به گزارش لنجان نا، افزایش ضریب نفوذ پهنای باند در کشورها و گسترش روز به روز زیرساختهای ارتباطی زمینه استهلاک و نابودی خدمات پایه ارتباطی و جایگزینی آنها با خدمات دیتا را فراهم آورده است.
این رویه جهانی، کار را به جایی رسانیده که اپراتورهای موبایل برای ادامه حیات اقتصادی خود اقدام به تمرکز روی توسعه خدمات مبتنی بر باند پهن و ارزشافزا کردهاند و از سویی، طرحهایی تشویقی به مشترکان خود از قبیل مکالمات و پیامکهای نامحدود بهازای پرداختی ناچیز ارائه میدهند.
اپراتورهای موبایل کشور ما نیز همسو با این رویه جهانی و کاهش ترافیک مکالماتی و پیامکی، طرحهایی تشویقی را ارائه میکنند تا بهواسطه آنها ترافیک پایه را حفظ کنند.
قطعاً سود حاصل از خدمات پایه نظیر برقراری ارتباطات مکالماتی قابل قیاس با سرویسهای دیتا نیست زیرا تعرفه پهنای باند چندین سال است که نزولی شده و نرخ کنونی قطعاً گرانتر از سال آینده خواهد بود لذا تجارت بر بستر پهنای باند اگر هوشمندانه نباشد، صرف پهنای باند سودی در پی نخواهد داشت.
ارائه طرح “مکالمات نامحدود” درونشبکه از سوی سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل از جمله طرحهای پیشگیرانهای است که باب میل مشترکان ایرانی است و اپراتورها نیز مانور سنگینی روی این موضوع میدهند تا به این واسطه نظر مشترک را نسبت به شبکه ارتباطی خود جلب کنند.
همراه اول تنها اپراتوری بود که طی فصول مختلف طرح “هدف رو بزن” را برای مشترکان دائمی و اعتباری خود بهشکلی یکسان فعال و رقمی ناچیز را از مشترکان خود بابت برقراری مکالمات نامحدود ماهانه دریافت کرد.
بعد از این اپراتور، ایرانسل هم این طرح را برای مشترکان اعتباری خود فعال کرد تا بابت تماس نامحدود درونشبکه (تماس با ایرانسلیها) مبلغی ناچیز را بپردازند.
طرح دِکای رایتل هم به همین منظور فعال شد تا مشترکان این اپراتور نیز طعم مکالمات نامحدود درونشبکه را بچشند.
تنها تفاوتی که در مکالمات نامحدود اپراتورها مشاهده میشد، گستردگی دامنه مکالماتی مشترکان همراه اول بود که اعم از دائمی و اعتباری میتوانستند هم با همراه اول و هم تلفنهای ثابت مکالمه کنند.
رقمی هم که به هریک از مشترکان توسط اپراتورها برای فعالسازی این طرح ارائه میشد، بسته به میزان کارکردشان بود و قطعاً مشترک پرمصرف رقم بیشتری را نسبت به کممصرفها میپرداخت.
اپراتورهای موبایل با توجه به اینکه پیش از فعالسازی طرحهای خود باید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را در جریان قرار دهند تا اقدامی ضدرقابتی بهگفته کارشناسان این سازمان رخ ندهد، اکنون طرحهای خود را بهیکباره و همزمان متوقف کردهاند.
تب یکباره اپراتورها بهنحوی عجیب فروکش میکند که بزرگترین اپراتورهای آمریکایی و اروپایی برای رضایت حال مشترکان خود در عصر خدمات موبایل پهنباند، کلیه تماسهای درونشبکه خود را بهعنوان ابزاری انگیزشی رایگان کردهاند تا به این شیوه علاوه بر جبران افت ترافیک در شبکه مکالماتی، بتوانند مشترکان خود را حفظ کنند.
ایرانسل از ۲۳ آذر ماه امکان مکالمه نامحدود درونشبکه (شگفتانگیز) را مسدود و بهجای آن بستههای ترکیبی اعم از مکالمه، پیامک و اینترنت را در بازههای زمانی روزانه، هفتگی و ماهانه برای مشترکان جایگزین کرد.
رایتل هم که کلاً طرح دِکا را از لیست طرحهای خود خط زده است و در توجیه این موضوع میگوید: دیگر مدت زمان ارائه آن سرویس سر آمده بود و مجبور شدیم، طرح را غیرفعال کنیم.
اپراتور رایتل در پاسخ به این سؤال “با اتمام مدت زمان عرضه طرح، خواسته یا ناخواسته باید جلوی آن را میگرفتید پس بحث اجبار در چیست؟” گفت: ظاهراً جلوی این طرح برای همه اپراتورها گرفته شده و تنها کار رایتل نیست.
موضوع زمانی جالب میشود که *۱۰۰۰# را از خط همراه اول شمارهگیری میکنید و انتخاب گزینه مکالمه عبارت “طرح مکالمه ویژه بهزودی در اختیار مشترکان همراه اول قرار خواهد گرفت” روی صفحه گوشی نقش میبندد.
حال با پیگیری این موضوع از سمت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی متوجه شدیم که درخواست از سمت این سازمان بوده و اپراتورها با آن موافقت کردهاند.
رگولاتوری از اپراتورها خواسته تا جلوی اجرای طرح مکالمات نامحدود درونشبکه را بگیرند؛ البته به آنها گفته مشترکانی که هماکنون از این طرح استفاده میکنند باید تا پایان یک ماه از آن بهرهمند شوند اما طرح برای مشترکان جدید فعال نشود.
در حالی که هنوز مشخص نیست استدلال رگولاتوری از توقف این طرح چه بوده اما شنیده میشود که ظاهراً این کار برای جلوگیری از دامپینگ شدید و اقدامات ضدرقابتی، انجام شده است.
با این حال مشترکان موبایل بهگوش باشند که دیگر طرحی با عنوان مکالمه نامحدود تا اطلاع ثانوی وجود نخواهد داشت.
منبع:تسنیم
انتهای پیام/