به گزارش صدای لنجان؛سید محسن سجاد صبح امروز در نشست شورای آموزش و پرورش زرینشهر اظهار داشت: یکی از شاخصهای توسعه انسانی در جهان میزان درصد باسوادی افراد بزرگسال بوده و دلیل عمده آن نیز ایفای نقش بزرگسالان در توسعه اقتصادی کشور است.
وی با بیان اینکه توسعه انسانی با ۳ متغیر امید به زندگی، سطح آموزش و سطح زندگی محاسبه میشود، افزود: بر حسب این ۳ متغیر کشورها به ۳ دسته توسعه یافته، در حال توسعه و کمتر توسعه یافته تقسیم میشوند و بر همین اساس یونسکو، هدف دستیابی به آموزش با کیفیت برای همه و یادگیری مادام العمر برنامههای آموزشی برای حدود ۷۲۰ میلیون بی سواد بزرگسال در جهان را دنبال میکند.
فرماندار شهرستان لنجان امام خمینی(ره)، را مروج مبارزه با جهل و بی سوادی دانست و تصریح کرد: نباید فراموش کرد از دیرباز یکی از مهم ترین برنامههایی که استعمارگران برای بردگی فکری ملتها، اجرا کردند مبارزه با دانش آموزی بود اما با پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) پایه و اساس نهضت سوادآموزی نیز بنا نهاده شد.
وی نهضت سوادآموزی را اقتضای روح انقلاب اسلامی دانست و ادامه داد: نباید فراموش کرد دین مبین اسلام، کسب علم و دانش را یکی از مهمترین حقوق انسانها دانسته و بر اساس تاکید مقام معظم رهبری نیز مهمترین رسالت آموزش و پرورش رسیدن به عدالت آموزشی در ۲ محور کمی و کیفی است. این مهم تنها با انسداد مبادی بیسوادی و پیشگیری از ترک تحصیل دانشآموزان محقق میشود.
سجاد گفت: انسداد بی سوادی در شهرستان لنجان بهدلیل مهاجرت از استانهای همجوار به این شهرستان بسیار سخت است، اما اداره آموزش و پرورش باید با برنامهریزی برای انسداد مبادی بی سوادی وارد میدان عمل شود.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سرشماری سال ۱۳۹۵ استان اصفهان دارای ۹۶٫۹ درصد با سواد در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بوده، همچنین شهرستان لنجان با ۹۸ درصد با سواد در استان سومین جایگاه را به خود اختصاص داده و در کشور رتبه هشتم را کسب کرده است.
فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار، باید فراتر از کسب مهارتهای سواد خواندن و نوشتن پیش رفت، به همین دلیل توجه به امر تعلیم و تربیت دانش آموزان در راستای داشتن جامعهای آرمانی از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی ادامه داد: برای ایجاد تحول، رشد و توسعه در آموزش و پرورش نیاز به جلب مشارکتهای مردمی و حضور مستمر مردم در آموزش و پرورش به منظور تأمین فضا و محیط مناسب برای تحصیل دانش آموزان داریم و این مشارکتهای مردمی در ارتقای تجهیزات و امکانات آموزش و پرورش و غنی کردن برنامههای علمی، آموزشی، دینی، معنوی، ورزشی و بهداشتی آموزش و پرورش مؤثر است.
سجاد اظهار داشت: امروز باید نقش اولیا در مدیریت و برنامهریزی برای بالابردن کیفیت آموزش در این مدارس را بیشتر کنیم چرا که اداره مدارس به صورت هیئت امنایی با مشارکت اولیای دانشآموزان میتواند تاثیر بسیار مهمی دراین موضوع داشته باشد.
انتهای پیام/تسنیم