به گزارش لنجان نا، رفت و آمد مدیران ایران خودرو و پژو طی روزهای اخیر آنقدر زیاد شده که گاهی مدت این سفرها به کمتر از ۴۸ ساعت میرسد و نمایندگان دو شرکت مرتب در حال دید و بازدید یکدیگر هستند.
با فرا رسیدن موعد سفر رئیس جمهور ایران به فرانسه، سرعت این رفت و آمدها زیادتر شده و در جدیدترین سفرها، شب گذشته دو نفر از مدیران ارشد ایران خودرو برای فراهم کردن مقدمات امضای قرارداد بازگشت پژو به ایران به فرانسه رفتهاند و قرار است امشب نیز هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو به این کشور غربی سفر کند.
طرف ایرانی در حالی برای بازگرداندن شریک بد قول خود تلاش میکند که بر خلاف وعده قبلی یکه زارع، تاکنون خبری از جبران خسارت ایجاد شده از سوی پژو برای ایران نشده و فرانسویها با خیال راحت و به دور از هر سختی، بازار پر سود خودرو ایران را در اختیار میگیرند.
* زیرکی فرانسویها برای جبران خسارت ۸۰۰ میلیون یورویی با یک سوم آن
در این شرایط و با وجود خسارت ۸۰۰ میلیون یورویی (۳٫۲ تریلیون تومانی) وارد شده از سوی پژو به ایران، مدیرعامل ایران خودرو از سرمایهگذاری ۲۵۰ میلیون یورویی پژو در ایران خبر داده است. این در حالی است که در متن پیش نویس قرارداد هیچ اشارهای به این رقم نشده و عددی به عنوان سرمایهگذاری مشترک دو شرکت اعلام نشده است.
حتی اگر این عدد هم در مراحل نهایی در متن قرارداد گنجانده شود باز هم نشان از زیرکی فرانسویها دارد چرا که پژو با خروج یک شبه خود از ایران معادل ۸۰۰ میلیون یورو خسارت به ایران وارد کرد و حالا قصد دارد این خسارت را با یک سوم آن یعنی ۲۵۰ میلیون یورو جبران کند!
در عین حال، مشخص نیست این رقم در چه بخشی سرمایهگذاری خواهد شد، در طراحی محصول، عرضه پلت فرم، صادرات، داخلیسازی یا بخشهای دیگر؟
برخی منابع عنوان میکنند که اگر پژو حاضر به سرمایهگذاری شود، این رقم در زمینه توسعه محصول روی پلتفرم پژو ۳۰۷ هزینه خواهد شد که مربوط به ۱۰ سال پیش است.
هرچند صنعت خودرو ایران نیازمند در اختیار داشتن یک پلتفرم و توسعه آن است اما در متن پیشنویس قرارداد ایران خودرو و پژو مشخص نشده که سرمایهگذاری پژو به چه اندازه و در چه بخشی خواهد بود.
تجربه نشان داده که پژو حاضر به امضای قرارداد شفاف نیست و حتی اگر در قرارداد جدید با این شرکت، بدون ذکر عدد، به لزوم سرمایهگذاری پژو در ایران اشاره شود هیچ ضمانتی برای عملی شدن آن نخواهد بود و فرانسویها زیر بار نخواهند رفت.
* فرار دوباره پژو از داخلی سازی محصولاتش در ایران
یکی دیگر از مسائلی که پژو در طول ۲۳ سال حضور خود در ایران همواره مقابل آن سنگاندازی میکرد داخلی سازی قطعات محصولاتش در ایران بود.
از آنجا که طبق بخشنامه وزارت صنعت، در همکاری مشترک با خودروسازان خارجی باید حداقل ۴۰ درصد داخلی سازی در شروع تولید صورت گیرد، در پیشنویس قرارداد جدید با پژو تنها به همین نکته بسنده شده که هر محصول تولیدی باید به حداکثر ساخت داخل برسد!
اما در این مورد عددی ذکر نشده و همین مسئله راه فراری را پیش روی فرانسویها قرار می دهد تا باز هم به داخلی سازی محصولاتشان در ایران تن ندهند.
* شروع تولید مشترک با محصول قدیمی پژو ۲۰۷
قرارداد همکاری مشترک ایران خودرو و پژو در شرایطی در مراحل پایانی خود قرار گرفته که قرار است حضور فرانسویها در بازار پرسود ایران با محصول قدیمی پژو ۲۰۷ آغاز شود. پژو ۲۰۷ آی در سال ۸۸ یعنی ۶ سال پیش در ایران آغاز شد و حال قرار است دوباره این خودرو در ایران تولید شود. جالب اینجاست که در زمان طراحی و تولید این خودرو برخی کارشناسان نسبت به معرفی آن به عنوان یک محصول جدید معترض بودند و عنوان میکردند که این خودرو همان پژو ۲۰۶ است که بدنه آن کمی تغییر کرده است.
پژو ۲۰۷ قرار است در تیر یا مرداد سال آینده یعنی حدود ۶ ماه بعد از امضای قرارداد جدید به تولید برسد و قیمت نوع دستی آن ۴۰ میلیون تومان و نوع اتوماتیک آن حدود ۴۶ میلیون تومان پیشبینی می شود.
* تولید سه محصول قدیمی پژو در ایران از اواخر سال آینده
علاوه بر این خودرو، قرار است پژو ۲۰۰۸، ۲۰۸ و ۳۰۱ نیز در همکاری جدید ایران خودرو با پژو به تولید برسند که این خودروها نیز قدیمی هستند و جزء محصولات جدید پژو محسوب نمی شوند.
پژو ۲۰۰۸ حدود ۵ سال پیش به تولید رسیده که پیشبینی می شود قیمت آن در ایران حدود ۷۰ میلیون تومان باشد. پژو ۲۰۸ نیز متعلق به حدود ۸ سال پیش است که برآورد قیمتی ان بین ۶۰ تا ۶۵ میلیون تومان است.
در مورد پژو ۳۰۱ هم باید گفت که این خودرو فقط مخصوص بازار چین تولید شده و هم اکنون فقط در این کشور تولید می شود. حدود ۴ سال از تولید این محصول میگذرد و قیمت آن در ایران نزدیک به ۵۰ میلیون تومان برآورد شده است.
با توجه به اینکه برای تولید این سه محصول باید خط تولید جدید در ایران ایجاد شود، پیش بینی میشود احداث خط تولید آنها حدود یک سال زمان ببرد و به همین دلیل تولید آنها از اواخر سال آینده امکانپذیر خواهد بود.
در مورد میزان داخلی سازی این خودروها نیز باید گفت با توجه به اینکه پژو ۲۰۷ دارای قطعات مشترک با پژو ۲۰۶ است دستیابی به داخلی سازی بالای ۴۰ درصدی در این خودرو به راحتی امکان پذیر خواهد بود اما این کار در مورد سه خودروی دیگر با فراز و فرود بیشتری همراه خواهد بود.
از سویی، صادرات محصولات تولیدی مشترک یکی از دغدغههای صاحب نظران در صنعت خودرو بوده است که در طول ۲۳ سال حضور پژو در ایران عملی نشد و تنها ۳۰ هزار دستگاه پژو ۲۰۶ صندوقدار در طی سالهای ۸۶، ۸۷ و ۸۸ از ایران صادر شد.
در حال حاضر نیز فرانسویها مقابل این مسئله مقاومت میکنند و باید دید آیا در قرارداد جدید عدد و رقمی در مورد صادرات محصولات پژو تولید شده در ایران ذکر خواهد شد یا خیر؟
در هر حال پرونده سیاه پژو در ایران جایی برای ارفاق دوباره به این شرکت فرانسوی باقی نمی گذارد و مسئولان و به ویژه رئیس جمهور در انعقاد قرارداد جدید با این شرکت نباید بدقولی، سنگ اندازی و عهد شکنی پژو را از یاد ببرند تا مبادا قرارداد ترکمنچای دیگری به امضا برسد. آنها نماینده مردم و بیت المال هستند و از این بابت وظیفه سنگینی را بر دوش دارند …
منبع: دانا
انتهای پیام/