به گزارش لنجانا به نقل از حرف ما ؛دو سوره در قرآن محور آیات حجاب هستند یکی نور آیه ۳۱ و دیگری احزاب آیات۵۳و۵۹٫
پس لااقل میتوان به ۳ آیه استنادکرد که حجاب واجب است.
الف ) نور۳۱:
وقل للمؤمنات…. ولیضربن بخمرهن على جیوبهن…؛ به زنان مؤمن بگو …… و زینتشان را جز آن چه از آن آشکار است، هویدا نکنند، و روسرى هایشان را بر گریبانهایشان بیندازند..
خدا در این آیه به پیامبر امر میکند که بگو، این امر در مبحث اصول مبحثی را تحت عنوان امر به امر مطرح میکند. که خداوند صرفا گفتن را نخواسته بلکه از زنان خواسته که حجاب را رعایت کنند.پس ظهور این امر نشانه وجوب است نه اباحه. در ثانی میتوان مبحث امر به امر را نیز مطرح کرد که در مجموع وجوب فهمیده می شود.
سیره قطعیه عقلای عالم از اول خلقت بشر «إلی زماننا هذا» این است آنچه که برای عقل مهم است یقین به فراغ ذمه و حصول مؤمن از عقاب است.حصول مومن با رعایت حجاب حاصل می شود
ب) آیه ۵۹ سوره احزاب :
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لأزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیبِهِنَّ
ای پیامبر! به همسران ، دختران و بانوان مؤمن بگو روپوش های خود را برگیرند
ج) آیه ۵۳ احزاب:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَن یُؤْذَنَ لَکُمْ إِلَى طَعَامٍ غَیْرَ نَاظِرِینَ إِنَاهُ وَلَکِنْ إِذَا دُعِیتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِینَ لِحَدِیثٍ إِنَّ ذَلِکُمْ کَانَ یُؤْذِی النَّبِیَّ فَیَسْتَحْیِی مِنکُمْ وَاللَّهُ لَا یَسْتَحْیِی مِنَ الْحَقِّ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ
برخى آیه ۵۳ سوره احزابرا آیه حجاب نامیده اند که جهت اختصار، به ترجمه آن اکتفا مى شود “اى مؤمنان وارد حجره هاى پیامبر نشوید مگر آن که به شما براى صرف طعامى اجازه داده شود. بى آن که (بى تابانه) منتظر آماده شدنش باشید، ولى چون دعوت شدید، وارد شوید. و چون غذا خوردید، پراکنده شوید، و سرگرم سخن گویى نشوید، چرا که این کارتان پیامبر را رنج مى دهد و او از شما شرم مى کند (که حقیقت را بگوید)، ولى خداوند از گفتن حق، شرم نمى کند. و نیز هنگامى که از همسران او چیزى خواستید، از پشت حجاب و حایلى آن را از ایشان بخواهید که این کارتان براى دل هاى شما و دل هاى ایشان پاکیزه تر است.
اگر دوست داشتید در این آیات نیز دقت فرمائید:
سوره نور، آیات ۳۰، ۳۳ و ۶۰
سوره احزاب،، آیات ۳۵، ، ۵۵
۲٫دلیل دوم روایات است که به عنوان مبین آیات تقدیم می شود:
* امام رضا (ع) در نامهای به یکی از یاران خود نوشت : نگاه به موی زنان حرام است، چون موجب تحریک و فساد است.(۱)
* احمد بن ابی نصر بزنطی – که از اصحاب عالیقدر حضرت رضا علیه السلام است – میگوید از حضرت رضا (ع) سؤال کردم آیا برای مرد جایز است که به موی خواهر زنش نگاه کند ؟ فرمود نه ، مگر اینکه از زنان سالخورده باشد . گفتم پس خواهر زن و بیگانه یکی است ؟ فرمود بلی . گفتم ( در مورد سالخورده ) چقدر برای من جایز است نگاه کنم ؟ فرمود به موی او و ذراع ( از انگشت تا آرنج ) او میتوانی نگاه کنی.(۲)
* علی بن جعفر فرزند امام ششم است و مرد بسیار جلیل القدری است ، از برادرش حضرت موسی بن جعفر علیه السلام میپرسد برای مرد چه مقدار جایز است به زنی که محرمش نیست نگاه کند ؟ حضرت در جواب فرمود : چهره و کف و جای دستبند (۳)
…………………….
(۱) بحارالانوار، جلد ۱۰۳ باب ۶۱ و ۶۲٫ بحارالانوار، جلد ۱۰۴، باب۹۱
(۲) صحیح « البزنطی عن الرضا علیه السلام قال : سألته عن الرجل یحل له ان ینظر الی شعر اخت امرأته ؟ فقال : لا الا ان تکون من القواعد . قلت له : اخت امرأته و الغریبه سواء ؟ قال : نعم ، قلت : فمالی من النظر الیه منها ؟ فقال : شعرها و ذراعها » (وسائل جلد ۳ ، صفحه . ۲۵)
(۳)« عن علی بن جعفر ، عن الرجل ما یصلح له ان ینظر من المرأه التی لا تحل له ؟ قال : الوجه و الکف و موضع السوار »قرب الاسناد صفحه . ۱۰۲