناامیدی که به سوی سنگدرمانی سوق پیدا میکند
ابهری با بیان اینکه عدهای امروز از روی ناامیدی از درمان و یا تقلید به سنگهای مختلف گرایش پیدا کردند، اظهار میدارد: البته در اینکه برخی سنگها دارای خاصیت مختلف هستند و در صورتی که سایر شرایط در فرد وجود داشته باشد، آن خاصیت احتمال اثر کردن دارد، اما باید توجه داشت که تلاش و کوشش انسان در آن زمینه فراموش نشود.
وی ادامه میدهد: اینکه بگوییم سنگ سرطان را درمان میکند یا این سنگ باعث قبولی در کنکور میشود و یا اینکه برای دختر خواستگار خوب پیدا میکند، اینها خرافات بوده و هدایت جامعه به سوی خرافه است، بنابراین نباید به دیگران اجازه داد با مخلوط کردن واقعیت با باورهای خرافی باعث سوء استفاده از مردم شوند.
حال این سؤال مطرح میشود که نقش باری تعالی در قضا و قدر زندگی یک انسان چگونه تعریف میشود، آیا میتوان بدون توجه به امور معنوی الهی با تمسک به سنگ یا جسمی(در فنگشویی و امثال آن) مشکلات و گرفتارهای خود را مرتفع کنیم، البته اینکه برخی سنگها اثراتی دارند، جای شکی نیست، اما باید توجه داشت که در زندگی فرد مسلمان خداوند در تمام امورات وی ارجح است و همه اسباب و علل از قدرت الهی ناشی میشود.