به گزارش صدای لنجان؛ حمل و نقل و لجستیک از نیازهای اساسی کشور است و در این میان حمل و نقل بار از شبکه جادهای اهمیتی مضاعف دارد، شبکهای که بار اصلی توزیع کالا در آن روی دوش کامیونداران است.
قرار گرفتن شهرستان لنجان در کریدور ارتباطی شمال–جنوب و شرق – غرب کشور باعث شده تا این شهرستان جایگاه ویژهای در حوزه حمل و نقل بار داشته باشد و به عبارت دیگر مشکلات رانندگان ماشینهای سنگین در این منطقه عصارهای از مشکلات رانندگان سراسر کشور است.
در تماسهای رانندگان با واحد ارتباط مردمی صدای لنجان، عنوان شده بود که قیمت لوازم یدکی ماشینهای سنگین افزایش پیدا کرده است، بر همین اساس و برای پیگیری بیشتر صدای لنجان به بررسی میدانی موضوع پرداخته است.
عرضهکنندگان اصلی قطعات از توزیع کالا در شرایط فعلی خودداری میکنند
یکی از رانندگان ماشینهای سنگین مستقر در پارکینگ چمگردان در این رابطه اظهار کرد: قیمت لوازم یدکی در یک ماه گذشته افزایش چشمگیری داشته، فروشندگان مدعی هستند به دلیل تحریم امکان تهیه قطعات جانبی نیست در حالی که اگر راننده حاضر شود مقدار بیشتری هزینه کند هر قطعهای پیدا میشود و این یعنی عرضهکنندگان اصلی قطعات از توزیع کالا در بازار در شرایط فعلی خودداری میکنند.
وی در تشریح وضعیت توزیع لاستیک ماشینهای سنگین، خاطرنشان کرد: انجمن صنفی کامیونداران شهرستان لنجان به هر میزان که راننده نیاز داشته باشد حواله فروش لاستیک صادر میکند اما همین لاستیک حوالهای نیز افزایش قیمت بیش از ۳۰ درصدی داشته و لاستیکی که چند هفته قبل به قیمت ۳ میلیون تومان به فروش میرسید در این روزها قیمت ۴ میلیون تومانی پیدا کرده و تفاوت چندانی با بازار آزاد ندارد.
یکی از فروشندگان لوازم یدکی ماشینهای سبک و سنگین در گفتوگو با صدای لنجان اظهار کرد: این که گفته شود قیمتها صرفاً افزایشی است صحیح نیست و شاهد نوسان شدید قیمتها در بازار هستیم، تغییر قیمتها ساعتی شده و شرایط هرج و مرج بر بازار حاکم است، البته اجناس چینی در بازار فراوان هستند و در تأمین آنان مشکلی وجود ندارد.
یکی دیگر از فروشندگان لاستیک نیز در گفتوگو با صدای لنجان اظهار کرد: لاستیک به تعداد زیادی در کشور موجود است اما بیتدبیری مسؤولان و عدم شناخت کافی مدیران معاونت بازرگانی وزارت صمت از ویژگیهای بازار، باعث شده تا شاهد چنین نابسامانیهایی در بازار لاستیک باشیم.
دادن رانت به گروهی خاص باعث برهم خوردن تعادل بازار و افزایش قیمتها میشود
این فروشنده لاستیک خاطرنشان کرد: حدود دو ماه است که وزارت راه و شهرسازی از مسؤولیت توزیع لاستیک میان کامیونداران کنار کشیده و آن را به انجمنهای صنفی واگذار کرده است اما این واگذاری هیچ مشکلی را از کامیونداران حل نخواهد کرد بلکه باعث تبانی صنف و عرضهکننده لاستیک خواهد شد.
وی متذکر شد: قیمتی که صنف برای صدور حواله اعلام کرده تفاوت چندانی با بازار آزاد ندارد اما راننده باید تمام مبلغ را همان لحظه پرداخت کند در حالی که در بازار آزاد امکان خرید لاستیک با چک وجود دارد و این یعنی ساختار تعریف شده قبلی کارایی خود را از دست داده است.این فروشنده لاستیک در پیشنهادی بیان کرد: دخالت دستگاههای دولتی و دادن رانت به گروهی خاص صرفاً باعث برهم خوردن تعادل بازار و افزایش قیمتها میشود، در حالی که دستگاههای نظارتی باید به نقش خودشان عمل کنند و مانع از احتکار لاستیک در مرکز شوند، کمبود هیچ نوعی از لاستیک را در کشور نداریم اما عدهای از عرضه کالا در شرایط فعلی بازار خودداری میکنند.
برای بررسی صحت ادعاهای مطرح شده از سوی فعالان صنعت حمل و نقل جزئیات طرح توزیع لاستیک را از معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای سؤال کردیم، که علیرضا جعفری در ای خصوص اظهار کرد: بنابر دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی صدور حواله بر عهده اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای یا انجمنهای صنفی کامیونداران است، در چند ماه اول اجرای این طرح صدور حواله در این اداره کل انجام میشد اما برای کاهش هزینههای مراجعه افراد به مرکز استان و تکریم ارباب رجوع صدور حواله را اخیراً به انجمنهای صنفی واگذار کردیم.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان تشریح کرد: انجمنهای صنفی مجاز به دریافت هیچگونه هزینهای بابت صدور حواله نیستند، البته ممکن است طبق توافق هزینهای برای انتقال لاستیک از محل توزیع تا صنف یا به عنوان حق عضویت سالیانه دریافت کنند که این جدای از صدور حواله است.
قیمت خرید حوالهای و بازار آزاد تفاوت چندانی ندارد
وی تصریح کرد: در ابتدای زمان اجرای این طرح با کمبود لاستیک مواجه بودیم اما در شرایط فعلی لاستیک به میزان کافی در کشور موجود و واردات نیز به خوبی انجام شده است تا جایی که لاستیکهای سایز ۳۱۵ و ۳۸۵ به راحتی قابل خریداری هستند و قیمت خرید حوالهای و بازار آزاد تفاوت چندانی ندارد، البته در تأمین لاستیک سایز ۱۲۲۴ کمبودهایی احساس میشود که انجمنهای صنفی در حال مدیریت عرضه و تقاضا هستند.
جعفری یادآور شد: هر کامیون بدون در نظر گرفتن شرایط خاص به طور میانگین سالانه سه جفت لاستیک نیاز دارد و در سال جاری این نیاز از طریق حواله تأمین شده به همین دلیل شاهد کاهش تقاضا از سوی کامیونداران هستیم.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان اصفهان در پایان یادآور شد: افزایش قیمت لوازم یدکی و لاستیک در حوزه اداره کل صمت است، اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای نقشی در تعیین قیمت کالاها ندارد و تنها صلاحیت رانندگان برای دریافت حواله بر اساس میزان پیمایش را تعیین می کند.
به گزارش صدای لنجان؛ به نظر میرسد افزایش قیمت لاستیک ناشی از کمبود این کالا نیست، بلکه عدهای با استفاده از ضعف نهادهای نظارتی و کنترل عرضه لاستیک به بازار ابتدا قیمتها را بالا میبرند و سپس از خاصیت چسبندگی قیمتها در بازار استفاده میکنند و با وجود فراوانی لاستیک این کالا را به قیمت بالا میفروشند.
انتهای پیام/م/۱۰