به گزارش صدای لنجان؛ مدت هاست که برای پیغام یا تماسی چشم به صفحه گوشی دوخته است. نگرانی پذیرفته نشدن فرزندش در آژانس مدلینگ قرار خانواده را بی قرار کرده است. از نظر او حیف است که ژستها و شیرین زبانیهای دردانه و شاهزاده کوچولویش زیر ذره بین بزرگ نشوند.
سوپرمدل تبلیغاتی کمپانیها و ژورنالهای پوشاک کودک مینویسیم، اما برده کوچولوهای بزک و دوزک کرده میخوانیم. غمی زیر رژهای خوش رنگ و لبخند نمادین کودک حس میشود. پدر و مادر سناریوی فیلم پایان بازی را نوشته اند. اما فرق خروجی کار و پشت صحنه از زمین تا آسمان هفتم است. مادر گمان میکند شهرت آخرین چتر نجات است؛ اما چترنجاتی سوراخ!
پیکسل به پیکسل عکسهای مدل کودک چگونه باشد که سود بزرگتری داشته باشد؟! چشمها اولین عنصر یک صورت هستند که با افراد ارتباط برقرار میکنند. محبوبترین رنگ چشم برای آژانسهای مدلینگ کودک، رنگ چشم متمایل به رنگهای روشن نظیر سبز و آبی است. در این صورت شانس او برای ورود به عرصه مدلینگ به میزان قابل توجهی بالاست! همه میگویند که کودک شما بهترین لبخند را دارد و فتوژنیک است. شاید نخودفرنگی شیرین شما هم بتواند یک کودک مدل باشد. آژانس مدلینگ در واقع دروازه ورود به دنیای مدلینگ میباشد به گونهای که بدون عبور از این دروازه شاید نتوان به یک مدل تبدیل شد.
فرشته نجاتهای تقلبی
برای ورود به دنیای مدلینگ کودک، مولفه خانواده ضروری است. اعضای خانواده فرشته نجات خواهند بود و بار سنگین مسئولیت ژست دهی را تا حد زیادی به گردن میگیرند. ژستهای احساسی کودک با نوردهی صحیح ماندگار میشوند. پرسش نامه و عکسی که با یک کلیک برای آژانس مدلینگ فرستاده و باقی کار به آنها سپرده میشود. دکتر تقی ابوطالبی احمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان و روانشناس تربیتی میگوید:« تربیت ایجاد توانایی نیست، بلکه فرصت لازم برای بروز توانایی و استعدادها است. کودکان در خانواده فرزند، در مدرسه فراگیر و در اجتماع شهروند هستند. اطلاعات زود هنگام، دیر هنگام و نشان دادن مسیر انحرافی، زمینههای نفوذ فرهنگی از طریق ابزارهای تبلیغاتی را فراهم کرده است. در کانون اصلاح رفتار که به تعبیری زندان کودکان است، کودکان به علت نداشتن الگو موثر در خانواده تحت مراقبت میباشند. الگوسازان داخلی مدلینگ محرک چنین مسیری هستند.»
برندهای معروف دنیا مانند دولچه، گابانا، سالواتوره، فرراگامو و… با طراحیها و کالکشنهایی برای کودکان قدرت خود را به رخ میکشند و این رقابت در نتیجه به نفع مخاطب و خریداران است. این امر باعث شده است آژانسهای مدلینگ در کنار بزرگسالان به آموزش مدل کودک و نوجوان بپردازند که این امر سرمایه گذاری خوبی برای آنها محسوب میشود.
صنعت مدلینگ در ایران و اروپا به دو صورت فتومدلینگ و کت واک مدلینگ اجرا میشود. در فتومدلینگ از مدلها در ژستهای متفاوتی عکس گرفته میشود و از این عکسها در جلد مجلات، بیلبوردها و… استفاده میشود. در کت واک مدلینگ، در حضور صنعت گران، طراحان و تولید کنندگان مختلف به اجرای نمایش زنده میپردازند و محصولات را به مخاطبان ارائه میدهند.
در ایران، عکس آرشیوی کت واک بانوان در نوارخانه تصورات مادر وجود ندارد. مادران اینستاگرامی با وجود منع اجتماعی و قانونی برای جبران این خلا رویه دیگری دارند. چهره مدیریت شدهای است که تنها در تصویر خلاصه میشود. انتشار سبک زندگی متفاوت و لباسهای فاخر سعی در نشان دادن موقعیتهای ستایش برانگیز دارد. ستهای مادر دختری همراه آرایش، ایجاد چهره اروپایی و کامپوزیت کردن دندانهای شیری کودکان ۶-۵ ساله به برندسازی مادرانه تبدیل شده است.
مدلینگ، هویت کودک را از او میگیرد. این هویت کسب شده نیست، بلکه قالب خورده است. نازپرودگی و خودشیفتگی میتواند فاصله فقیر و غنی را بیشتر کند. اگر مدلینگ و مشارکت کودکان در فشنشوها را یک شغل قلمداد کنیم، وادارکردن کودکان به کتواک، آزاری است که ممکن است تا سالها آثار آن در روح و جسم کودکان باقی بماند. آنجایی که حس متمایز بودن کودک در اجتماع تامین نشود، زخم سرخوردگی سر باز میکند. کودکان همواره آرزوی تائید و تمجید والدین خود را دارند و حرفه مدلینگ این فرصت را به خوبی برای آنان فراهم میسازد تا دائم در کانون توجه و تایید همگان باشند.