سقف صورت حساب همراه اول به ۹۰ درصد ودیعه افزایش یافت
در پی ادامهدار شدن اختلاف نظر وزارت ارتباطات و همراه اول و عدم صدور قبوض، تا اطلاع ثانونی سقف کارکرد سیم کارت از ۸۰ درصد به ۹۰ درصد ودیعه افزایش یافت و پس از عبور از این مرز، برای مشترکان پیامک پرداخت صورت حساب صادر میشود. به گزارش فارس، در پی اختلاف نظر وزارت ارتباطات و همراه اول در موضوع تعیین تعرفه جدید همراه اول، از نیمه مرداد ماه تاکنون قبض همراه اول صادر نشده است. دولت دهم در اواخر فعالیت خود مصوبهای داشت که طبق آن همراه اول، با حذف جابهجایی و بین شهری، شبکهاش را مانند ایرانسل و رایتل، فلت (یکسان) کرد. زمانی که دولت یازدهم مدیریت خود را آغاز کرد، این مصوبه دولت پیش را لغو کرد و به همراه اول گفت که شبکه را به حالت قبلی باز گرداند که همراه اول این نظر را قبول ندارد. اکنون با به توافق نرسیدن همراه اول و وزارت ارتباطات، این اپراتور در صدور قبوض مشترکان دائمی دست نگه داشته و در حالی که ماه مهر به یک سوم پایانی رسیده، قبوض دو ماه قبل که باید از ۹۲/۵/۱۵ تا ۹۲/۷/۱۵ محاسبه میشد، هنوز صادر نشده است. اما موضوع صورت حسابهای مشترکان دائمی علاوه بر قبوض چاپی، جنبه دیگری نیز دارد. اینکه هر مشترک دائمی میتواند حداکثر تا ۸۰ درصد ودیعه سیم کارت خود، مکالمه کند و پس از عبور از این مرز، اپراتور قبض پیامکی صادر میکند و اگر مشترک این قبض را پرداخت نکند، سیم کارت یک طرفه میشود. اما در حال حاضر به دلیل اینکه همراه اول، تعرفهای برای محاسبه قبوض ندارد، در نتیجه تعرفهای نیز برای محاسبه معیار رسیدن صورت حساب به ۸۰ درصد ودیعه ندارد. از این رو اکنون معلوم نیست که همراه اول صورت حساب های «رسیدن به حد نصاب ودیعه» را چگونه محاسبه میکند یا اصلا این صورت حساب را صادر خواهد کرد یا خیر؛ خبرنگار فارس این موضوع را از اپراتور مربوطه پیگیری کرده است. همراه اول با اشاره به اینکه هنوز تصمیم گرفته نشده که صورت حسابها با چه تعرفهای محاسبه شود، اعلام کرد: علیرغم این موضوع، اما اپراتور ناگزیر به ارسال صورت حساب «رسیدن قبض به ۸۰ درصد ودیعه» است؛ زیرا ودیعه تنها ابزار اپراتور برای دریافت مبالغ صورت حساب است و در غیر این صورت، لاوصولیها برای اپراتور سنگین خواهد شد. این اپراتور اعلام کرد: از این رو به دلیل مشخص نبودن تعرفه، فعلا حدنصاب کارکرد سیم کارتهای دائمی از ۸۰ درصد ودیعه به ۹۰ درصد ودیعه افزایش یافته است. مبالغ ودیعه سیم کارت های دائمی همراه اول از ۱۳۰ هزار تومان تا ۲۹۰ هزار تومان متفاوت است و سیمکارتهای این اپراتور بسته به زمان فروش ودایع متفاوتی دارند.
فروش اینترنت به مخابرات متوقف شد
در ادامه اختلافات موجود میان شرکت مخابرات ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات این بار معاون شرکت مخابرات ایران از دستور توقف فروش پهنای باند اینترنت از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت به مخابرات خبر داد.اختلاف و کشمکش میان شرکت مخابرات ایران با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سالهای پس از خصوصی سازی این شرکت بارها بروز پیدا کرده به نحوی که این وزارتخانه و سازمانها و شرکتهای تابعه آن طی چند ماه اخیر در موارد مختلفی همچون نرخ مکالمات و تعرفه گذاری، بدهی مخابرات به دولت و واگذاری مخابرات به بخش خصوصی، بارها از عملکرد این شرکت انتقاد کرده و آن را غیرقانونی اعلام کرده اند.
این بار معاون شرکت مخابرات ایران از دستور مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت برای توقف فروش پهنای باند اینترنت به مخابرات خبر داد.داوود زارعیان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت به بهانه اختلاف حساب و بدهی فروش پهنای باند اینترنت به مخابرات را متوقف کرده است، اظهار داشت: شرکت مخابرات ایران شاید اختلاف حساب جزئی با شرکت ارتباطات زیرساخت داشته باشد اما بدهی به این شرکت نداشته و این درحالی است که زیرساخت بدون برگزاری جلسه و ارائه جزئیات این بدهی، در اقدامی غیرمنطقی فروش پهنای باند اینترنت را به مخابرات متوقف کرده است.وی گفت: متاسفانه در این جریان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به جای آنکه حامی مردم باشد به صورت یکطرفه از شرکت ارتباطات زیرساخت حمایت می کند و در نامه ای به مخابرات اعلام کرده که اگر می خواهید پهنای باند دریافت کنید بدهی خود را بپردازید.
سخنگوی شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه در این نامه اشاره ای به مبلغ بدهی مخابرات نشده است، افزود: مخابرات آمادگی خود را برای مذاکره با شرکت ارتباطات زیرساخت و شفاف شدن بدهی عنوان شده اعلام کرده اما تاکنون جلسه ای در این زمینه از سوی این شرکت ترتیب داده نشده است.زارعیان با اشاره به برنامه های توسعه ای شرکت مخابرات ایران برای اینترنت پرسرعت در کل کشور گفت: هم اکنون تمامی استانها نیاز به پهنای باند اینترنت داشته و تقاضای خود را پیش از این به شرکت زیرساخت اعلام کرده اند که دستور توقف فروش، توقف توسعه ADSL در کشور را به همراه دارد.وی تصریح کرد: عدم اختصاص پهنای باند اینترنت به مخابرات نه تنها تقاضای متقاضیان ADSL را بی پاسخ خواهد گذاشت بلکه برای مشترکان فعلی مخابرات نیز مشکلاتی را به همراه دارد چرا که در صورت قطعی لینک و بروز مشکلات فنی، مخابرات امکان پشتیبانی از سرویس را با وجود محدودیت پهنای باند نخواهد داشت.به گزارش مهر، اوایل سال 90 نیز جنجال بر سر بدهی مخابرات به شرکت زیرساخت، آغازگر کشمکشی میان این دو شرکت بود به نحوی که شرکت ارتباطات زیرساخت در اطلاعیه ای اعلام کرد که به علت بدهی مخابرات، تمامی ارتباطات مخابراتی کشور را که از سوی شرکت مخابرات ایران عرضه می شود برای حدود چند ده میلیون مشترک قطع خواهد کرد.
اپراتور سوم: اینترنت رایتل اصلا گران نیست/ از برخی ADSLها هم ارزانتریم
مدیر بازاریابی اپراتور سوم تلفن همراه تاکید کرد: اینترنت رایتل در مقایسه با سایر اپراتورها تعرفهی کمتری دارد و حتی گاهی نرخ اینترنت سیمکارتهای دیتای ما از برخی ADSLها هم ارزانتر است. محمد فرجود در گفتوگو با ایسنا، درباره بالا بودن تعرفههای اینترنتی اپراتور سوم تلفن همراه اظهار کرد: نکتهی مهمی که باید دربارهی تعرفهی رایتل توجه داشت آن است که نسبت به سایر اپراتورها تعرفهی ما اصلا گران نیست و به ویژه در خصوص برخی خدمات پایه، گاه حتی قیمتهای ما پایینتر هم هست. وی در عین حال گفت: به عنوان مثال در زمینهی اینترنت ما در مقایسه با هر دو اپراتور فعال دیگر قیمتهای پایینتری داریم و تعرفهی سیمکارتهای دیتای ما گاه حتی از برخی شرکتهای ارائهکننده ADSL هم پایینتر است. فرجود ادامه داد: در حال حاضر هر کیلوبایت اینترنت ما در مصرف آزاد نیم ریال هزینه دارد و این مبلغ در ساعات مختلف شبانهروز ثابت است در صورتی که این تعرفه در اپراتورهای دیگر گاه تا هشت ریال هم میرسد. مدیر بازاریابی رایتل در ادامه با تاکید بر اینکه برای کاربرانی که استفاده بیشتری از اینترنت دارند، فعالسازی بستههای اینترنت تاثیر بسزایی در کاهش هزینهها خواهد داشت، گفت: در آینده نزدیک رایتل سرویس جدیدی با نام «چرتکه» راهاندازی خواهد کرد که در قالب آن افراد میتوانند میزان مصرف خود را به تفکیک اعلام کنند و بهطور مثال بگویند ماهانه چند ایمیل چک میکنند و چند ساعت در اینترنت به جستوجو میپردازند تا براین اساس بستهای متناسب با نیاز آنها معرفی شود. فرجود همچنین از سرویسهای دیگری که قرار است توسط اپراتور سوم ارائه شوند یاد کرد و یکی از این موارد را سرویس تلویزیون همراه معرفی کرد. وی در توضیح بیشتر در این زمینه اظهار کرد: با استفاده از این سرویس کاربران میتوانند بدون نیاز استفاده از هیچگونه از تجهیزات خاص، تنها با استفاده از سیمکارت و گوشی تلفن همراه خود شبکههای تلویزیونی را دریافت کنند. وی یادآور شد: اکنون مراحل فنی ارائهی این سرویس به پایان رسیده و پس از اخذ مجوزهای لازم، اپراتور سوم آمادهی ارائهی این سرویس خواهد بود. مدیر بازاریابی رایتل در ادامه از ارائهی نسل جدید مودمهای رایتل در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با استفاده از این مودمها که رایفای نام گرفته ۱۰ کاربر میتوانند بهطور همزمان از اینترنت 3G به صورت بیسیم استفاده کنند.
سامانه جامع تولیدکنندگان حوزه ICT راهاندازی شد
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری از راهاندازی سامانه جامع ثبت اطلاعات شرکتهای تولیدکننده حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد. به گزارش ایسنا، حسن رضوانی گفت: به منظور حمایت از تولیدات ملی، لزوم شناخت از وضعیت تولید تجهیزات ارتباطی از نظر کمی و کیفی در کشور و لزوم بهرهبرداری اپراتورهای فعال کشور از تولیدات این شرکتها، سامانه جامع تولیدکنندگان حوزه ICT بر روی پایگاه اینترنتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی راهاندازی شده است. وی افزود: این سامانه با توجه به آئیننامه اجرایی حمایت از صاحبان صنایع و منابع و مهارتهای داخل کشور در بخش ICT مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات راهاندازی شده و در آن لیست شرکتهای ثبت شده در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات مربوط به زمینه فعالیت و تولید و مشخصات لازم برای دسترسی به آنها درج شده است. رضوانی درباره تولیدکنندگان تجهیزات حوزه ICT که نام آنها در این سامانه نیست، گفت: شرکتهای تولیدکننده در حوزه ICT میتوانند با ورود به سامانه، اطلاعات مربوط به زمینه تولید، تجهیزات تولیدی و … را ثبت کنند. این اطلاعات پس از بررسی در رگولاتوری و طی فرایند تائید نمونه تجهیزات تولید شده به لیست سامانه جامع تولیدکنندگان حوزه ICT اضافه میشوند.
اعلام اسامی شرکتهای دارای مجوز ICT تنها توسط سازمان فناوری اطلاعات
سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد: اسامی شرکتهایی که مجوز فعالیت در حوزههای مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات را از سازمان فناوری اطلاعات ایران دریافت کردهاند تنها از طریق پرتال رسمی این سازمان اعلام میشود. به گزارش مهر، سازمان فناوری اطلاعات ایران در اطلاعیهای اعلام کرد: بر اساس گزارشهای اعلام شده از مراجع مختلف، برخی شرکتها اعلام می کنند که سرویسهای در حال ارائه خود را بر اساس قراردادهای سازمان فناوری اطلاعات ایران و مجوزهای این سازمان ارائه میکنند در حالی که این امر صحت نداشته و اسامی شرکتهایی که مجوز فعالیت در حوزههای مرتبط را از سازمان فناوری اطلاعات ایران دریافت کردهاند، تنها از طریق پرتال رسمی سازمان اعلام میشود. از جمله این شرکتها میتوان به مجموعهای اشاره کرد که عضو سازمان نظام صنفی استان اصفهان بوده و اعلام کرده مرکزی به نام «مرکز ثبت و صدور شناسنامه مخصوص اینترنتی» با دریافت مجوز از بخشهای ذیربط راه اندازی کرده است. بر همین اساس، سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام میدارد که هیچگونه تاییدیه فعالیت به این مجموعه نداده و با توجه به پیگیریهای صورت گرفته، شورای انتظامی نظام صنفی استان اصفهان نیز اعلام داشته این سایت خودسرانه اقدام به ایجاد و انتشار این موضوع کرده و اقدام مقتضی در این خصوص صورت گرفته است.
سنت قدیمی ارسال کارت پستال احیا میشود/ رسم قدیمی را مدرن میکنیم
در گذشته ارسال کارت پستال بین دوستان و آشنایان در مناسبتهای مختلف یک رسم آشنا بود اما امروز با منسوخ شدن این رسم، پیامک این سنت را ادامه میدهد. مدیرعامل شرکت پست میگوید: درصدد احیای سنت ارسال کارت پستال با مدرن کردن آن هستم. به گزارش فارس در سالهای گذشته رسم کارت پستال کمرنگ شده است. در حالی که در گذشته ارسال کارت پستال به مناسبتهای مختلف بین دوستان و آشنایان یک رسم آشنا بود اما امروز پیامک این سنت را ادامه میدهد. امروز دوستان و آشنایان و مؤسسات مختلف در مناسبتهای مختلف پیامک ارسال میکند. اما مدیرعامل شرکت پست میگوید: این شرکت درصدد زنده کردن دوباره رسم کارت پستال است و روش کار را کمی تغییر داده است. محمدحسن کرباسیان در گفتوگو با فارس گفت: امروز اولین کسی که تولدمان را تبریک میگوید همراه اول یا یک بانک است، قبل از اینکه یکی از اعضای خانواده تولدمان را تبریک بگوید صبح زود همراه اول یا یک بانک به صورت سیستمی با پیامک این کار را انجام داده است. وی ادامه داد: سرویس کارت پستال الکترونیکی میتواند جایگزین خوبی برای سرویس کارت پستال قدیمی باشد، زیرا مردم برای ارسال کارت پستال نیازی به مراجعه حضوری ندارند و از طریق مراجعه به سایت شرکت پست میتوانند کارت پستال مورد نظر خود را انتخاب کنند، جملهای که باید در آن نوشته شود را اعلام کنند و پست کارت پستال را پرینت میگیرد و به مقصد تحویل میدهد. کرباسیان گفت: در حال حاضر بسیاری از سازمانها و شرکتها از این سرویس شرکت پست استفاده میکنند و بین مشتریها افراد عادی نیز وجود دارد که در مجموع روزانه ۴ تا ۵ هزار کارت پستال الکترونیکی به شرکت پست سفارش داده میشود. مدیرعامل شرکت پست گفت: بدین ترتیب کارت پستال الکترونیکی بار دیگر بین مردم در حال رواج یافتن است و آرام آرام مردم به آن عادت میکنند که این کار میتواند روابط و مسائلی که با حذف کارت پستال بین مردم کمی کمرنگ شده بود را بار دیگر تقویت کند. وی همچنین خاطرنشان کرد: شرکت پست تهیه تصویر کارت پستال و بازاریابی این سرویس را به بخش خصوصی واگذار کرده و فقط کار توزیع کارت پستالها را شخصا انجام میدهد.
«زمین» سیستم عامل ملی با طعم لینوکس خارجی
نامش را «زمین» گذاشتند؛ سیستم عاملی که لقب نخستین سیستم عامل ملی را به خود اختصاص داده بود، اما هسته آن متعلق به سیستم عامل متنباز لینوکس است که طراحی آن بوسیله تیمهای خارجی صورت گرفته است. به گزارش ایسنا، هنگامی که نام این سیستم عامل را در اینترنت جستوجو میکنید، با نسخههای آزمایشی آن مواجه خواهید شد که تاکنون به نظر میرسد چندان هم نتوانسته کاربران داخلی را از خود راضی نگه دارد. هستهی «زمین»، متعلق به سیستم عامل متنباز لینوکس بوده که طراحی آن بوسیله تیمهای خارجی صورت گرفته است. درحقیقت هسته یک سیستم عامل به پایینیترین سطح نرمافزاری آن اطلاق میشود که وظیفه اصلیش ایجاد یک پل یا ارتباط بین سختافزار و نرمافزار کامپیوتر است. البته استفاده از چنین هستههایی که کاربر میتواند در کد آن تغییر بوجود آورد امنیت سیستم عامل را افزایش خواهد داد اما این به معنای نفوذ ناپذیری سیستم عامل چه در خارج و یا داخل کشور نخواهد بود. سال ۸۹ بود که رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در نشست خبری تشریح برنامههای این سازمان در هفته دفاع مقدس عنوان کرد: نسخه ابتدایی سیستم عامل ملی را تولید کردهایم و دستگاههای امنیتی و خودمان آن را کنترل میکنیم و مشاهده شد که در برابر تهدیدات موجود کاملا پاسخ میدهد. لازم است دستگاههایی مثل وزارت صنایع بیایند و روی آن سرمایهگذاری کنند و آن را به تولید انبوه برسانند. ما در این زمینه با وزارت دفاع، وزارت صنایع، وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات هماهنگی کردهایم که این موضوع را به تولید انبوه برسانیم که در این زمینه موفق نبودهایم. رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: وزارت صنایع باید جهت رسیدن به تولید انبوه کمک کند که در حال حاضر جزو نیازهای ضروری ماست. ما امروز با تهدیدات سایبری بسیاری مواجهیم، برای مثال در نمونهای از حمله سایبری کارشناسان ما متوجه این امر شدند که از باگهای امنیتی ویندوز جهت نفوذ استفاده شده است. این موضوع مانند این است که شما خانهای دارید و تمام درهای آن را قفل زدهاید و ایمن کردهاید ولی کسی که خانه را ساخته است. درهایی برای آن گذاشته که هر موقع لازم شد از آن برای ورود به خانه استفاده کند، در حقیقت باگهای ویندوز همین اجازه را به عناصر بیرونی خواهد داد چون خود آنها این سیستم عامل را تولید کردهاند و میدانند این باگها کجا است. به نظر من سیستم عاملی ملی ضرورت بسیاری دارد و حال که ما به این دانش رسیدهایم و نسخه اولیه آن را تولید کردیم وظیفه دستگاههای اجرایی است که آن را به تولید انبوه برسانند. بعد از گذشت دو سال در سال ۹۱ نسخه اولیه سیستم عامل ملی با نام زمین آماده بهرهبرداری شد. درحقیقت زمین نام طرحی است که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و با هدف کمک به توسعه فناوری سیستم عامل در کشور در حال انجام است. مدیر پروژه سیستم عامل زمین در این باره اظهار کرد: یکی از اصلیترین محصولات این طرح، سیستمعامل سرور زمین است که با حمایت سازمان فناوری اطلاعات ایران از اواخر بهار ۹۰ آغاز شده و اواخر بهار ۹۱، اولین دستاوردهای خود را عرضه کرد. در طرح زمین مدیریت پژوهش و تجاریسازی با اتکا به توان پژوهشی پژوهشگاه ICT انجام شده و برای تولید و پشتیبانی از محصول، تماما از بخش خصوصی کمک گرفته شده است. کشتکاری تاکید کرد: در حال حاضر در طرح زمین نسخه اول و بتای محصول سیستمعامل سرور در قالب راهکار مجازیسازی، عرضه عمومی شده و در کنار این محصول، زیرساختهایی جهت توسعه سریع نرمافزارهای کاربردی و سیستمی مبتنی بر زمین نیز تولید شده است و امیدواریم تا پایان سال بخشهای تکمیلی این پروژه نیز راهاندازی شده و کاربران بتوانند از این محصول با اطمینان بیشتر استفاده کنند. زمین یک راهکار مجازیسازی مبتنی بر هسته سیستمعامل لینوکس و چندین بسته نرمافزاری متنباز شناخته شده است و راهکار مجازیسازی بدین معنا است که میتوان یک سختافزار را در اختیار چندین سیستمعامل قرار داد و اصطلاحا از یک ماشین واقعی چندین ماشین مجازی ایجاد کرد. بر این اساس زمین یک سیستمعامل است، اما فقط سیستمعامل نیست، بلکه ارائهدهنده امکانات مجازیسازی است و به کاربردهای سمت سرور و مراکز داده اختصاص دارد و لذا مخاطب آن کاربران با نیازهای معمول و خانگی نیستند. اما از این جهت زمین با سیستمهای عامل متعارف مثل ویندوزهای کامپیوترهای خانگی تفاوتهای عمدهای دارد. در این سیستمعامل تاکید بر ارائه سرویسهای نرمافزاری مبتنی بر شبکه، با کیفیت و کارایی مناسب است. کشتکاری در پاسخ به ارتباط و نقش این سیستم عامل در شبکه ملی اطلاعات اظهار کرد: قطعا مهمترین بخش شبکه ملی اطلاعات برقراری خدمات نرمافزاری و محتوایی بومی است و زیرساخت فیزیکی آن از اهمیت کمتری برخوردار است، در این راستا اولین نیاز این شبکه سیستمعامل و به ویژه نسخه سرور آن خواهد بود. امیدواریم مسوولان این شبکه هم بتوانند با اعتماد کامل از راهکار مجازیسازی زمین استفاده کنند. وی افق پیشرفت این سیستم عامل را اینگونه بیان کرد که طرح زمین هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و با توجه به روند اتفاقات حوزه فناوری اطلاعات در دنیا و شرایط داخلی کشور لازم است که مرتبا خود را بهروز کند. در دنیای فناوری اطلاعات ابعاد تجاری محصولات و خدمات زیرساختی و پایهای بسیار پیچیده و ظریف است و با انواع دیگر متفاوت است. به گفته کارشناسان متاسفانه نه متخصصان داخلی تجربه خوبی در این مدلهای تجاری دارند و نه مشتریان از دانش کافی در این حوزه برخوردار هستند و لذا هدف اصلی پژوهشگاه ICT در طرح زمین، تقویت و تشویق بخش خصوصی و دانشگاهی در جهت حل صحیح این نیاز واقعی کشور است. حال نسخه پنجم این سیستم عامل روی درگاه http://xamin.ir قرار گرفته تا کاربران آن را برای تست و بصورت آزمایشی امتحان کنند. در این بین ممکن است این سوال ذهن را به خود درگیر کند که چگونه با فارسی کردن سیستم عاملی که هسته اصلی آن، محیط گرافیکی و بسیاری از نرم افزارها و کدهایش در غرب و در کشورهای مختلف طراحی و پیادهسازی شده، قرار است نقش سیستمعامل ملی را بازی کند و این عنوان را به خود اختصاص دهد؟ در حالی که چنین عنوانی تنها برگزیده سیستم عاملی است که اکثر کدها و نرم افزاری وابسته به آن در داخل کشور نوشته شده باشد. در هر حال به نظر میرسد «زمین» طرحی باشد که در مرحله آزمون و خطاست و باید منتظر ارائه نسخه نهایی آن بصورت رسمی باشیم تا واکنش کارشناسان نسبت به این سیستم عامل را ببینیم.
بدهی 450 میلیارد تومانی مخابرات به زیرساخت
مهم ترین برنامه معاونت توسعه مدیریت و منابع شرکت ارتباطات زیرساخت وصول مطالبات از مشتریان است و شرکت مخابرات ایران و همراه اول بایستی بدهی خود را به شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان نماینده بخش حاکمیتی دولت بپردازند.به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ارتباطات زیرسا خت مجید خباز معاون جدید توسعه مدیریت و منابع شرکت ارتباطات زیرساخت در تشریح برنامه های جدید آن معاونت با اعلام این مطلب گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت بر اساس برنامه ها و اهداف تبیین شده مطابق با اسناد بالادستی از جمله برنامه پنج ساله پنجم وسند چشم انداز20 ساله مکلف به اجرای پروژه ها و برنامه های تعیین شده به عنوان متولی طراحی،اجرا و نگهداری شبکه مادر مخبراتی و ارتباطی کشور است .آقای خباز توضیح داد:اجرای این پروژه ها بستری مناسب و امن را برای برقراری ارتباط یکپارچه جهت ارایه سرویس های متعدد و عملیاتی شدن دولت الکترونیک فراهم می کند.وی با اشاره به این نکته که بقای شرکت ارتباطات زیرساخت همانند سازمان های اقتصادی دیگر نیازمند منابع مختلف از جمله منابع مالی است، افزود:قطعا برای تامین منابع مالی جهت ارایه این خدمات به مردم عزیز کشورمان نیازمند پرداخت به موقع صورت حساب ها و بدهی ها توسط مشتریانی است که از خدمات شرکت ارتباطات زیرساخت بهرمند هستند و بدحسابی و عدم پرداخت هزینه خدمات دریافت شده از سوی مشتریان اجرای این پروژه ها و طرح ها را دچار وقفه می کند.معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت ارتباطات زیرساخت در خصوص مشتریان عمده شرکت ارتباطات زیرساخت گفت:شرکت مخابرات ایران وگروه شرکت های مخابرات استان ها، شرکت ارتباطات سیار(همراه اول)سازمان صدا و سیما ،شرکت های PAP نیروهای مسلح، دیگراپراتور های مخابراتی از جمله مشتریان عمده این شرکت هستند که از میان آن ها شرکت مخابرات ایران و همراه اول بیشترین بدهی را به شرکت ارتباطات زیرساخت دارند.آقای خباز در خصوص شیوه تعاملات مالی شرکت ارتباطات زیرساخت توضیح داد: قوانین موجود شیوه تعهدی را برای دریافت وجوه حاصل از ارایه خدمات شرکت ارتباطات زیرساخت تعیین کرده است که براساس آن ابتدا خدمات را ارایه می کنیم سپس صورتحساب را صادر و پس از آن هزینه را مطابق تعرفه مصوب از مشتری دریافت می کنیم .آقای خباز تاکید کرد:از سوی دیگر دور تسلسل ناشی از این موضوع در کنار الزامات قانونی این شرکت برای پرداخت های مالی شامل:پر داخت سود سهام دولت،مالیات عملکرد شرکت، فشار مضاعفی برای تامین منابع مالی ما ایجاد می کند که در نهایت به توقف یا تاخیر در اجرای طرح های توسعه و ارتقای خدمات شرکت ارتباطات زیرساخت منجر می شود.
وی با اشاره به این نکته که شرکت ارتباطات زیرساخت اهتمام ویژه ای به شفاف سازی عاملات مالی و فنی خود با مشتریانش دارد ،تصریح کرد: در جلساتی که طی چند سال اخیر بیش از 20 جلسه با مدیران ارشد شرکت مخابرات ایران و همراه اول داشته ایم که تمامی مستندات و توافقات و صورتجلسه های آن موجود است و در نهایت تلاش شده است هیچ ابهامی در این تعاملات باقی نماند در مقابل ما از شرکت مخابرات ایران و همراه اول به عنوان عمده ترین مشتریان این شرکت انتظار داریم با پرداخت به موقع مطالبات شرکت ارتباطات زیرساخت ، مشکلی برای تامین منابع مالی پروژه های حاکمیتی این شرکت ، فراهم نکنند،چرا که در نهایت طرح هایی که در این شرکت اجرا می شود زیرساخت ارایه تمامی خدمات از راه دور، از جمله شبکه دولت الکترونیک ،آموزش از دور ،پزشکی از دور و…. است و نقشی بسزا در تسهیل ارایه خدمات سازمان های دولتی،عمومی و خصوصی به تمامی هموطنان دارد و در صورت تاخیر و یا عدم اجرای این پروژه ها در نهایت هموطنانمان از عدم توسعه زیرساخت ها متضرر خواهند شد.آقای خباز با اشاره به میزان بدهی قابل توجه 4500میلیارد ریالی شرکت مخابرات ایران و همراه اول به شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: هنگامی که مشتریان شرکت مخابرات ایران در پرداخت بدهی های خود تاخیر می کنند آن شرکت ها فورا ارتباط مشتریانشان را قطع و علاوه بر جریمه حتی هزینه قطع و وصل مجدد را از آن ها مطالبه می کند و تا بدهی خود را نپردازند . ارتباط آن ها را برقرار نمی کند ، در حالی که شرکت ارتباطات زیرساخت ضمن احترام به مشتریان خود تاکنون هیچ گاه با مشتریانش این گونه رفتار نکرده است.ضمن این که تمامی تبادلات ترافیکی و ارتباطات مشترکان شرکت های مخابرات استان ها و همراه اول در بستر ارتباطات بین شهری و بین الملل ارتباط فی مابین اپراتورهای تلفن ثابت یا سیار و همراه اول با دیگر اپراتورهای سیار لزوما با استفاده از شبکه مادر مخابراتی کشور و تجهیزات و مراکز زیرساخت کشور محقق می شود.ین اپراتورها که هرسال از عملکرد مطلوب و برخورداری از درآمد های قابل توجه سالانه شادمان می شوند قانونا بایستی حق السهم استفاده از شبکه مادر مخابراتی و مراکز زیرساخت انتقال ترافیک را به موقع پرداخت کنند.وی در بخش دیگری به تلاش شرکت ارتباطات زیرساخت برای حل اختلافات و مغایرت ها در خصوص املاک و تجهیزات اشاره کرد و گفت: شرکت مخابرات ایران پس از واگذاری به بخش خصوصی از واگذاری بخشی از املاک،ساختمان ها و تجهیزاتی که بر ضوابط تعیین شده می بایست در حوزه حاکمیت و شرکت ارتباطات زیرساخت باقی می ماند ،خودداری کرده است .
راهکار جدید همراهاول در عدم صدور قبوض
در پی ادامهدار شدن اختلاف نظر وزارت ارتباطات و همراه اول و عدم صدور قبوض، تا اطلاع ثانونی سقف کارکرد سیم کارت از ۸۰ به ۹۰ درصد ودیعه افزایش یافت و پس از عبور از این مرز، برای مشترکان پیامک پرداخت صورت حساب صادر میشود.به گزارش فارس، در پی اختلاف نظر وزارت ارتباطات و همراه اول در موضوع تعیین تعرفه جدید همراه اول، از نیمه مرداد ماه تاکنون قبض همراه اول صادر نشده است.دولت دهم در اواخر فعالیت خود مصوبه ای داشت که طبق آن همراه اول، با حذف جابه جایی و بین شهری، شبکه اش را مانند ایرانسل و رایتل فلت (یکسان) کرد. زمانی که دولت یازدهم مدیریت خود را آغاز کرد، این مصوبه دولت پیش را لغو کرد و به همراه اول گفت که شبکه به حالت قبلی باز گرداند که همراه اول این نظر را قبول ندارد.اکنون با به توافق نرسیدن همراه اول و وزارت ارتباطات، این اپراتور در صدور قبوض مشترکان دائمی دست نگه داشته و در حالی که ماه مهر به یک سوم پایانی رسیده، قبوض دو ماه قبل که باید از 92/5/15 تا 92/7/15 محاسبه می شد، هنوز صادر نشده است.اما موضوع صورت حسابهای مشترکان دائمی علاوه بر قبوض چاپی، جنبه دیگری نیز دارد. اینکه هر مشترک دائمی میتواند حداکثر تا 80 درصد ودیعه سیم کارت خود، مکالمه کند و پس از عبور از این مرز، اپراتور قبض پیامکی صادر می کند و اگر مشترک این قبض را پرداخت نکند، سیم کارت یک طرفه میشود.اما در حال حاضر به دلیل اینکه همراه اول، تعرفهای برای محاسبه قبوض ندارد، در نتیجه تعرفه ای نیز برای محاسبه معیار رسیدن صورت حساب به 80 درصد ودیعه ندارد.از این رو اکنون معلوم نیست که همراه اول صورت حساب های «رسیدن به حد نصاب ودیعه» را چگونه محاسبه می کند یا اصلا این صورت حساب را صادر خواهد کرد یا خیر؛ خبرنگار فارس این موضوع را از اپراتور مربوطه پیگیری کرده است.همراه اول با اشاره به اینکه هنوز تصمیم گرفته نشده که صورت حسابها با چه تعرفهای محاسبه شود، اعلام کرد: علیرغم این موضوع، اما اپراتور ناگزیر به ارسال صورت حساب «رسیدن قبض به 80 درصد ودیعه» است؛ زیرا ودیعه تنها ابزار اپراتور برای دریافت مبالغ صورت حساب است و در غیر این صورت، لاوصولیها برای اپراتور سنگین خواهد شد.این اپراتور اعلام کرد: از این رو به دلیل مشخص نبودن تعرفه، فعلا حدنصاب کارکرد سیم کارت های دائمی از 80 درصد ودیعه به 90 درصد ودیعه افزایش یافته است. مبالغ ودیعه سیم کارت های دائمی همراه اول از 130 هزار تومان تا 290 هزار تومان متفاوت است و سیمکارتهای این اپراتور بسته به زمان فروش ودایع متفاوتی دارند.